Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Startkondensator spabad jordfelsbrytare löser ut  (läst 5161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Graesvik

Startkondensator spabad jordfelsbrytare löser ut
« skrivet: november 08, 2016, 20:45:46:46 »
Hej! jag har ett spabad från nordic hot tubs modell impulse dp. Badet startar inte sina rengörningscykler och står bara tyst. Första "växeln" fungerar inte men trycker jag igång andra växeln så går det. Har köpt en ny startkondensator som min återförsäljare tipsat om. Han sa även att det bara är att klicka i stiften på kondensatorn till plus och minus. Men hur fan jag än sätter stiften löser jordfelsbrytaren ut. Hur ser jag vart plus och minus är? Ser inga markeringar. ska ström in till kondensatorn till plus? Mycket tacksam för hjälp.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Startkondensator spabad jordfelsbrytare löser ut
« Svar #1 skrivet: november 09, 2016, 22:43:46:46 »
Startkondensatorer arbetar med växelspänning, det finns alltså inget plus eller minus, bara två ledare och det är likgiltigt vilken som är vilken. Om jordfelsbrytaren löser ut har du nog något annat problem, förutsatt då att kondensatorn i fråga är felfri, om den nu sitter mot gods/jord någonstans. Det skall i en startkondensator inte finnas någon förbindelse mellan kondensatorns ytterhölje och någon av ledarna - finns det det så är kondensatorn defekt och kommer att ge ett jordfel oberoende av hur du vänder ledningarna.

Utloggad Graesvik

SV: Startkondensator spabad jordfelsbrytare löser ut
« Svar #2 skrivet: november 10, 2016, 14:37:23:23 »


Tack för svaret
Testade med den nya kondensator till lågfarten  igår, men pumpen bara surrade. Och nu verkar det vara ström i stiften på kondensator...går inte att ta i dom.

 Men nu löser jordfelsbrytaren ut även när jag slår igång full fart. Kan det vara så att pumpen skurit så att kondensator inte orkar dra runt pumpen och då löser ut? Jag kommer ihåg att innan lågfartskonden pajja så lät pumpen illa!

Utloggad Erica

SV: Startkondensator spabad jordfelsbrytare löser ut
« Svar #3 skrivet: november 11, 2016, 10:34:52:52 »
Ta aldrig i anslutningar till en kondensator som varit inkopplad utan att först ladda ur kondensatorn - genom att kortsluta den ! En kondensator laddas upp och kan behålla livsfarlig spänning över en ganska lång tid, om den inte är försedd med ett urladdningsmotstånd.

Att jordfelsbrytaren löser ut beror ju på att du har ett jordfel. Om pumpen kärvar så kommer den kanske inte att starta, men något jordfel blir det ju inte med automatik. Troligtvis har en av två saker hänt: läckage så att vatten kommit in i motorn vilket ger ett jordfel (om något lager går så skadas ofta axeltätningen också) eller att motorn kärvat så kraftigt att lindningen har bränt och du på så sätt fått ett jordfel. Med tanke på missljudet du nämnde låter fukten mest troligt. I båda fallen måste man demontera pumpen. Du kan ju testa att lossa alla elanslutningarna till motorn och se om du fortfarade får ett jordfel (isolera förstås de anslutningar som du lossar och märk upp dem så du inte förväxlar dem). Löser det inte ut längre så är ju jordfelet helt klart i pumpmotorn.

Utloggad TheSwede

SV: Startkondensator spabad jordfelsbrytare löser ut
« Svar #4 skrivet: november 13, 2016, 01:14:41:41 »
Härligt å se folk med kunskap. De är detta som är ett forum. Bra jobbat erica

Utloggad Peter Persson

SV: Startkondensator spabad jordfelsbrytare löser ut
« Svar #5 skrivet: december 23, 2016, 09:01:24:24 »
Jag hade oxå problem med att jordfelsbrytaren löste ut, då var det värmaren som det var fel på!
Ett byte senare var dom problemen borta!
Impuls DP

Utloggad Erica

SV: Startkondensator spabad jordfelsbrytare löser ut
« Svar #6 skrivet: december 26, 2016, 11:49:04:04 »
Värmare som det är fel på är den allra vanligaste orsaken till jordfel i sådana här sammanhang. Det kan vara så att när man startar cirkulationspumpen så kommer en flödesvakt att aktivera värmaren varvid då värmaren löser ut jordfelsbrytaren.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag