VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cirkulationspumpen stänger av vid filter  (läst 9904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombalabomba

Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« skrivet: december 31, 2015, 15:51:18:18 »
Cirkulationspumpen stänger av sig när jag kör med filter (Har ett nytt). Tar jag bort filtret så fungerar pumpen. Vad är felet?
Har ett Pentland P20 som fungerat i 2 år.
Verkar som om pumpen får för hårt motstånd.
Förslag?

Poolgiganten

Utloggad Andreascarlsson

SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #1 skrivet: januari 01, 2016, 13:43:36:36 »
Tjena, inget svar på din fråga. Men jag har ett pentland p18 som är ca 4 mån, jag upplever att cirkulationspumpen är för klen, det dröjer inte mer än 14dagar förrän den larmar när man stoppat i ett helt nytt filter?  Jag måste ta ur o rengöra filtren varje vecka, annars larmar den o stänger av. Lite tröttsamt när det bara är jag som badar själv,duschar före varje bad samt badar Max 3 gånger i veckan.. Så belastningen på filtret bör ju inte vara speciellt hög. Nu har jag köpt ett engångsfilter som jag ska stoppa i idag, så ska jag se hur länge det går..  Någon annan som har dom här problemen?

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2016, 14:45:29:29 »
Är pumpen original eller har du bytt någon gång ? Om du bytt så kan det ju vara så att pumpen inte passar till installationen. Kan det finnas några hinder i cirkulationen (utöver filtret förstås) så att vattenflödet stryps för mycket ?

Utloggad tombalabomba

SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2016, 10:45:36:36 »
Pumpen är original och har funkat hittills. Utan filter inga problem, men med filter verkar motståndet för tungt och den stänger av. Frågan är var man börjar felsökningen. Om man skulle behöva byta pump hade det kanske varit idé att byta till ett annat fabrikat. Något tips på alternativ pump som inte kräver ombyggnad av rör osv? Alternativt tips på andra filter med mindre motstånd.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2016, 12:37:54:54 »
Skulle tro att det är pumpen som är boven, det sitter väl LX Ja50 pump eller liknande i Pentland och dom räknar man inte ska hålla speciellt mycket längre än 2 år.  Dom brukar börja gå tungt då lagringen ger upp och motorn börjar "fälta" . Se bara till att ersätta med en pump som har minst samma kapacitet på att pumpa vatten, så ska det nog börja funka igen.

Om man sköter filterunderhållet och använder bra filter så ska inte filtret ställa till med något problem.  Det är oftast P.g.a bristande underhåll eller att man satt i ett filter av dålig kvalitet som man får problem.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Andreascarlsson

SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2016, 13:26:36:36 »
Lx wtc50m sitter det i mitt spa ialf, kan pumpen vara så dålig från början som jag upplever i mitt fall? Jag har bara använt filter från pentland hittills.  Jag funderar på vad jag ska säga till säljaren när jag vill reklamera cirkpumpen. Eller om man ska sätta i en stöddigare direkt? 250w står det på nuvarande pumpen!

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2016, 14:14:09:09 »
Pumpen kan vara dålig från början, så du bör be Pentland säljaren att han byter ut pumpen i ditt bad.

Han har säkert gjort det tidigare på en del bad då detta händer då och då.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Andreascarlsson

SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2016, 14:19:44:44 »
Ok! Tack för svaret:)

Utloggad tombalabomba

SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2016, 17:13:37:37 »
Vilka pumpar kan man ersätta LX-pumpen med? Kan det bli några problem med styrningen om man byter fabrikat? Vill bara byta pump och ansluta på samma sätt både rörmässigt och elmässigt.
Känns ju som läge att byta till en bättre pump som är tystare och drar mindre.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #9 skrivet: januari 04, 2016, 00:18:03:03 »
De flesta väljer som byter pumptyp väljer nog Laing E14 som i de flesta fall passar då det  är samma anslutningar på pumphuset.
Laing är dock lite mindre så det bör finnas någon cm med flex på rören för att det ska passa. 
Elanslutningen på en ny Laing brukar i de flesta fall vara en Amp anslutning som är standard på Balboa systemen.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #10 skrivet: januari 19, 2016, 21:06:16:16 »
Låt säljaren fixa allt, förmodligen en konstruktionsfråga.
Dom har ju svensk design...
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad tombalabomba

SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #11 skrivet: mars 20, 2016, 17:32:06:06 »
Har idag bytt vatten och rengjort mitt Pentland P20. Cirkulationspumpen orkar inte när filtret (nytt) sätts på plats. Jag räknar med att byta pump. Vill helst inte sätta in en likadan, men priset skiljer nästan 2000 kr mot en Laing E14. Nåt tips? Jag vill kunna göra ett enkelt byte utan och framförallt elsidan ska bara vara att byta kablar.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #12 skrivet: mars 22, 2016, 01:25:55:55 »
De flesta kvalitetspumpar som finns på marknaden såsom Waterway, AquaFlo, Laing kostar faktiskt ganska lika, så du måste nog välja om du ska gå "the Chinese way" eller ta steget upp till nåt bättre och mer hållbart.  Kvalitet kostar !!
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Pentland Spa

  • Pentland Expert
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg - Billesholm / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pentland Expert
    • Visa profil
    • pentland-spa.se
SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #13 skrivet: maj 29, 2017, 11:32:46:46 »
Nu har vi också hittat detta forum och ser att det behövs en del svar på frågor.
Filterproblemen beror på att vår leverantör skickade för "täta" filter som sattes igen nästan direkt. Detta problem uppstod efter 1 nov 2015 och innan vi själv förstod vad det berodde på så hade vi kommit en bit in i 2016. Alla kunder som har köpt nya bad eller filter under denna tiden ska ha fått nya ersättningsfilter utan kostnad. Är det någon vi har missat vänligen hör av er.

Utloggad Telekiter

SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #14 skrivet: maj 29, 2017, 13:02:48:48 »
Nu har vi också hittat detta forum och ser att det behövs en del svar på frågor.
Filterproblemen beror på att vår leverantör skickade för "täta" filter som sattes igen nästan direkt. Detta problem uppstod efter 1 nov 2015 och innan vi själv förstod vad det berodde på så hade vi kommit en bit in i 2016. Alla kunder som har köpt nya bad eller filter under denna tiden ska ha fått nya ersättningsfilter utan kostnad. Är det någon vi har missat vänligen hör av er.

mmm....jag har använt engångsfilter (som redan från början är 5 ggr tätare än vanliga filter) och de har suttit i mitt Viskan-bad ca 4 mån utan att det varit minsta tecken på krångel eller stopp i cirk-pumpen.

/Urban.

Utloggad Pentland Spa

  • Pentland Expert
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg - Billesholm / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pentland Expert
    • Visa profil
    • pentland-spa.se
SV: Cirkulationspumpen stänger av vid filter
« Svar #15 skrivet: maj 29, 2017, 15:50:24:24 »
Ja men dessa felaktiga vi fick var så täta att man kunde fylla med vatten och det rann inte ut (som en plastpåse)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag