Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Synpunkter, enkelt rörschema  (läst 1722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berijan

Synpunkter, enkelt rörschema
« skrivet: juni 03, 2017, 13:10:24:24 »
Hej.
Har en oval ovanmark pool ca 6x4 och sen förre ägaren har pump och filter stått lite provisoriskt bredvid poolen, nu tänkte jag flytta in det i ett hörn av garaget där det finns plats för att montera ventiler mm. Jag är ny när det gäller rörsystemet för pooler men har sökt i forumet och letat på nätet och utifrån det gjort en enkel ritning som jag skulle vilja ha synpunkter på, t ex saknas någon ventil, bör det in backventiler någonstans mm. Ni behöver inte ta med info om t ex mjuka böjar och liknande utan det är systemet som sådant.

I nuläget har jag inte planerat för någon automatik förutom temperaturstyrningen.
Bifogar ritning.
Tack på förhand.
« Senast ändrad: juni 03, 2017, 13:14:03:03 av berijan »

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Synpunkter, enkelt rörschema
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2017, 14:12:27:27 »
Ser fint ut! Jag skulle vilja tillägga ett vattenlås efter solpanelen för att inte dränerar sig allt i poolen vid det minsta luftläckage på insidan.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad berijan

SV: Synpunkter, enkelt rörschema
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2017, 14:28:38:38 »
Tack, det låter bra men en fundering har jag ang det, blir det inte en sughävertfunktion även med vattenlåset och att då häverten tömmer systemet?

Sen glömde jag att jag tänkt sätta en automatisk avluftning vid utloppet till solpanelen för att inte riskera en luftficka där, rätt eller fel?

Utloggad Dimitris76

SV: Synpunkter, enkelt rörschema
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2017, 09:57:00:00 »
Exakt! Därför är det såpass viktigt med ett totalt lufttätt system. En automatisk avluftningsventil kan på utsidan hjälper.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag