CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Får ingen värme med värmeväxlaren  (läst 13739 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaz

Får ingen värme med värmeväxlaren
« skrivet: juni 07, 2016, 17:23:14:14 »
Ok, såhär; ny pool8x4 tjällden. Nyss kopplat filter och pump. Helt ny flisanläggning som är stor, som jag jag satt en 75kwh växlare från Pahlen till. Det dåliga i sammanhanget är sträckan, har nästan 40mtr till trycksidan pool och slangarna (50 resp 63mm) är ej isolerade utan ligger i singelbädd. Har kört värmaren nått dygn nu och den skickar ut nästan 70 gr in i växlaren. Hur mkt som kommer tillbaka vet jag inte men absolut är där en skillnad, dock händer inget i poolen. Att jag skulle förlora värme pga ingen isolering det visste jag, men det skulle vara marginellt lästa jag mig till. Frågan.. Vad är galet? Tar det sån tid bara? Kommer det knte funka pga sträcka eller pga oisolering? Börjar bli en aning badsugen..

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2016, 17:52:15:15 »
Temp när du starta ? temp nu ? hur länge har du kört ?

Utloggad Jaz

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2016, 18:25:48:48 »
Typ 20 vid start, nu 21.. Märker tyvärr ingen skillnad på värmen i vattnet i inloppet

Utloggad nyburjare

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2016, 19:06:50:50 »
Först skrev du att det absolut var en skillnad sen att det inte var någon skillnad i temp mellan inlopp o utlopp ? är där ingen skillnad alls är det ju inte så konstigt om vattnet inte blir varmare, då får du ju leta fel någon annanstans än i isoleringen av poolen

Utloggad Jaz

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2016, 19:09:10:10 »
Oj, ilska..?! ??? :-\ Jag mörkertiden skillnad i vattentemperaturen i poolen, det vattnet som kommer in i poolen och det som är där

Utloggad nyburjare

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2016, 19:20:11:11 »
Oj, ilska..?! ??? :-\ Jag mörkertiden skillnad i vattentemperaturen i poolen, det vattnet som kommer in i poolen och det som är där
Ilska ?? varför är alla så känsliga här på forumet :) kanske för att text är svårt utan tonfall och kroppspråk, men tänk varför ? varför skulle jag vara arg ??? om man blir arg svarar man väl inte ens ? eller bryr sig, jag ville bara hjälpa ....
Det du skrev nu tolkar jag som att du menar att du märker ingen skillnad på det vatten som kommer in mot för det som är där ?? men då tillförs ju ingen värme i vattnet som passera värmaren alternativt att all värmen tappas i slangen på väg till poolen, vilket låter ganska orimligt

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2016, 21:13:30:30 »
Det låter som du har för dåligt flöde på primärsidan (det varma vattnet från pannan).
70 gr in är ju bra, men har du för lågt flöde värmer det dåligt. Börja med att kolla om du kan öka flödet på primärsidan. Kolla bypass så den inte står öppen helt. Då går för lite vatten via värmeväxlaren och värmer inte vattnet.
Det behövs lite mer information för att ge ett bra svar på vad det kan bero på att det värmer dåligt. (Om det nu gör det)
Kolla följande:
1. Flöde på primärsidan (Brukar stå i manualen/infon till pumpen)
2. Temp in och ut på primärsidan.
3. Temp in och ut på sekundärsidan (poolvattnet)
4. Flöde på sekundärsidan.
5. Hur står din bypass till värmeväxlaren. (Öppen helt, stängd helt, halvt öppen etc)

Jag värmer ca: 3-5 grader när jag kör med bergvärme (17kW). (Ca: 4 grader om poolvattnet är 20 gr, ca: 3 grader om vattnet är 31 grader.) Flöde 28 l/min primär, 200 l/min sekundär. Detta är bara en fingervisning. Du bör värma ca: 1,5-3 grader om allt är ok. (Kanske mer med flispanna, beroende på effekt)
Tappet av värme på väg till poolen är knappt märkbart, < 0,5 gr om slangen ligger i dränerad mark.
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Utloggad Jaz

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2016, 21:56:20:20 »
Ok, underbart. Det sista var viktigast, att jag bara tappar lite i effekt. Ska kolla allt du skriver imorgon, känns som en inställningsgrej!

Utloggad Jaz

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #8 skrivet: juni 07, 2016, 21:57:44:44 »
Förresten, hur kollar jag värmen..? Med sån ir-mätare?

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #9 skrivet: juni 07, 2016, 22:53:54:54 »
Bäst att kolla temp är med givare i röret, men det är ju inte rimligt att göra hål i röret och sätta in givare bara för att få ordning på detta.
Tejpa fast en givare på röret som sedan isoleras (ex genom att vira en handduk runt och tejpa) är alternativt två som är lite rimligare. (Kanske har du en utetermometer med givare liggandes eller kan låna en av en snäll granne) Vänta min 15 min innan du läser av.
Att mäta med IR går men är inte speciellt bra egentligen. Kan ge stor felmariginal beroende på material och yta som du mäter på. Men bättre än inget. Se i så fall till att du mäter flera gånger och tar ett snitt. Mät på båda sidor (varma och kalla) på samma material (ex. PEM slangen) så det blir så lika förutsättningar som möjligt. Det kommer inte bli exakt, men lite mer att gå på.

Med hjälp av Pahlens kalkylator http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare.html kan man sedan räkna ut vad du borde ha för temperaturer. Omvänt kan man åxå räkna ut vad du har för ungefärligt flöde på primärsidan (om du inte kan få fram den infon) med hjälp av temperaturerna och flöde på sekundärsidan.
Flödet på sekundärsidan (cirkulationspumpen till poolen) är ju lättare att få fram, bara du vet vilken pump du har. (borde vara ca:175-210 liter/min, eller 10500l/h - 12000 l/h).

När du säger att du inte har någon isolering antar jag att du menar runt om och i botten. Det är inte det värsta, men visst påverkar det lite. Har du däremot ingen isolering uppåt kommer det att bli trögt och svårt att få upp hög temp (>25 gr). Men med isolering uppåt skall du kunna höja minst 1,5-3 grader/dygn.

Se åxå om du kan få fram en ungefärlig effekt på vad pannan bör ge.

Har du 70 gr på primärsidan och bra flöde skall du kunna stänga bypass helt och därmed låta allt vatten gå via värmeväxlaren. Sjunker tempen till under 50 grader öppnar du bypass lite åt gången tills du har min 50 grader fram. Diffen mellan in och ut på primärsidan bör ligga på 15 grader (+- 5gr) Vänta alltid 10 min innan du mäter tempen mellan justeringar.
Tänk på att diffen (det man kallar delta) säger mer om att det är rätt justerat än temp fram.

Ta gärna en bild på installationen så blir det lättare att ge råd hur du skall justera.
Snart kommer du att kunna bada varmt!
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag