CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varför låsa Dallas B?  (läst 2447 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magoosan67

Varför låsa Dallas B?
« skrivet: maj 10, 2017, 07:58:15:15 »
Vi har precis monterat ett pooltak Dallas B med 4 sektioner och fått det på plats över vår pool. Allt enligt medföljande ritning.
MEN... när vi drar yttersta sektionen över poolen för att stänga så följer inte övriga sektioner med utan delar sig, eftersom de inte går att låsa ihop. Detta gör också att vi funderar mycket över låset på skjutdörren. Varför ska man kunna låsta skjutdörren när sektionerna i alla fall går att dela precis var som helst när man har lossat fästskruvarna? Då fyller ju låset ingen som helst funktion...
Finns det något magiskt trick vi har missat?

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Varför låsa Dallas B?
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2017, 08:41:06:06 »
Måste ha missat något vid monteringen eller satt takensektionerna vända åt fel håll?
Där måste vara någon form av kant någonstans som hakar i sektionerna när de åker förbi så att säga.

Utloggad TommyC

SV: Varför låsa Dallas B?
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2017, 08:56:42:42 »
På vårt tak (som inte är ett Dallas) finns det möjlighet att montera medföljande beslag på in- eller utsidan av varje taksektion för att låsa dessa individuellt mot rälsen. Låser man varje sektion från insidan och sedan låser dörren så kan inget barn ta sig in i poolen. Utan att låsa någon sektion mot rälsen så går det att flytta sektionerna fritt längs hela rälsen förutom det hinder som gavlarna utgör. Förutom en tätande gummilist så finns det inget som hakar i sektionerna sinsemellan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Magnusboman

SV: Varför låsa Dallas B?
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2017, 20:09:20:20 »
Jag har Dallas B.
Finns låsfunktion på alla mina sektioner, man får borra hål i skenan där man vill låsa sektionen.
Men ogillar att när man stänger taket så följer inte varje sektion med till sin plats utan man får ta sektion efter sektion till rätt plats.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Varför låsa Dallas B?
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2017, 20:24:22:22 »
Det finns små lås på varje sektion som ska borras in i skenan som sagt ovan. Borra en millimeter större hål än vad manualen säger då det blir lite knepigt att få ner låssprinten ibland.


Jag hade tidigare snören inne i sektionerna och ett snöre för att dra sista sektionen (den lägsta) mot den första sektionen. Varje sektion hade ett snöre mellan så när sektion 4 gått in under sektion 3 började sektion 3 dras med tills den kom in under sektion 2 och så vidare... Det fungerade bra första året men sen blev det sättningar i betongplattan så skenorna har blivit aningen vridna så då började det kärva med snöret som bara drog på ena sidan (och de andra snörena hängde ner i poolen om man badade med locket stängt)...
Nu lever jag med att knuffa upp taket för hand...


Jag läste om någon som hade fäst ett band i sektion 4 på utsidan som gick över alla sektioner som han drog upp sitt tak med...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag