CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dränering vid placering av spabad i grop  (läst 4543 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikeyboy123

Dränering vid placering av spabad i grop
« skrivet: maj 08, 2017, 07:38:46:46 »
Hej, jag har tänkt att placera mitt spabad på 2,1x2,1x i en grop på 3x3m enligt bifogad skiss.  Kommer det behövas dränering eller räcker det att badet står något upphjd på XPs cellplast och att hela gropen är grundad med 20cm makadam?

Om det behövs dränering, fungerar det att köpa en billig dränkbar pump från Bauhaus med flottör och alltid ha den inkopplad eller är dessa endast till för att använda vid enstaka tillfällen t ex tömning av spabad.

Det blir svårt att lägga dräneringsrör som leder bort eventuellt regnvatten då gropen blir lägst punkt.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Dränering vid placering av spabad i grop
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2017, 11:54:21:21 »
...det beror ju helt på dina markförhållanden. Är det väldränerat och inget grundvatten som kommer upp så klarar du dig säkert utan att leda eller pumpa bort vatten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Levande

SV: Dränering vid placering av spabad i grop
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2017, 13:34:02:02 »
Jag vågade inte chansa så jag satsade på dränering när jag gjorde mitt arbete. Vad jag hade gjort i ditt fall om gropen är lägsta punkt.. Det är att gräva ett hål i gropen där jag stoppar ner ett plaströr som är igentäppt i botten med en diameter som kan svälja en dränkbarpump. Lägga i pumpen och ha den igång under de månader där det behövs..


Utloggad mikeyboy123123

SV: Dränering vid placering av spabad i grop
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2017, 14:44:48:48 »
Tack för svaren. Istället för att gräva ett extra hål att stoppa ned pumpen i, kan jag då inte lika gärna ha pumpen stående bredvid spabadet på makadamen i gropen och pumpa ut eventuellt vatten från gropen på det sättet? Eller missar jag något då?

Utloggad mikeyboy123123

SV: Dränering vid placering av spabad i grop
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2017, 12:28:26:26 »
Runt gropen ser det ut som på bilden. Jag är lite orolig att när det regnar så kommer en del av jorden/gruset på väggarna att så småningom rinna ut i gropen. Går det att motverka detta på något vettigt sätt? Till höger i bild ser ni att jag täckt väggen med markduk men jag är tveksam till hur mycket nytta det kommer göra.

Utloggad Levande

SV: Dränering vid placering av spabad i grop
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2017, 16:16:44:44 »
Blir det inte ganska mycket vatten då innan nivån når pumpen så den kan pumpa ut något? Om du istället leder vattnet till en lägre punkt än övrigt så blir du ju av med vattnet omedelbart när det fylls på.. om det fylls på..

Tack för svaren. Istället för att gräva ett extra hål att stoppa ned pumpen i, kan jag då inte lika gärna ha pumpen stående bredvid spabadet på makadamen i gropen och pumpa ut eventuellt vatten från gropen på det sättet? Eller missar jag något då?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag