CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmare till Julas Jilong-pool?  (läst 4544 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eddiboy

Poolvärmare till Julas Jilong-pool?
« skrivet: september 06, 2015, 14:56:32:32 »
Nybliven husägare och köpte mig Julas ovanmarkpool i somras http://www.jula.se/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/pooler-och-tillbehor/pooler/pool-951020/ som jag nu tänkte köpa poolvärmare till.

Vet någon om en sådan http://www.toysrus.se/märken/intex/intex-elektrisk-poolvaermare?id=632203&vid=201709#.Velpc5Zhj5M
passar till min Jilong-pool?  Hur kopplas den in? Slangarna som finns på poolen nu går ju in i pumpen. Ser inga andra anslutningsmöjligheter för att kunna ha en poolvärmare samtidigt. Hur kör man poolvärmare? Några timmar innan badandet eller under eller i intervaller över dygnet?

Lite novis som ni hör..alla inputs uppskattas!  ::)

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmare till Julas Jilong-pool?
« Svar #1 skrivet: september 06, 2015, 17:06:34:34 »
Det är mycket märkligt att de får sälja elprylar och uppmana till olaglig och livsfarlig installation som på bilden: http://www.toysrus.se/m%C3%A4rken/intex/intex-elektrisk-poolvaermare?id=632203&vid=201709

Dessutom har de fräckheten att påstå att värmaren uppfyller kraven för CE-märkning. Eller så är det som vanligt att CE bara betyder China Electrics.

Ansvarig myndighet sover lugnt vidare utan åtgärder.

Tyvärr så har du nog samma problem med cirkulationspumpen. Koppla åtminstone bort elen innan ni närmar er poolen. Vatten och el på fel sätt är en livsfarlig kombination.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hans_L

SV: Poolvärmare till Julas Jilong-pool?
« Svar #2 skrivet: september 06, 2015, 20:24:50:50 »
Jag är så långt från expert man kan komma, nästan iaf ;)
Köpte en elvärnare från intex i sommar i tron om att det hc ar ett bra köp. Användes ett fåtal gånger sen såldes den.
Drar fruktansvärt mycket el = svindyrt att bada plus att den inte är särskilt effektiv...

Har nu köpt en riktig poolvärmepump till nästa säsong. Dyrare att köpa ja, men du spar nog in det ganska snabbt på elräkningen :)

Utloggad eddiboy

SV: Poolvärmare till Julas Jilong-pool?
« Svar #3 skrivet: september 08, 2015, 18:33:33:33 »
Hoppla, det här lite ju inget vidare  :-\

Skippar intex..vilken poolvärmare ska man köpa då? Vill helst inte lägga mer än ett par tusen..om det går!

Och "problemet" kvarstår, hur fan kopplar jag in en poolvärmare när befintliga anslutningar är upptagna av pumpen?

Och nej, vi badar aldrig med pumpen på!

Utloggad FlyHigh

SV: Poolvärmare till Julas Jilong-pool?
« Svar #4 skrivet: september 08, 2015, 18:47:35:35 »
Det är få värmare som har egen pump så de flesta värmare behöver kopplas i serie med pumpen (företrädesvis efter pumpen). Antingen får man kapa slangen mellan pump och inlopp eller så får man ta en ny slang mellan pump och värmare.

Se tex http://media1.bauhaus.se/media/pdf/7559316A.pdf (för just intex väramare, pricipen är dock densamma oavsett värmare).
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmare till Julas Jilong-pool?
« Svar #5 skrivet: september 08, 2015, 19:05:37:37 »
Hoppla, det här lite ju inget vidare  :-\

Skippar intex..vilken poolvärmare ska man köpa då? Vill helst inte lägga mer än ett par tusen..om det går!

Och "problemet" kvarstår, hur fan kopplar jag in en poolvärmare när befintliga anslutningar är upptagna av pumpen?

Och nej, vi badar aldrig med pumpen på!

Problemet är som beskrivits tidigare, elvärmare/patroner har väldigt dålig verkningsgrad, och kräver ett eget kärnkraftverk  ::) för att driva, det blir DYRT och samtidigt inte särskilt varmt i poolen, alternativet är att du hittar en mindre poolvärmeväxlare dvs tar energin ur luften

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag