CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Timer till luftvärmepump  (läst 9338 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad x man

Timer till luftvärmepump
« skrivet: juni 15, 2015, 17:46:58:58 »
Jag har lite funderingar vilket av dessa alternativ som är bäst. Jag kör idag med alt. 2 och det funkar utan problem men vill för säkerhetsskull dubbelkolla med er vad ni rekommenderar för att luftvärmepumpen inte ska ta någon skada. Har fått tips att alt. 2 är att föredra för bästa livslängd på luftvärmepumpen, eller vad säger ni  <hmm>?

1. Köra utan extern timer helt & hållet, dvs. att lv-pumpen är påslagen med spänning dygnet runt så att den går igång/stoppar när flödesvakten bestämmer?
2. Med extern timer som drar igång lv-pumpen lite innan c-pumpen startar och att lv-pumpen går en liten stund efter att c-pumpen stannat på kvällen?
3. Med extern timer fast att den drar igång lv-pumpen lite efter att c-pumpen startat och att lv-pumpen stänger av sig lite innan c-pumpen stannar på kvällen?

-Eller någon annan variant?

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Poolgiganten

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2015, 18:18:53:53 »
Enligt firman jag köpte min vp av så är det nr 3 som gäller då vp behöver ett flöde för att fungera.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Erica

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2015, 18:38:32:32 »
Ekonomin vad det gäller värmepump beror väldigt mycket på omgivningstemperaturen - verkningsgraden hos pumpen sjunker rejält om luften är kall. Så har du kalla nätter så kanske det är dålig ekonomi att låta pumpen gå dygnet runt. Är det hyfsat varmt även nattetid så kan däremot pumpen ge gott bidrag även då. Skulle man verkligen optimera det här behövde man nog någon sorts avancerat styrsystem som mätte och tog hänsyn till både pooltemperatur och lufttemperatur.

Utloggad TommyC

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2015, 23:59:13:13 »
Tappar du 3 grader över natten så har du ett stort värmeläckage. Om du fixar det så tappar du max 1 grad. Då kan du låta pumpen vila på natten.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2015, 00:40:50:50 »
En pool åker inte upp och ned i temperatur så snabbt precis. Det spelar inte någon större roll för ditt bad NÄR du stoppar in värmen. På samma sätt, andra vägen: om du plötsligt känner för ett bad och vattnet inte är varmt nog för din smak så är det för sent... även med en kraftig värmare så stiger temperaturen inte något nämnvärt förrän efter flera timmar.

Utloggad x man

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2015, 10:43:50:50 »
Visst, att köra dygnet runt är ett alternativ. Men om man nu inte vill det så vore det intressant att höra hur ni andra gör, kör ni med timer och i så fall vilket av alternativen? Eller är det som Tompamannen säger att det är skadligt att bryta strömmen till lv-pupmen?

Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad FlyHigh

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2015, 11:14:32:32 »
Hej

jag kör just nu med samma timer till båda cirk-pump och värmepump.

Vi har iofs bara haft poolen i 2 hela säsonger men vår tanke är att i längden låta pumparna styra varandra.

Appråpå att använda flödesvakten så skrev Gullberg Jansons support så här: "Det normala om man bara har en cirkulationspump, den som går till reningen, är att man styr den av och på via en separat timer eller låter den gå dygnet runt. Värmepumpen kommer att stanna av sig själv när cirkulationspumpen är avstängd, och startar sedan igen automatiskt. Värmepumpen kommer även att stanna när den uppnår inställd temperatur."

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2015, 13:38:32:32 »
Appråpå att använda flödesvakten så skrev Gullberg Jansons support så här: "Det normala om man bara har en cirkulationspump, den som går till reningen, är att man styr den av och på via en separat timer eller låter den gå dygnet runt. Värmepumpen kommer att stanna av sig själv när cirkulationspumpen är avstängd, och startar sedan igen automatiskt. Värmepumpen kommer även att stanna när den uppnår inställd temperatur."

Jag kör precis så som G&J skriver. Jag kör min cirkulationspump på timer, och VP står alltid på. När pumpen går igång så tar det några sekunder så går fläkten igång på VP, sedan tar det ca 30 sekunder innan kompressorn går igång. När cirkulationen slutar stannar kompressorn snyggt och fint efter några sekunder, och fläkten stannar också efter ytterligare några sekunder.

På en G&J kan man också köra tvärtom. Via timern på VP så styr man när allt ska vara igång. Utgången kan styra kontaktor till cirkulationspump, när timer slår till så startar cirkulationspumpen, flödesvakten gör så att VP inte startar vid ev. fel, sedan stoppar timern cirkulationspumpen och VP.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad x man

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2015, 15:09:19:19 »
Tack för tipsen  O0.
Då gör jag som Erik N och kör enbart c-pumpen via timer och låter v-pumpen vara spänningssatt dygnet runt. Den går ju som sagt ner i "standby-läge" så fort flödet upphör. Någon inbyggd timer har jag inte på min G&J modell GJPASRW-15.
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad FlyHigh

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2015, 15:12:49:49 »
Min G&J har ingen inbyggd timer som man kan ställa, däremot så kan det med jänmna mellanrumm starta cirkulationspumpen för att "känna av" om det behövs värme, gör det det så kör den tills värmen är uppnådd.

Så har tänker jag koppla iu framtiden (när allt annat är klart, kanske om 5 år  :-\ )
1. Cirkulationspump på timer för att uppnå rätt antal timmars cirkulation. Vill värmepumpen gå så får den det.
2. Timer som inte tillåter att cirkulationspumpen startar nattetid alternativt att båda pumparna är avstängda nattetid (kan leva med något lägre morgontemp jämfört med energiutbytet vid kallare utetemp)
3. Värmepumpen tillåts "kalla" på cirkulation på dagtid när cirkulationspumpen inte kör

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag