CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Missfärgning på liner  (läst 1631 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Missfärgning på liner
« skrivet: maj 18, 2017, 14:16:11:11 »
Jag fick förra året märkliga missfärgningar på linern i min thermopool (ca 2 år gammal). Missfärgningarna gick regelbundet mellan botten och vägg hela varvet runt samt linjer på bottnen. Jag har länge funderat över vart dessa missfärgningar kommer ifrån och enda förklaringen jag kan se är att armeringsjärnen i bottenplattan har börjat färga av sig om betongen blivit fuktig (dräneringshål finns samt plattan är duktigt dränerad). Vissa stråk gick diagonalt och det motsäger förvisso den teorin...
Hur som helst så försökte jag försiktigt gno med svamp men missfärgningen verkade ha genomfärgat plasten. Då läste jag på forumet att askorbinsyra hade varit lyckosamt i vissa fall. Jag köpte 1,5 kg (ca 350kr) och hällde i ca 500g i bräddavloppet. Pumpen fick gå i ca 1,5 dygn innan jag lyfte på täckningen. Tro det eller ej, linern var komplett ren, inte ett spår av missfärgning!! Ett bra tips till er som bedrövas av eländet och överväger byte av liner alltför tidigt. Hur det gick till har jag ingen aning om men det funkade ivarjefall  :)

Poolgiganten

Utloggad eriksberger

SV: Missfärgning på liner
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2017, 21:36:52:52 »
Hej!
Låter exakt som mitt problem jag har just nu. Detta måste jag testa.
Skönt att man inte är ensam om allt jämt  O0

Utloggad badeanna

SV: Missfärgning på liner
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2017, 09:46:56:56 »
Endelig et godt råd! Har også misfarging av liner og vil gjerne teste :( Hvor kjøper du askorbinsyre i pulverform i Sverige?
Finner det ikke noen steder her i Norge...
8x4 thermopool

Utloggad eriksberger

SV: Missfärgning på liner
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2017, 19:58:41:41 »
Borde gå att hitta i matbutiker egentligen.
Hittar exempelvis hos poolstore.se att beställa också.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag