CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp, ph-värdet åt skogen...  (läst 17913 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« skrivet: juli 19, 2015, 10:33:48:48 »
Har nu haft igång poolen i ca två och en halv vecka och får inte balans i vattnet. Fick vattnet med bil från en kommunal vattentäckt. Började med att chockklora och mätte sedan med Bayrol pooltester ph och klor. Kloret var skapligt men ph visade på 8,2 eller mer. Slog i ph-down och mätte sextimmar senare. Fortfarande högt men klor ok. Sen har jag fortsatt så där utan att få ner ph-värdet. Har VarieTabs i breddavloppet men har vi två tillfällen fått pytsa i lite mer Qvicklor då det enligt mitt test varit noll. Vattnet ser bra ut och luktar inget men är tveksam om det går att bada.

Igår var den lokala poolfirman hit och mätte med deras elektroniska mätare. Ph var Err high, klor var 12 och alk var low 0. Han visste inte vad det berodde på men skulle kolla upp det och återkomma. Trodde dock att det var okej att bada.

Någon klok själ här som vet någon råd? Själv är jag helt rådlös  :-\
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2015, 12:10:33:33 »
Då det är två mätare som visar högt pH så kanske man törs lita på det (finns ju dom som blivit lurade av dåliga mätstickor).

12 ppm klor är ju som efter än redig chockkorering så du får sluta pytsa i mer klor under några dagar eller en vecka.

Alkalinitet brukar jag och flera här strunta i och vi har kommit undan med det men så lågt som 0 har vi inte, tror att vi har 20-40. Dock så är ju alkaliniteten stabiliserande mot svängningar i pH så du ska nog se till att få upp det lite, kanske inte till 100 men åtminstone 50.

Viktigare är dock att få ner pH. Prova Folkpools kemikalikalkylator så får det enkelt reda på hur mycket Sänk pH som behöver tillsättas. Det ska även finnas en instruktion på burken.
http://www.folkpool.se/support/poolsupport/poolkemikalkylatorn

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2015, 14:06:19:19 »
Tack Tommy!

Har under perioden hällt i totalt 7,5 kg Sänk Ph utan att få en reaktion på min mätutrustning. Känns inte bra att bara fortsätta hälla i det så där utan att riktigt veta vad som är huvudproblemet.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad TommyC

SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2015, 19:03:22:22 »
Många här brukar rekommendera att mäta med tabletter när mätresultatet är osäkert. Oftast är det problem med stickor. Jag har inte haft något problem med stickorna så jag har nöjt mig med dom. Om du är det minsta osäker på ditt instrument (som jag inte har en aning om hur bra det fungerar) så kanske det är värt att köpa ett testset med tabletter.  <dontkn>
Exempel: http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolvard-och-kemi/testutrustning/testset-dpd-for-fritt-klor-och-ph-dpd1-och-phenol-red
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2015, 19:19:28:28 »
Precis den jag använder. Ph ligger hela tiden i topp medans klor går lite upp och ner.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad TommyC

SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2015, 19:26:33:33 »
Ojdå, då hoppas jag att någon som är van vid tabletter lite senare ikväll kommer med något bra tips. Ev blir det något fel på mätningen om klorhalten är väldigt hög men nu är jag troligen helt ute och hojar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2015, 22:29:53:53 »
Hög klorhalt till trots blir kloret dåligt på att desinficera om pH skjuter upp långt upp i höjden som det låter som här. pH är viktigt, den kan man inte strunta i. Alkalinitet har vi aldrig ens mätt, men om den är mtycket lågt kan ju pH bli mera svårreglerat. Men att det skulle leda till ett pH som rusar upp bland molnen har jag aldrig hört talas om.

Vi mäter sällan vår pool manuellt numera, eftersom vi har ett autodoseringssystem, men när vi kontrollmäter någon gång så blir det alltid ed tabletter. Jag betraktar detta som mycket mera pålitligt än stickor. På pH-sidan är ju färgförändringen tydlig och det brukar aldrig vara ett problem med att bestämma värdet. På klorsidan är det färgmättnad som skall bedömas och det blir mindre exakt. Sedan tillkommer att mätningen kan visa på inget klor alls om man har extremt mycket klor i vattnet. Har ej kollat om det blir samma på pH-mätningen, men på klorsidan är då botemedlet att spä ut poolvattnet med rent kranvatten och sedan testa på blandningen. Om t.ex. man har spätt ut med 1 på 5 och mäter 5 ppm så är då det verkliga värdet 25 ppm ungefär.

Högt klorvärde kan ge lite irritation för känsliga personer men det skall verkligen vara extremt högt om det skall räknas som farligt att bada i. Alltför högt pH-värde slår ut desinfektionen och lämnar fritt för bakterier m.m. att sprida sig i vattnet. Superextremt högt pH som i natronlut är direkt frätande på samma sätt som syra, men så höga pH lär ingen få i sin pool.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2015, 01:17:05:05 »
Steg ett är ju att få upp alkaliniteten då det är den som stabiliserar pH-värdet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2015, 02:03:22:22 »
Steg ett är ju att få upp alkaliniteten då det är den som stabiliserar pH-värdet.

Nej det verkar ju inte vara det som är problemet här. Hade TS haft ett pH som hoppade upp och ned som en jojo då hade jag nog hållit med. Men här verkar ju pH ligga uppe i skyn, konstant trots motmedel, och det stämmer inte med att alkaliniteten skulle vara för låg. Vi har haft flera pooler under många år och aldrig haft problem med pH-hållning, trots att vi aldrig ens mätt alkaliniteten. pH brukar gå bra både att mäta och att styra.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp, ph-värdet åt skogen...
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2015, 12:52:30:30 »
Det är möjligt att det inte är det som är problemet här, men man vet ju inte. Jag skulle i alla fall börja där då det är alkaliniteten som får pH att bli stabilt. När den är OK skulle jag ge mig på pH-nivån, men först efter någon dag.

Men jag håller med om att det där vattnet beter sig underligt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag