CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Minimaster  (läst 4860 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Minimaster
« Svar #10 skrivet: juni 07, 2017, 23:11:39:39 »
OK, tack. Valet av utrustning är inte lätt. Vi vill ha ett lättskött system, dvs automatdosering osv. Om du skulle få bygga ihop ditt teknikrum idag, vilka komponenter skulle du satt in då?
Vi håller på att projektera poolen i samband med nybyggnation av hus.

Jag skulle göra likadant igen.......gick all in från början och det har jag inte direkt ångrat. Frågetecknet är möjligen uv-lampan, hur mycket nytta gör den egentligen? Dyr pryl.

Ägnar noll tid åt att sköta vattnet. Byter dunkar med kem och dammsuger varannan vecka.



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Minimaster
« Svar #11 skrivet: juni 08, 2017, 11:07:51:51 »
Jag skulle göra likadant igen.......gick all in från början och det har jag inte direkt ångrat. Frågetecknet är möjligen uv-lampan, hur mycket nytta gör den egentligen? Dyr pryl.

Ägnar noll tid åt att sköta vattnet. Byter dunkar med kem och dammsuger varannan vecka.

Jag är också osäker på vilken nytta UV lampan gör. En sak vet jag i alla fall, jag har aldrig problem med högt bundet klor och behöver aldrig chockklorera (utom vid vinterstängning). Det tror jag beror på att UV lampan också bryter ned bundet klor, förutom att den hållet baciller borta.

Jag köpte en billig variant (blue lagoon) på nätet från tillverkaren för ett par tusen lappar. Så långt funkar den bra. Jag skulle köpa den igen. Jag har också automatik och det är perfekt! Lågt jämt klor, vilket är bra för både badare och poolen. Tror utrustning och liner håller mycket längre på det viset, så den betalar sig själv. Jag kör med inte med MM utan en annan variant som funkar bra så långt.

Utloggad MathiasS

SV: Minimaster
« Svar #12 skrivet: juni 08, 2017, 11:16:41:41 »
Ja jag har väl ungefär samma erfarenhet egentligen, brukar chocka någon gång per säsong förutom vid stängning och vårstart. Jag har försökt mäta upp en lägre klorförbrukning med och utan lampan på men det har jag inte lyckats med. Variationen pga olika badmängd är *avsevärt* större.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Minimaster
« Svar #13 skrivet: juni 08, 2017, 11:19:45:45 »
En sak ska man ha klart för sig med Minimastern (och alla andra liknande produkter tror jag): Poolbutikerna sålde initialt detta till varenda kotte som ville ha en i tron om att den sköter sig och poolen automagiskt. Nu några år senare säger åtminstone tre butiker jag pratat med att man helst bara säljer den till folk som har ett teknikintresse eller poolintresse utöver att bada. Övriga verkar få problem med kalibrering och allmänt handhavande, hur enkelt vi övriga än tycker det är. Samtidigt konstaterar man att de som har ett litet intresse för prylarna nästan uteslutande är väldigt nöjda. Värt att reflektera över tycker jag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag