CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenfall - hur räknar man på flödet?  (läst 14049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eng

Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« skrivet: januari 23, 2007, 20:55:42:42 »
Hej allihop och tack för all inspiration ni bjuder på här på forumet!

Jag har seriösa, men rätt förvirrade, planer på att bygga pool till våren. Tillbringar alldeles för mycket (?) tid på att fundera, drömma, bläddra, surfa och räkna - det är lite som hustrun säger - det vore lättare om det bara fanns en modell att välja på...

En sak som jag fastnat lite på/för (och det är helt och hållet detta forums fel  O0 ) är vattenfall! Anta t.ex att man har en grund liten relax/grogg-pool som längs en sida tömmer sig i den "riktiga" poolen - hur räknar man då ut vilken pump/pumpar som krävs (och därigenom elkostnad) för att hålla det hela igång? Jag läste bl.a en del länkar i tråden om "infinity-poolen i Tyresö" (så mycket är ju hans fel  O0 ) för det vore ju inte dumt med lite "infinity-effekt" från relaxpölen samtidigt som det ger ett vattenfall ner i poolen.

Nåväl - i en av infinity-länkarna skriver man att det krävs minst 3/8 tum (blir la' ca 1 cm) djup på själva "över-rinningen" s.a.s. Om man då räknar på ett vattenfall med en bredd på 100 cm så får man ju en "yta" på 100 cm2 räknat på 3/8 tum-regeln - so far, so good, men hur fort rinner vatten???  <hmm> Jag vet att frågan är "fel", men hur bär man sig åt för att inte investera i något som sedan bara blir till ett vårligt takdropp effektmässigt?  <dontkn>

Ja'... det var mitt första inlägg här på forumet, men jag återkommer garanterat med fler mer eller mindre begåvade funderingar!

Ha' de' gött!
Stefan
« Senast ändrad: januari 24, 2007, 09:08:49:49 av Fia »

Poolgiganten

Utloggad eng

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2007, 21:15:53:53 »
Hej igen...

Jag har ingen aning hur den arga smileyn hamnade i detta meddelande (det skulle varit ett frågetecken), men det passade rätt bra eftersom jag fick upp ett "internet explorer har stött på ett problem och måste avslutas"-meddelandenär jag skulle posta (får se om det händer när jag postar detta också) - blev dock glad att min fråga ändå hamnat på forumet så jag slapp skriva om alltihop!

Med hopp om överseende från forumets sida - Stefan; en nybörjare...

Utloggad Fia

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2007, 22:14:43:43 »
Hej eng o välkommen :)

Kan tyvärr bara svara på frågan om smileyn och den tycker jag är helt rätt. Den betyder att du är fundersam och "kliar dig i huvudet" ;D. Så fråga på, hoppas du får hjälp. O0

Edit: Såg nu vilken "gubbe" du menade >ohno>, har ändrat till ett frågetecken!
« Senast ändrad: januari 24, 2007, 09:54:10:10 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2007, 23:25:57:57 »
Hmm.....Praktisk test: kanskje du kan ta en sånn hink som brukes til gulvmoppar den er lite firkantet (ca 40cm bred) og ta tiden det tar å tømme den i en "foss" som du synes er OK.

Eksempel: Hinken tar 10 liter og du bruker eks. 4 sekunder på å tømme og lengden på din ønskede foss er 2 meter som gir 5 ganger 10 liter delt på 4 sek = 12,5 liter/sek eller 750 liter/minutt.  ::)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #4 skrivet: januari 23, 2007, 23:46:58:58 »
Jag skulle prova den lätta vägen, använd bara en poolpump, spar energi, dela inloppet så att ett inlopp kommer i groggbaljan, sätt strypventiler på alla inlopp (torde bli 3 st) sen kan du laborera med dessa ventiler hur mycket flöde som ska gå vart!

En poolpump som pumpar 16m3 (6mvp) levererar ca 4,4 l/sek = 266 l/min, det är rätt mycket vatten. Betänk också att en dylig pump har högre flöde om den inte måste lyfta vattnet så högt! Skulle du ändå tveka, ta en större pump, men du borde köra bara med en pump tycker jag!

och nu tar vi dom svåra frågorna.... ;)

EDIT: hoppas du inte behöver 750 l/min, det en hiskeligt stor pump (45 m3/tim)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad eng

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2007, 22:22:51:51 »
Hej igen och tack för snabba svar - imponerande!

Fia - Tack för hjälpen med den bångstyriga smileyn, mm  :)

Bidda - Har nu bytt till torra strumpor efter en del övningar med hinkar  ;) Fick liknande resultat som i ditt exempel - det är nästan så jag misstänker att du har prövat själv  ::)
Resultaten (och vattennivån på badrumsgolvet) skiftade dock en hel del, så (mina) resultat är nog inget jag vågar lita på. Det bästa vore om en man kunde göra om experimentet med en betydligt större vattenmängd och gärna med flera meters bredd - tänker osökt på din pool  O0

RLA - Låter som en förträfflig idé med delat inlopp och strypventiler. Dock hjälper det mig inte att beräkna vattenmängden som måste pumpas upp - dvs pumpkapacitet och driftskostnad... Hur grova slangar går förresten _till_ pumpen? Det känns rent spontant som att det inte hjälper ens med en atomdriven pump om den matas med en trädgårdsslang  :-\

Nu tar vi en lättare fråga  ;) - se ny tråd

Är dock fortsatt tacksam för nya idéer, infall samt ev lösningar i denna tråd!
Stefan

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #6 skrivet: januari 24, 2007, 22:30:38:38 »
Jo, det är klart att det är svårt att räkna på, men det var väl "bara" groggpölen som skulle vara infinity?
Om så, tror jag du får ett fint fall med säg 5m3/tim den vägen och resten, säg 13-17m3 direkt i poolen! men det är bara en känsla jag får....

Slangen till/från pumpen brukar vara 50 mm, så där går det att trycka på rätt bra!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #7 skrivet: januari 24, 2007, 22:56:34:34 »
 ;D Hadde ikke bløte strumpor men brukte hode og hadde kanskje tur når jeg tenkte  >rulla<

Utloggad MrXs

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #8 skrivet: januari 25, 2007, 17:02:30:30 »
Hejsan.

Vid vattenfall till dammbygge så räknar man med ca 1.7 liter/min per cm.
Dvs 10 cm 17 liter/min 100cm 170liter/min allt är i ca men runt där är det.

Tycker att det borde stämma även vid poolbygge och vattenfall :)
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad eng

SV: Vattenfall - hur räknar man på flödet?
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2007, 10:03:39:39 »
Det börjar luta åt "trial & error"-metoden; dvs bygga som planerat, men lämna uppstickande armering i väggen (då blir det ju precis som i Grekland... :)) och sedan succesivt minska bredden på fallet (i den ursprungliga idén var det 5 m brett... ::)) tills jag är nöjd med flödet.

I mitt tilltänkta poolpaket ingår en 1,5 hk pump som enl katalogen ger "23 m3/tim vid 8 mvp", men på annat ställe står det "20 m3/tim vid 6 mvp" - ökar kapaciteten vid större utmaningar? <hmm> Hur som helst - det känns som en vettig (?) idé att skaffa en kraftigare pump, t.ex 3 hk som enl katalogen ger "32 m3/tim vid 8 mvp" resp 28 m3/tim vid 6 mvp".

För om jag använder Biddas resp MrXs beräkningar bör jag ad modum Bidda få ett 1,42 m brett vattenfall (jag hoppas att du har fel, Bidda ;)) och ad modum MrXs ett 3,14 m brett fall - detta då räknat på hela pumpkapaciteten (32 m3/tim).

Utöver kostnader för inköp och drift - Finns det några "faror" eller nackdelar med en eventuellt överdimensionerad pump?

Utöver kommentarer på ovanstående kommer även en följdfråga: RLA kom med den utmärkta idén att dela inloppen (se ovan i tråden) - Kan man dela utloppen med strypventiler på samma vis? Tanken skulle då vara att kunna stänga av vattenfallet (då det blåser eller man vill ha det tyst och lugnt), men ändå ha cirkulation i både pool och pöl.

Ha' de'!
/Stefan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag