VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur fungerar klorpuckar och flotör?  (läst 5389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sirdenzoo

Hur fungerar klorpuckar och flotör?
« skrivet: december 30, 2016, 10:11:49:49 »
Hej,

Jag har en fråga ang. klorpuckar. Har haft mitt spabad ett tag och klorerar genom att lösa upp pulver i en hink och hälla i. En tesked för varje person och timme som badats. Har dock börjat tröttna lite på detta och skulle vilja lära mig hur det fungerar med klorpuckar. När jag tittar på förpackningen står det bara hur man klorerar vid nytt vatten, men detta är ju underhållsklorering. 

Så, hur fungerar det med puckar och flotör? Man kan ju skruva på den så den släpper en viss mängd mm. Mitt bad rymmer 1300L.

/S

Poolgiganten

Utloggad Watch

SV: Hur fungerar klorpuckar och flotör?
« Svar #1 skrivet: december 30, 2016, 12:27:47:47 »
Hej,

Jag har en fråga ang. klorpuckar. Har haft mitt spabad ett tag och klorerar genom att lösa upp pulver i en hink och hälla i. En tesked för varje person och timme som badats. Har dock börjat tröttna lite på detta och skulle vilja lära mig hur det fungerar med klorpuckar. När jag tittar på förpackningen står det bara hur man klorerar vid nytt vatten, men detta är ju underhållsklorering. 

Så, hur fungerar det med puckar och flotör? Man kan ju skruva på den så den släpper en viss mängd mm. Mitt bad rymmer 1300L.

/S
Hej.
Du får helt enkelt prova dig fram till en bra nivå. Det gäller att mäta klorhalt och justera flottören tills du hamnar rätt. I mitt fall tog det säkert en månad innan jag kom fram till att det inte fungerade för mig. Jag hamnade som regel för högt eller på noll. Det var först när jag läste mer ingående på i detta fall BAYROLs klortabletter 20g (SpaTime) som jag fick klart för mig att det inte skulle komma att fungera för mig. Där informerades nämligen att deras klortabletter endast förbrukas när filterpumpen är igång, därigenom minskar risken för överdosering. I mitt spa går filtreringspumpen hela tiden och skall så göra vilket gör att flottören doserar ut klor hela tiden. Så jag får hålla mig till klorgranulat som jag doserar rätt ner i badet. Lägg absolut inga klorpuckar i badet utan flottör. Så det är bara att testa.

Utloggad Telekiter

SV: Hur fungerar klorpuckar och flotör?
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2017, 10:04:57:57 »
Hej. Det är ganska stor skillnad mellan olika tillverkare av tabletter. Jag kör med 20 g Bromtabletter i flytande dispenser. Tidigare använde jag Nitors (köpt på Bauhaus) bromtabletter men när dessa tog slut köpte jag en 5 kg hink med Bromtabletter från England (kommer inte ihåg märket just nu) för halva priset jmf med Bauhaus. Dessa tabletter från England löser upp betydligt snabbare än Nitors så jag har fått halvera öppningen i dispensern för att inte får för höga Bromnivåer. När man känner på tabletterna är det verkligen jättestor skillnad på hur hårda de är.

/Urban.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Hur fungerar klorpuckar och flotör?
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2017, 17:14:20:20 »
Rekommenderar att skippa klor och köra brom o aktivt syre i kombo :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag