CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilterpump nybörjare  (läst 10508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomelf

Sandfilterpump nybörjare
« skrivet: juni 03, 2015, 10:09:43:43 »
Morsning!

Jag har skaffat mig en sandfilter pump Intex Krystal Clear som jag inte har monterat ännu. Kör patronfilter idag men det fungerar väldigt dåligt. Hur gör man när man sätter igång en sån pump. Hur ska ventilen stå när man fyller pumpen med vatten. Och man lär väl lufta pumpen också antar jag. Förklara gärna i steg hur ni brukar göra. Jag har fått för mig att man gör följande

1. Ställer den på Backspolning och öppnar nå luftnipplar
2. Startar pumpen och låter den gå tills det blir rent i Waste slangen
3. Ställer om den på Rinse och låter den gå en stund
4. Ställer den på Filer för att köra normaldrift

Är jag ute och cyklar helt eller? :o

Med vänlig hälsning Tommy

Poolgiganten

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2015, 11:51:09:09 »
Hej,

Jag brukar fylla själva pumpen där det sitter ett förfilter med vatten och skruva på locket sedan sätta filtret på "Filter" sedan starta pumpen. Lufta pumpen behöver jag aldrig göra, luften försvinner efter några minuters drift vilket man kan se genom själva glaset som jag precis hade av för att fylla på med vatten.

"Waste" behöver du inte använda då passerar bara vattnet filterhuvudet ut genom wasteslangen utan att gå ner i sanden och det är ju det du vill fylla med vatten.

Möjligt man kan köra "Rinse" men det brukar jag bara gör efter en backspolning.

Vet inte om detta hjälpte dig men det är så jag gör vid uppstart varje säsong.

Ubbe

J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Tomelf

SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2015, 12:52:32:32 »
Tack för svaret  O0. Jag läste bara något om att man skulle backspola i början när sanden är ny, för att få ur skräp och en del sand som ligger där den inte ska. Sen att man tar Rinse för att sanden ska få lägga sig till rätta. Men man kanske kan göra som du säger. Att starta den med normal filtrering till luften försvunnit och sen backspola när allting är nytt

Mvh

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2015, 13:11:07:07 »
Hej,

Missuppfattade din text lite, tolkade som att du satte filtret i "Waste".

Det kan nog vara rätt som du säger att första gången göra en backspolning och då går det ju ut i wasteslangen.
Sedan Rinse på det i 10-20 sekunder.

Du kommer nog bli av med den mesta luften redan i backspolningsläget och det du inte blir av med kommer försvinna när du sedan kör den i "filter" läget.

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Tomelf

SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2015, 14:10:10:10 »
Jag såg att jag var lite otydlig  ;D. Tack för svaret. Vi kör på så får vi se vad som händer. Om vädret vill behaga att bli bättre  O0

Mvh

Utloggad Erica

SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2015, 00:01:06:06 »
Hur pass stora problem det kan vara att få bort luften beror framför allt på hur pumpen sitter i förhållande till vattenytan. Pumpen lägre än vattenytan = lättare att komma igång. Pumpen lite över vattenytan = lite svårare Pumpen rejält över vattenytan = fodrar backventil, annars blir det rejält jobbigt. Vad det gäller "waste"-läget så används det när man har fått massor av bottenskräp och vill suga detta direkt till avlopp, utan att passera filtret. Nackdelen blir ju att man tömmer rejält med vatten ur poolen, kör man någon längre stund måste man ju hålla koll på att inte nivåm blir så låg (=under skimmerinloppet) att cirkulationen stannar.

Utloggad Holton

SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2015, 17:03:54:54 »
Hur pass stora problem det kan vara att få bort luften beror framför allt på hur pumpen sitter i förhållande till vattenytan. Pumpen lägre än vattenytan = lättare att komma igång. Pumpen lite över vattenytan = lite svårare Pumpen rejält över vattenytan = fodrar backventil, annars blir det rejält jobbigt. Vad det gäller "waste"-läget så används det när man har fått massor av bottenskräp och vill suga detta direkt till avlopp, utan att passera filtret. Nackdelen blir ju att man tömmer rejält med vatten ur poolen, kör man någon längre stund måste man ju hålla koll på att inte nivåm blir så låg (=under skimmerinloppet) att cirkulationen stannar.
Jag har aldrig riktigt begripit det där läget. Vår pump har någon sorts silkorg som det mesta fastnar i innan vattnet når filter eller waste-slangen. Det hade ju varit guld att kunna köra löv, kvistar och fanstyg direkt ut, utan att passera den där silkorgen, den tenderar ju att rätt snabbt bli mer än överfull. Eller så är det jag som är för lat med håven... Efter denna stormiga maj hade vi några liter med skräp i pumpsilen. Så tjockt att flödet avtog nära nog helt.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad pollyester

SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2015, 18:25:45:45 »
Finns det ingen bruksanvisning för pumpen - vill minnas att vi fick med en väldigt detaljerad beskrivning med vår Intex?

Utloggad Erica

SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2015, 19:14:03:03 »
Skräpet i silkorgen får du hur som helst - den sitter ju före både pump och filter. Nej waste-läget används mera så här: säg att du varit bortrest, eller det har varit storm och en massa jord har blåst i poolen eller du har fått grumligt vatten och hällt i flockningsmedel för att skräpet skall flocka ihop sig och sjunka till botten. I alla dessa fall kanske det ligger åtskilligt med finkornigt skräp på botten - för grovt för att fastna i silkorgen men det fastnar ju i filtret. Om du då bottensuger på vanligt sätt, med ventilen i filtreringsläge, så sätter kanske filtret igen sig nästan direkt, du får backspola, sedan fortsätta dammsugningen, det kanske blir igensatt igen o.s.v.  Om du då bara ser till att du har tillräckligt med vatten i poolen så att inte nivån sjunker för lågt, så kan du ställa ventilen i waste-läget, starta pumpen och dammsuga botten så snabbt som du klarar. Allt skräp spolas då direkt i avloppet och du slipper att få ett igensatt filter.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilterpump nybörjare
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2015, 19:47:32:32 »
Vi har en silkorg även i breddavloppet. Betydligt enklare att tömma än den i pumpen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag