VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köpa spabad  (läst 26777 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_O

Köpa spabad
« skrivet: februari 09, 2017, 14:42:20:20 »
Hej

Vi skall införskaffa ett spa-bad och har en budget på 65000kr.
Vad har ni och vad är för och nackdelar med det ni har?
Ozon och/eller UV-rening?
Energiförbrukning?

Mvh
Fredrik

Poolgiganten

Utloggad TheSwede

SV: Köpa spabad
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2017, 06:25:33:33 »
Åk å kolla på olika bad. När du hittat ett så söker du på det.Tips en leverantör med bra garantier å service. Glöm tradmax eller liknande firmor.

Utloggad Johan S

SV: Köpa spabad
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2017, 08:54:17:17 »
Glöm tradmax eller liknande firmor?

Vad menar du? Skall man behöva betala dubbelt så mycket för att få ett bra spabad?

Bara för att det är ett kina kar betyder det inte att det är ett skit spa. Det finns ett antal märken där ute som är minst lika bra som ett av de kända märkena. Gäller att göra lite undersökning först

Som du förstår så äger jag ett kina spa :-)
Var och tittade på ett antal ställen. och på varje ställen, sa påpekades, vad du än gör, så köp inget kina spa. Jag frågade varför och fick ett antal argument med mig hem för att undersöka. Inget av dom stämde. Finns säkert skräck exemplar av Kina spa där dessa argument stämmer.

Vad jag fick extra om jag betalde 50 tusen till var tre hembesök för att se att allt var bra :-)
« Senast ändrad: februari 10, 2017, 09:04:14:14 av Johan S »

Utloggad Telekiter

SV: Köpa spabad
« Svar #3 skrivet: februari 10, 2017, 09:03:13:13 »
Glöm tradmax eller liknande firmor?

Vad menar du? Skall man behöva betala dubbelt så mycket för att få ett bra spabad?

Bara för att det är ett kina kar betyder det inte att det är ett skit spa. Det finns ett antal där ute som är minst lika bra som ett av de kända märkena.

/Johan

Det var inte det TheSwede skrev heller, det var din tolkning. Han skrev att man ska akta sig för dessa FIRMOR! (och jag håller helt med honom) han skrev inget om vilket land baden kommer ifrån.

/Urban.

Utloggad Johan S

SV: Köpa spabad
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2017, 09:05:15:15 »
Sant... :D Ser till och med att TheSwede rekommenderar Kina kar. Jag har själv ingen uppfattning om hur TradeMax är.

Överragerade lite där kanske  ;D. Men det finns många trådar här där detta påpekas och tänkte att det var dax att förmedla en annan bild av situtationen
« Senast ändrad: februari 10, 2017, 09:13:35:35 av Johan S »

Utloggad jbr

SV: Köpa spabad
« Svar #5 skrivet: februari 10, 2017, 09:27:38:38 »
Sant... :D Ser till och med att TheSwede rekommenderar Kina kar. Jag har själv ingen uppfattning om hur TradeMax är.

Överragerade lite där kanske  ;D. Men det finns många trådar här där detta påpekas och tänkte att det var dax att förmedla en annan bild av situtationen

Men varför valde du då inte att istället faktiskt svara TS på hans frågor...?  ::)

Utloggad Telekiter

SV: Köpa spabad
« Svar #6 skrivet: februari 10, 2017, 11:21:22:22 »
ALLA spabad är bra de första 2-3 åren, det är efter den tiden som kvalitésbristerna kommer fram. De som rekommenderar ett spabad för att de funkar såååå bra och badet inte är äldre än dessa 2-3 åren har alltså ingen aning om kvalitén är bra eller inte.

/Urban.

Utloggad Telekiter

SV: Köpa spabad
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2017, 12:43:31:31 »
Hej

Vi skall införskaffa ett spa-bad och har en budget på 65000kr.
Vad har ni och vad är för och nackdelar med det ni har?
Ozon och/eller UV-rening?
Energiförbrukning?

Mvh
Fredrik

Jag har ett Viskan Saltö, extrautrustat med en ytterligare 3 kW värmare dvs totalt 6 kW värmeeffekt, gick lös på totalt 85 000 kr.
Nackdelen är att den inte har en liggplats och fördelen är också att den inte har en liggplats...designen är mao en smaksak :) .
Ozon och/eller UV-ljus är skit detsamma vågar jag påstå. Det är ändå 90%, typ, av desinfektionen av vattnet som sker med kemikalier. Min leverantör (Miami pool) sa att de sålt spabad i ca 8 år och bara bytt ozonator på ett bad på alla år (ozonatorn håller ca 2 år) och ingen klagar på dåligt vatten i baden ändå sååå...hur mycket effekt dessa elektroniska grejer har kan nog disskuteras. 
Energiförbrukningen för mig ligger på ca 250-300 kr/mån (har ingen separat mätare så det är bara en bedömning utifrån den totala förbrukningen i huset. Dessutom får du räkna med minst 150 kr/mån för kemikalier, testutrustning, filter och vattenbyte.

/Urban.

Utloggad TheSwede

SV: Köpa spabad
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2017, 22:43:42:42 »
Nej Johan s nu är jag kränkt. :D.
De jag menar är att dessa å vissa företag inte visar något störe intresse när det blir problem med långa mail konversationer som följd. Nu om man kollar på blocket så kan man få ett viskan för 65000kr. Själv köpte jag från svenskabadrumsinredingar å är jätte nöjd både med varan å servicen.
« Senast ändrad: februari 11, 2017, 07:33:25:25 av TheSwede »

Utloggad Wildkris

SV: Köpa spabad
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2017, 11:25:18:18 »
Jag tror att förutom att ha lite koll på att spabadet du köper håller bra kvalité så är det minst lika viktigt att köpa från någon vettig leverantör som man kan få hjälp av om det strular, vilket det gör förr eller senare, och även om det är smågrejer så är det skönt att ha någon vettig att snacka med!

Jag köpte ett Dynasty Spa Club7 som jag hittills har funkat bra! En stor fördel med att köpa från en "affär" är att du ofta kan provsitta/ligga spabadet. Jag testade först ett som egentligen är nästan identiskt med det vi har nu, men där jag inte kunde ligga avslappnat utan att hamna under vattnet (jag är inte med i något basketlag direkt :) ). Medan det vi slutligen valde är perfekt för mig.
Ozon eller inte, där är jag ingen expert. Tyckte i stort sett alla bad vi tittade på hade ozonrening så det var liksom aldrig någon stor fråga.

Min största fundering var liggplats eller ej, och jag är otroligt glad att jag valde liggdel! Otroligt skönt!
Dynasty Spa Club 7L

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan