CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: INTEX sandfilter grovlek 0,4 eller 0,45  (läst 2703 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad willep31

INTEX sandfilter grovlek 0,4 eller 0,45
« skrivet: juli 01, 2016, 15:01:52:52 »
Köpt ett nytt sandfilter Intex 28652 och har problem med sand som kommer ut i poolen. I manualen står att det skall
vara 0.45-0,85mm sand. Jag tog den som fanns i affären och är 0,4-0,8 mm. Kan detta vara problemet eller skall jag söka annan orsak? Har någon samma filter och sand som fungerar? 
Jag var mkt försiktig när jag fyllde på sand och tror inte jag skadat något och i övrigt följt manualen, vad kan annars vara fel?
Tacksam för all hjälp/willep

Poolgiganten

Utloggad Hans_L

SV: INTEX sandfilter grovlek 0,4 eller 0,45
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2016, 01:08:21:21 »
Har samma problem.
Förra året körde jag med samma sand som du, den som fanns i affären.
Gick upp en storlek i år men det är samma sak.
Pratade med intex om det och fick svaret "ja, lite sand får man ju räkna med att det kommer i poolen".
Kan tycka att det var ett lite udda svar men man får väl vad man betalar för i detta fallet ;)

Utloggad willep31

SV: INTEX sandfilter grovlek 0,4 eller 0,45
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2016, 21:13:00:00 »
tack Hans, då vet jag, jag har annars varit mkt nöjd med min intex pool och trodde nog att intex filtret skulle vara bättre än så här. Jag kör filtret över natten och då har jag ca 1dl sand i poolen på morgonen. Tänker försöka att sätta en o-ring på röret in i ventilen för att se om det blir bättre. Går det kanske lämna tillbaka filtret?

Utloggad Hans_L

SV: INTEX sandfilter grovlek 0,4 eller 0,45
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2016, 22:00:56:56 »
En dl lät mycket!
Jag får in en del men absolut inte en dl. Är det så mycket så är det nog nåt fel.

Utloggad willep31

SV: INTEX sandfilter grovlek 0,4 eller 0,45
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2016, 10:10:55:55 »
Jag har nu öppnat filtret och kan inte se något som verkar fel men satte en  o-ring på stigarröret, men jag tror inte problemet ligger där. Finns det något sätt att verifiera om sanden kommer upp genom stigarröret eller tar annan väg.
Då skulle jag slippa tömma filtret och demontera alla dysor för kontroll.
Funderar också på om det skulle kunna vara så att pumpen helt enkelt är för stark?
Eventuellt prova med svagare pump?

Utloggad magnusbrodin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Alstad (Trelleborg)
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: INTEX sandfilter grovlek 0,4 eller 0,45
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2016, 15:08:32:32 »
Förmodar att du redan kommit tillrätta med problemet men annars kolla absolut dysorna. Hade ett filter som kom färdigmonterat så jag kollade inte närmre innan jag fyllde sand men efter sandstorm i poolen och tömning av filter visade det sig att ena dysan inte varit iskruvad ordentligt :-(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag