VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?  (läst 10726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2016, 17:02:35:35 »
Jag har använt mycket PEM i jobbet (bevattningsändamål) och aldrig haft problem med själva slangen. Däremot har det hänt att kopplingarna drar luft eller läcker lite. Skulle tro att problemet ligger där. Jag brukar sätta silikon runt gummipackningen eller på slangen och spänt på nytt. Då brukar problemet vara löst.

Silikon är världens åttonde underverk  O0.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #11 skrivet: augusti 30, 2016, 18:24:30:30 »
"Kavitation" som skapar mikrosmå luftbubblor i vattnet hade vi när jag startade upp vår anläggning, det visade sig efter ett par veckors felsökning bero på att pumpen gick åt fel håll, den pumpade ändå (lite mindre kapacitet bara) men det skapades alltså luftbubblor i mitten av pumphjulet och det följde med hela vägen till insprutarna.
Vi hade naturligtvis okulärbesiktat rotationsriktningen tiotals gånger, men först när jag satte in toppen av ett buntband (försiktigt) i fläkten så såg jag att den roterade åt fel håll.
Otroligt svårt att se vilken väg den roterar genom att bara titta på fläkten...
Har ni provlem med detta och kör en trefas pump, kolla rotationsriktningen först av allt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredrik_R

SV: Luftbubblor i inloppen, trasig poolpump?
« Svar #12 skrivet: juni 05, 2017, 13:40:44:44 »
Ifall någon undrar så hjälpte det att byta locket på pumpen.
0727148481

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag