VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Husägare i fredags, pool problem direkt  (läst 22223 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anxiety

Husägare i fredags, pool problem direkt
« skrivet: juli 12, 2016, 12:37:34:34 »
Hej!
I fredags flyttade jag in i mitt nya hus, allt är frid och fröjd. Förutom en sak, poolen.
Säljaren sa att jag var tvungen att köpa en ny klorpuck eftersom den han hade hade tagit slut, så direkt efter vi skrivit kontrakt åkte jag till färgaffären och köpte stora klorpuckar och åkte hem och la i behållaren. Såg att poolen var grön grumlig och att jag inte såg botten, det gjorde jag när vi köpte huset. Kan tillägga att han dammsög poolen innan vi köpte huset.

Jag chockklorerade, väntade några timmar och backspolade. Men det var fortfarande lika grönt, har satt på pumpen nu på normalfiltrering och ska göra en chockklorering igen strax.
Har läst runt på forumet och googlat, men det verkar inte hjälpa. 

Är väldigt ny med pool, så kan ingenting i princip så jag undrar lite över några frågor:
1. Jag vill göra rent sandfiltret, hur gör jag? Vad ska jag skruva bort och hur gör man rent det?
2. När jag chockklorerar så tar jag en hink med varmt vatten och fyller med 30-40st snabbklor bitar, och sen låter jag det "smälta" och sen kastar jag i vattnet i poolen. Rätt/fel?
3. När jag chocklorerar, ska jag ha pumpen igång då? Ska jag lägga över presenning under tiden det värkar?
4. Hur många timmar ska man ha igång pumpen? Det är 8-9000L i poolen.

MVH
En ledsen kille

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2016, 13:47:16:16 »
Grattis till hus och pool. Det är lite rörigt med pool i början innan man har förstått hur den sköts men det blir snart enkelt när du fått koll på det.

1.   Stäng alltid av cirkulationspumpen innan du manövrerar centralventilen på sandfiltret. I läge ”backwash” spolas vattnet baklänges genom sanden och till avlopp, det är så du gör rent filtret. Kör t ex 30 sekunder eller till du ser att det ser rent ut i siktglaset om det finns ett sånt. Kör därefter i läge ”Rinse” ca 10 sekunder och byt därefter tillbaka till läge ”Filter”.

2.   Hur mycket som går åt ska stå på förpackningen. Jag kör med granulat som doseras 200 gram per 10 kubikmeter vatten.

3.   Kör cirkulationspumpen dygnet runt tills du är av med det gröna. Håll koll på manometern på sandfiltret och backspola när trycket stigit t ex 0,5 bar. Efter varje backspolning brukar man behöva toppa upp med nytt vatten. Håll nivån på drygt halva höjden av öppningen i breddavloppet. Håll klorhalten på 10 ppm tills vattnet är klart. Vänta sedan gärna med att bada till klorhalten är under 5 ppm. Pressen på så tar den ev skada av mycket klor. Pressen av så sjunker klorhalten fortare.

4.   Grundregeln är att poolens volym ska omsättas minst 3-4 gånger per dygn så det beror på pumpen och totalt tryckfall genom systemet. Ju mer badande ju mer omsätting behövs, liksom att kloråtgången ökar.

5.   Mät pH och justera vid behov. Mätstickor är det billigaste att mäta med men kvalitén varierar. Aquachek funkar bra för mig men många gillar inte stickor utan köper dyra apparater som i bästa fall ger enklare mätning och noggrannare resultat. Mitt tips är att börja med stickor och läs på noga före någon större investering i bättre mätutrustning.

6.   8 kubik är inte jättemycket. Har du fri tillgång till kommunalt vatten så är det nog enklare och billigare att byta vatten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad anxiety

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2016, 14:05:56:56 »
Grattis till hus och pool. Det är lite rörigt med pool i början innan man har förstått hur den sköts men det blir snart enkelt när du fått koll på det.

1.   Stäng alltid av cirkulationspumpen innan du manövrerar centralventilen på sandfiltret. I läge ”backwash” spolas vattnet baklänges genom sanden och till avlopp, det är så du gör rent filtret. Kör t ex 30 sekunder eller till du ser att det ser rent ut i siktglaset om det finns ett sånt. Kör därefter i läge ”Rinse” ca 10 sekunder och byt därefter tillbaka till läge ”Filter”.

2.   Hur mycket som går åt ska stå på förpackningen. Jag kör med granulat som doseras 200 gram per 10 kubikmeter vatten.

3.   Kör cirkulationspumpen dygnet runt tills du är av med det gröna. Håll koll på manometern på sandfiltret och backspola när trycket stigit t ex 0,5 bar. Efter varje backspolning brukar man behöva toppa upp med nytt vatten. Håll nivån på drygt halva höjden av öppningen i breddavloppet. Håll klorhalten på 10 ppm tills vattnet är klart. Vänta sedan gärna med att bada till klorhalten är under 5 ppm. Pressen på så tar den ev skada av mycket klor. Pressen av så sjunker klorhalten fortare.

4.   Grundregeln är att poolens volym ska omsättas minst 3-4 gånger per dygn så det beror på pumpen och totalt tryckfall genom systemet. Ju mer badande ju mer omsätting behövs, liksom att kloråtgången ökar.

5.   Mät pH och justera vid behov. Mätstickor är det billigaste att mäta med men kvalitén varierar. Aquachek funkar bra för mig men många gillar inte stickor utan köper dyra apparater som i bästa fall ger enklare mätning och noggrannare resultat. Mitt tips är att börja med stickor och läs på noga före någon större investering i bättre mätutrustning.

6.   8 kubik är inte jättemycket. Har du fri tillgång till kommunalt vatten så är det nog enklare och billigare att byta vatten.

Okej, ska testa ha på den under natten. Den satt i en timer som var inställd på att pumpen skulle gå 13-17.

Utloggad anxiety

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2016, 18:12:07:07 »
Fann ph stickor i förrådet och hade den i vattnet, resultatet sa mig ingenting.
Någon som kan förklara bilden? Och om det är något fel, kan det vara det som beror på grönt vatten?

Utloggad Mickelin

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2016, 18:19:28:28 »
Ditt klor är skyhögt, utanför skalan. Det beror på att du har chockat hårt. Ditt ph är för lågt, det höjer du med ett medel som brukar kallas ph plus. Ta lite i taget och låt verka tills du kommer upp i rätt nivå. Låt pumpen gå dygnet runt tills vattnet är klart.

Utloggad nyburjare

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2016, 19:12:13:13 »
Nja. sån färg kan man få på stickor som är gamla eller stickor som är fuktskadade ,burken ser även den ut att vara av äldre typ, skull nog inte tro så mkt på dessa , köp nya stickor först !


Utloggad anxiety

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2016, 19:16:04:04 »
Nja. sån färg kan man få på stickor som är gamla eller stickor som är fuktskadade ,burken ser även den ut att vara av äldre typ, skull nog inte tro så mkt på dessa , köp nya stickor först !
Burken är köpt ifjol

Utloggad anxiety

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #7 skrivet: juli 12, 2016, 19:16:41:41 »
Ditt klor är skyhögt, utanför skalan. Det beror på att du har chockat hårt. Ditt ph är för lågt, det höjer du med ett medel som brukar kallas ph plus. Ta lite i taget och låt verka tills du kommer upp i rätt nivå. Låt pumpen gå dygnet runt tills vattnet är klart.
Är det därför jag har grönt vatten tror du?

Utloggad Mickelin

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #8 skrivet: juli 12, 2016, 21:08:28:28 »
Det gröna är alger. De dör av kloret som du haft i. Kör på med pumpen nu bara så blir vattnet snart klart. Det kan ta några dygn, ha tålamod. Backspola filtret när du känner att returstrålen blivit svag. ph värdet kan du fixa sen när du fått ordning på algerna.

Utloggad anxiety

SV: Husägare i fredags, pool problem direkt
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2016, 21:16:59:59 »
Det gröna är alger. De dör av kloret som du haft i. Kör på med pumpen nu bara så blir vattnet snart klart. Det kan ta några dygn, ha tålamod. Backspola filtret när du känner att returstrålen blivit svag. ph värdet kan du fixa sen när du fått ordning på algerna.
Okej, tack så mycket! Hur länge tar det innan sandfiltret visar 0,5 bar? Hur många timmar på ett ungefär. Har haft igång pumpen nu ett tag och tänkte lägga mig vid 10 och sova, och tömma den kl 6 till morgonen innan jag åker iväg på jobbet. Sen jobbar jag 7-20, hemma runt 20:30. Går detta bra tro?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag