Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem intex sandfilter  (läst 4347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

Problem intex sandfilter
« skrivet: augusti 16, 2015, 21:41:57:57 »
Hallå!

Köpte mig en ny sandfilterpump från intex tidigare i år.

Redan från start kom det ut sand i poolen. Har dammsugit men det kommer mer hela tiden.
 Enligt intex ska den ha sand med en kornstorlek på 0.45-0.85. Jag har använd swim & fun med en kornstorlek på 0.4-0.8, köpt på rusta så det bör ju vara deras "standard" sand.
Kornstorleken är ju lite för liten, kan det vara det som är felet? Eller bör jag höra av mig till intex och fixa nya dysor (heter det va). Har inte tittat på dom men det verkar som att det oftast är det felet när det åker ut sand i poolen?

Fler som använt swim&funs sand?

Poolgiganten

Utloggad Hans_L

SV: Problem intex sandfilter
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2015, 20:50:54:54 »
Ingen?

Utloggad gurkburk

SV: Problem intex sandfilter
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2015, 21:29:56:56 »
Jag har väldigt svårt att tro att den kornstorleken skulle göra någon större skillnad.
Har du kontrollerat http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11426.0 ?
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Hans_L

SV: Problem intex sandfilter
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2015, 06:09:26:26 »
Nej det har jag inte gjort, måste kolla det.
Drygt bara att gräva ur all sand men har väl inget val antar jag ;)
Tack för svar

Utloggad Hans_L

SV: Problem intex sandfilter
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2015, 20:43:36:36 »
Dum fråga kanske men lika bra att ställa den ändå ;)
Jag har inget skydd åt filtret ännu så just nu står den under en presenning, det kan väl inte påverka sanden på något sätt??
Tänker att den inte får nog med luft eller nåt sånt.

Utloggad Hans_L

SV: Problem intex sandfilter
« Svar #5 skrivet: september 11, 2015, 09:03:14:14 »
Sådär då har jag stängt av den för i år och grävt ur all sand.
Dynorna såg ok ut, däremot var det alldeles för lite sand i burken. Ca 1,5-2 cm under minimum strecket. Sanden var inte jämn utan var högre utmed kanterna och mindre i mitten, ska det vara så?
Kan det komma igenom sand pga att det var för lite sand?

Utloggad jkbpower

SV: Problem intex sandfilter
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2017, 12:27:06:06 »
Hej, provar att blåsa liv i en gammal tråd.
Fick du nån ordning på din pump med sand i poolen.
Har också en intex pump där det ska vara 0.45-0.85 korn storlek på sanden och jag har som du 0.4-0.8 och har får lite sand in i polen.
Mvh
Jimmy

Utloggad gurkburk

SV: Problem intex sandfilter
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2017, 14:52:41:41 »
Jag hade ca 1-2 cm för lite sand i min utan problem, men jag kör med sanden från ToysRus som jag tror är från Intex (?). Undrar om Swin&Fun:s sand är "sämre" och innehåller mindre partiklar än vad den är specad till...
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad willep31

SV: Problem intex sandfilter
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2017, 22:58:03:03 »
Samma problem här. Jag tog kontakt med Intex Sverige men det var som att prata med ett yxskaft. Tog själv isär filtret och mätte upp alla håligheter i dyshållaren med bladmått. Det visade sig vara alldeles för stora hål och dessutom var inte skruvar och dysor åtdragna ordentligt. Jag löste det genom att köpa en grövre akvariesand som jag la i  botten först, ca 15kg ca 1-2mm, minns inte riktigt. Sand finns på Hornbach. Jag ville att Intex skulle ersätta mig för 3 påsar sand men det vägrade dom. Då jag skickade detaljerade bilder så kontaktade dom Hongkong och där ifrån fick jag en helt ny dyshållare med betydligt mindre håligheter i. Så det är definitivt ett tillverkningfel och jag kan inte rekomendera Intexfilter till någon. Köp ngt bättre. Mitt filter är Intex största ca 75kg sand.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag