CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...  (läst 1937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaz

Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...
« skrivet: maj 20, 2017, 20:34:25:25 »
Krånglat ett par dagar, som många andra här har jag förstått, med att få igång cirkulationen. Jag har lång väg från pump till pool, och pumpen ligger högre än pool, så vet ju att det är problem. Fock dock igång den, nu cirkulerar det. Men.. I förfiltret ivid pumpen ser man ju ner, och det är inte alls samma "mängd vatten" som förra året, som om det är sämre tryck? Och i inloppen bubblar det, som om det kommer lite luft hela tiden. Och under, har 3 inlopp, bubblar det i slangarna så uppenbart står där luft(slangen viker ner en aning innan den går upp igen till poolväggen).
Och det är "endast" vid 2 av 3 inlopp.

Tills aken hör att förra året satte jag aldrig in "ögonnen" vid inloppen, de som reducerar ner storleken på inloppet, kan detta ha betydelse? Kan det tjuvdra luft nånstans, kan detta uppstå då? Eller är det bara att vänta och att det försvinner med tiden?  Tycker redan det borde gjort det isf.

Tacksam som bara den för hjälp!

//Johan

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2017, 01:30:56:56 »
Någonstans suger den luft. Mellan bräddavlopp och pump, eller locket till pumpen. Exakt var är ju svårt att säga för oss.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Jaz

SV: Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2017, 08:48:12:12 »
Ok... Får hoppas att jag inte fått dit locket riktigt då... Låter ju konstigt om det skulle hänt något med slang och koppling över vintern, har ju varit tömt på vattnet. Får prova helt enkelt

Utloggad Jaz

SV: Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2017, 17:12:07:07 »
Inte fan till att hitta läckan.. Nån som har ett bra tips? Min ilska råder mig att gjuta igen poolen.. >:(

Utloggad MackeWesen

SV: Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...
« Svar #4 skrivet: juni 21, 2017, 22:14:06:06 »
Lite nyfiken, har du löst problemet? Upplever ett liknande problem/ Marcus

Utloggad Erica

SV: Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2017, 01:42:29:29 »
Utläckande vatten syns ju mycket bättre än inläckande luft. Så du kanske kan koppla upp med lite slangar + tätning / stängning av ventiler så du kan testa med övertryck i stället ? MEN tänk på att poolfilter tål inte så höga tryck. Håll koll på manometern - släpper du t.ex. på fullt tryck från kommunalt ledningsnät så lär du spränga ditt filter.

Utloggad TommyC

SV: Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2017, 07:44:42:42 »
Det låter som en bra och effektiv metod att trycksätta från en vanlig kompressor. Man behöver bygga en adapter av ett täcklock som passar på lämplig koppling och en tryckluftsnippel. Vi disskuterade den saken tidigare men jag har inget minne av att någon har provat att göra så. Bra idéer fungerar ju inte alltid i verkligheten. På kompressorn brukar det finnas en regulator där man kan ställa ner trycket. Jag skulle nog börja med 1 bar och kanske höja till max 2 bar efter att ha tittat i manualen till sandfiltret vad det tål.

Först skulle jag i Jaz läge prova Rickards trick att köra ner trädgårdslangen i breddavloppets utgående slang och fylla upp helt samt därefter starta cirkulationspumpen. Det kan ju vara så enkelt att pumpen aldrig kommer igång ordentligt för att den suger luft.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Jag har NÄSTAN fått igång cirkulationen...
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2017, 07:57:18:18 »
I utloppet på skimmern brukar det vara invändig 2" gänga, jag har gjort en adpater dit, med en gardenakoppling så jag fyller slangarna, pumpen, filtret och hela vägen tills det slutar komma luft ur insprutarna INNAN jag startar pumpen på våren, det funkar utmärkt.
Skulle gå trycksätta på samma sätt om man pluggar inloppen, eller kan stänga av efter filtret på något sätt (luften kommer ju in på sugsida pump).
Men som Erica säger så måste du hålla koll på trycket, max 1.5 bar är vad jag rekommenderar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag