Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brillix ee2  (läst 3593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gillinger43

SV: Brillix ee2
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2017, 19:50:30:30 »
Okej

Nu har det gått något steg framåt, något steg bakåt och lite åt sidan.

Mätte upp den och det var dåligt med kylgas i den. Reparatör på plats som läcksökte men fann ingenting. Han körde med känslighet 4g per år i läckage på apparaten som inte visade något någonstans. Vi skruvade av rören och mätte inne i växlaren, runt topphatten, vid kondensorn - ja överallt. Tätt.

Vakuumsög maskinen och den hade stående vakuum i 20 min - inga problem.

Skjutsade i angivna 1.1 kilo R410, och EE2 försvann och pumpen startade glatt.

Värmde till 20 grader men började låta värre och värre och trycket sjönk till 5 bar i avstängt läge och 10 bar under drift. Reparatör ute igen och mätte överhettningen till 79 grader - här saknades det gas. Sensorerna visade samma temp på in som utlopp.

Han skjutsade i ytterligare 4 hekto och arbetstrycket ligger nu på mellan 16 och 20 bar lite beroende på väder ute. In och ut temp skiljer 1.2 grader (egen mätning på slang) men jag tycker ändå att trycket faller lite. på manometern och att uppvärmningen tar tid. Ca en grad om dagen (28 m3). Överhettningen ligger på 18 grader och allt ser bra ut.

Tror ni det är kört för pumpen om trycket fortsätter att falla och teknikern inte kan hitta någon läcka?

Vad hade ni gjort i mina skor? Pumpen är som sagt 2 år och 2månader gammal och rubinpool vill inte ta i ärendet. 

Poolgiganten

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Brillix ee2
« Svar #11 skrivet: juni 09, 2017, 19:59:37:37 »
Låter som man borde hitta läckan med en sniffer då det verka försvinna soppa relativt fort.
Men är det hopplöst att hitta under fullt arbetstryck så kan det vara läge att köra i spårmedel för att hitta läckan.

Utloggad gillinger43

SV: Brillix ee2
« Svar #12 skrivet: juni 09, 2017, 20:07:48:48 »
Han körde med en sniffer med 4g per år känslighet, hittade ingenting

Det skumma är att den höll stumt vakuum i 20 min om det nu skall försvinna soppa så låter det konstigt.

Ligger på 1.3 grader skillnad nu när jag var ute och kollade och arbetstryck på kompressorn på 16 bar

Med 15 grader ute, bypass satt - vad skulle ni säga om arbetstrycket på kompressorn?
« Senast ändrad: juni 09, 2017, 20:53:26:26 av gillinger43 »

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Brillix ee2
« Svar #13 skrivet: juni 09, 2017, 21:14:31:31 »
Det blir lite skillnad på vacumsugning och arbetstryck vid drift och då den stod kvar på samma vacum i 20 minuter utan att visa några läckage för att sedan tydligen läcka då det efterfylldes så pass mycket som 400gram så är spårmedel ett sätt att se vart det läcker.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag