VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rådgivning byte värmesystem  (läst 4726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sy7robc

Rådgivning byte värmesystem
« skrivet: april 21, 2017, 20:10:25:25 »
Hej, jag vill förbättra uppvärmningen av min pool och hoppas få lite synpunkter och kommentarer på min plan. Bor i Karlstad och flyttade till ett hus med pool för två somrar sedan. Det är en nedgrävd 4*8m med 1,35 vattendjup, alltså ca 43m³. Jag tror inte poolen är isolerad och som överdrag har jag en vattengenomsläpplig blå plastväv på rulle som dras på via aluminiumprofiler längs långsidorna på poolen. Jag förstår att väldigt mycket värme åker upp i luften men har avskräckts av kostnaden för lamellöverdrag eller pooltak. Har dock fått intrycket att sk solfilm ska vara bra, åtminstone jämfört med lösningen jag har idag. Nackdelen är ju att nuvarande lösning ger ett bättre skydd mot löv/skräp och ev hund som kliver ner i poolen. En solfilm ligger bara och flyter på vattenytan, som jag förstått. Runt vår trädgård är ett högt plank, så så sett är jag OK i vilket fall mot grannbarn o dyl.

Idag värmer jag poolen med husets bergVP via en Pahlen 75W-växlare. Det går väl åt drygt 2000kWh/mån att värma upp poolen under maj-sept, men i början och slutet av säsongen är det svårt att få någon vidare temp i poolen. 28°C är ett riktvärde jag brukar ha och där hamnar jag i regel bara från slutet av juni till augusti. Tankarna går nu mot en separat VP för poolen och jag ska börja titta på alternativ. Montage kommer jag att överlåta till någon fackman.

Mina huvudfrågor gäller:
  • Placering VP inkl rördragning och saker att tänka på där.
  • Val av VP.
  • Pallar min pump att pumpa runt?

Placering av värmepump tänker jag mig antingen vid den röda väggen till vänster om uterummet alternativt till höger om uterummet vid tegelväggen bakom den turkosa grillen på bilden. Den är mera ur vägen om den står till vänster om uterummet. Fördelen med den andra placeringen (om man tillfälligt plockar bort stensättningen och får fram rören) är att man sannolikt kan ansluta VP nära insprutsmunstyckena som sitter på hus-sidan av poolen. Bräddavloppet sitter vid den vita luckan som kan anas längst bort på vänster långsida. Placeras pumpen vid den röda väggen till vänster om uterummet får röranslutningar dras på insidan av garaget. Se bild IMG_8840.JPG.

Pump, sandfilter och värmeväxlare står i garaget (som ligger på andra sidan uterummet sett från poolen). Rören går under det gjutna uterumsgolet och dyker upp ur garagegolvet. Se bild IMG_8852.JPG och IMG_8853.JPG.

Pumpen är en äldre Hayward-modell, sp-125-js. På själva motorn noterade jag att det står 0,55 kW vilket motsvarar ca 0,7 hk. Beroende på var VP placeras kan det bli en och annan meter rör. Hamnar den till vänster om uterummet är sträckan till VP från filtret ca 8m, inkl rördragning längs taket i garaget (pga dörr). Fungerar det för min nuvarande pump eller behövs ngt starkare?

Hittills har jag varit i kontakt med Folkpool, som föreslår deras HeatForce Inverter Plus 75. Det finns ju väldigt många andra alternativ och lokala leverantörer har jag i övrigt noterat Poolkompaniet som säljer G&J och rekommenderade 20-storlekarna på deras olika serier. Har ni några favoriter att föreslå?

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #1 skrivet: april 22, 2017, 11:20:20:20 »
Hej

Ta med i beräkningen att du inte får ha 230V närmare än 3,5m från poolen om man ska gå efter föreskrifter så är det den röda väggen som gäller, har du fjv idag? i så fall kan du kolla vad effekten är när det går som mest på vår och höst. Det låter otroligt att vvx inte skulle räcka till, och är det förbrukningen som är för hög så bör du göra något åt täckningen det är trots allt uppåt den mesta värmen avgår.


Utloggad TommyC

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #2 skrivet: april 22, 2017, 12:36:10:10 »
Du är på väg åt helt fel håll. En poolvärmepump fungerar sämre ju kallare det är ute. Fjärrvärme ger samma effekt oavsett utetemperaturen. En poolvärmepump har en stor fläkt som visserligen inte låter jättemycket med det låter och fläktljud är inte kul att lyssna på. Dessutom blåser det kallluft från värmepumpen. VP ska placeras utom hörhåll t ex runt hörnet eller bakom en bod. Du vill inte ha den där du föreslår.

Om det inte är något fel på dimensioneringen av värmeväxlaren eller någon injustering så är det mest sannolika problemet att värmen försvinner uppåt som du är inne på. Det måste du fixa och det fixar du inte med en VP om den inte är sanslöst överdimensionerad och det är i så fall fel lösning.

Har du pooltaxa på fjärrvärmen och betalar mindre än 20-25 öre per kWh så kan det inte bli lägre driftskostnad med en VP än med din befintliga fjärrvärme.

Bubbelplast som flyter på ytan isolerar hyfsat bra men nackdelen är att den är dålig på att hålla poolen ren. Är det praktiskt möjligt att använda både bubbelplast och det befintliga överdraget? Det skulle kunna fungera riktigt bra v b isolation. Bubbelplasten rullar man lämpligen upp på en rulle med vev placerad vid ena kortsidan (motsatta mot befintligt överdrag).

Det finns ju pooltak i olika prisklasser. Det finns låga pooltak som är mindre störande. Det finns Zabra som är ännu lägre och billigare. http://zabra.se/pooltackning/

Vi satsade på ett relativt dyrt, lågt pooltak. Visst sved det när det skulle betalas men det är glömt nu och vi njuter av taket vid varje bad. Vi håller 31-33 grader i vattnet. I höstas tog vi sista säsongens bad i 31,5 grader den 4:e oktober. Dygnsmedeltemperaturen var då 7,4 grader och VP fungerar inte speciellt bra när det går under ca 10 grader. Isolering uppåt är alltså det viktigaste om man vill bada varmt. Isolering av väggarna kan behövas om man ska ha en lång badsäsong men oftast är det mindre viktigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sy7robc

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #3 skrivet: april 22, 2017, 13:17:11:11 »
Ingen fjärrvärme idag utan bergvärmepump. Jag köpte den växlarmodell Folkpool rekommenderade (75kW), men problemet är ju att det inte är särskilt varmt vatten i systemet, jämfört med ex en ved-/oljepanna. Är dock helt med på resonemanget att isolering ovanifrån är bästa starten. Har också tänkt som TommyC att det vore fint om man kunde få ut bubbelplast på ytan och sedan sådant standardskydd som jag har ovanpå. Problemet är att mitt nuvarande skydd släpar i vattenytan något när man dra av/på och jag ser inte hur det skulle funka praktiskt utan att trasslas ihop. Har två funderingar kring det, dels om man skulle rulla ut bubbelplasten först och sedan ha en 9m lång alu-profil att lägga längs med poolen över mitten (så att inte de två dukarna kommer i kontakt med varann när man rullar ut den övre duken) och det andra alternativet om man helt enkelt skulle fästa ihop de två dukarna. Inser samtidigt som jag skriver att det inte kommer att funka, då bubbelplasten inte är vattengenomsläpplig...

Även om mitt nuvarande system BORDE klara att värma upp poolen är jag lite tveksam. Många som har bergVP menar att det är fint att borrhålet får "vila" under sommaren och återhämta sig inför vintern. I mitt fall får det snarare jobba hårdare på sommaren.

Utloggad TommyC

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #4 skrivet: april 22, 2017, 13:27:50:50 »
Ursäkta, läste slarvigt. Även bergvärme lär fungera bättre än poolvärmepump om det är rätt dimensionerat. Ett oisolerat skydd som ligger på vattenytan förklarar varför det fungerar dåligt. Är det tänkt så eller är det något fel på installationen av skyddet? Om du kan få upp det från vattenytan så blir det en dramatisk förbättring. Det kanske kan räcka med det. Googla runt här efter andra med liknande skydd.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #5 skrivet: april 22, 2017, 14:38:51:51 »
Fixa skyddet uppåt först, antingen med bubbelplast under ditt befintliga eller ett annat. Det går kanske att limma fast bubbelplast under de skydd du har men då får båda bytas om ett går sönder.
Stod själv i samma sits och köpte ett isolerat zabra pooltak för ett år sedan, billigare/enklare än vanliga tak och med väldigt bra siolering, istället för att börja med "tälten" eller något lamellaktigt. 

Utloggad sy7robc

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #6 skrivet: april 22, 2017, 21:17:24:24 »
Gahh! Ni har förstås rätt att jag bör börja med att stoppa värmeläckaget innan jag gasar på med mer värme/ny värmekälla. Har som första steg ägnat em åt att försöka bredda skenorna som mitt nuvarande överdrag går i. Det har gått sådär. När jag ökade spårbredden med 5-6cm kom duken upp hyfsat och rör inte vattenytan, men nu går det avsevärt trögare att dra på överdraget. Den sista metern fick jag inte till utan gav upp.

På översta bilden syns hur överdraget låg från början. Det syns inte så bra hur vattenkontakten blir, men den del av överdraget som är blekt (i princip hela ytan förutom det närmst kanterna) ligger normalt i kontakt med vattnet.

På undre bilden har jag spänt duken och den svajar visserligen något, men som jag ser det har den inte längre kontakt med vattenytan, men jag lyckas ju inte dra på överdraget helt, så hellyckat kan man inte kalla det... Plockade av vinterplåten från poolen och håvade bort lite löv, så vattnet ser inte så aptitligt ut, ni får ursäkta.

Utloggad sy7robc

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #7 skrivet: april 22, 2017, 21:19:29:29 »
Sorry för bildrotationen. Hänger inte med på hur jag kan påverka det i efterhand. När jag tittar på min dator är bilden korrekt roterad, men här verkar den hålla reda på hur jag höll telefonen när bilden togs.  <dontkn>

Utloggad sy7robc

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #8 skrivet: april 22, 2017, 21:23:23:23 »
Och just det! Zabra pooltak. Googlar och hittar deras webbsida och lite återförsäljare, men inga priser. Vad är det ungefär för prisnivå vi pratar om för en 4*8m pool? 5 000kr eller 80 000kr, typ?

Utloggad Coolg8

SV: Rådgivning byte värmesystem
« Svar #9 skrivet: april 23, 2017, 00:18:07:07 »
här har du priser, längst ner på sidan.
http://www.nettopool.se/poolskydd-zabra.html

nettopool runt 45-50k

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag