VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hydro -pro bra värmepump?  (läst 3813 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kanglou

Hydro -pro bra värmepump?
« skrivet: februari 28, 2016, 07:53:36:36 »
Hallå!Ska slå till på en rund 4.60mx1,2m  ovanmarkpool pool som jag kommer att grev ner och köra trall däck runt.Men nu till funderingen ska ju så klart ha en värmepump till poolen och har sneglat på hydro pro 5 eller 7 rubinpool Har rea just nu.poolen är ju på 20m3 och hydro pro 5 tar ju just upp till en sådan volym eller ska man köra på 7an som tar upp till 30m3 antar att den går lite lugnare eller?Är hydro pro en bra värmepump eller sk man sattsa på ett annat märke?7 an ligger på 8900kr och 5an på 7900kr.Bör man ha bypass ventil också?Någon som kan förklara hur den fungerar.

Ja det blev ju mera frågor men är helt ny på det här så hoppas ni har förstående.

Mvh Danne.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hydro -pro bra värmepump?
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2016, 12:50:29:29 »
Bypass används för att justera vattenflödet genom värmepumpen så att den värmer så effektivt som möjligt. Dessutom brukar man sätta avstängningsventiler på rören till och från värmepumpen så att det går att enkelt koppla loss VP för service utan att påverka poolen i övrigt.

Hydropool har svensk manual som verkar begriplig (det finns mindre lyckade exempel på automatiskt översatta manualer från kinesiska till engelska). Beskrivningen av bypass tycker jag är lite bristfällig då de inte anger lämplig temperaturstegring över VP men det är ju bara att köra på 1-2 grader som andra anger.

Jag kan inget om den pumpen men tror att det finns nöjda användare här på forumet så använd gärna sökfunktionen för mer information. Jag skulle välja 7:an. Ovanmarkspoolen blir förmodligen inte så bra isolerad så mer effekt är då alltid bättre.

En bra sak att kolla före köp är hur det går att få service på VP när den någon gång i framtiden går sönder. Läs gärna igenom manualen före köp och fråga försäljaren om allt som ev är oklart.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kanglou

SV: Hydro -pro bra värmepump?
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2016, 18:36:43:43 »
Tack för bra svar!Bra med svensk manual helt klart ska även kolla garanti på maskinen samt var man köper reservdelar till den.Har en liten fundering ang plasering av just maskinen jag kommer ju att gräva ur en bit till där jag kommer att gjuta en liten platta som sandfilter och pumpen kommer att stå på.Det jag skulle vilja göra är att även ställa värmepumpen där så slipper man se den frågan är om det funkar eller rättare sagt hur effektiv blir den då?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hydro -pro bra värmepump?
« Svar #3 skrivet: februari 29, 2016, 07:44:10:10 »
Du kan inte stänga in värmepumpen på något sätt, den plockar ju värme ur luften, så om den inte har fri tillgång till luft så blir det ett mikroklimat i närheten av pumpen där det blir kallt och verkningsgraden blir låg.
Du kan också få problem med påfrostning av förångaren så att funktionen blir lidande.

Utifrån din beskrivning är det svårt att avgöra om du tänkt bygga in den, men det är absolut olämpligt att bygga in den.
Eller gräva ned den i en grop.

Den luft som blåser ut från värmepumpen är kall, och den skall helst ha helt fri lejd framåt så att den inte sugs in igen på baksidan...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan