CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blir inte klok på spakemin...  (läst 15668 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MP

Blir inte klok på spakemin...
« skrivet: maj 06, 2015, 22:11:35:35 »
Hej,

Har haft spabad (Viskan Ekerö) i drygt ett halvt år nu och blir inte klok på kemin. Har sökt igenom denna forum flera ggr samt googlat mig blind men kämpar fortfarande med kemin trots olika tips som jag testat med.

Efter första vattenpåfyllningen tog det ett bra tag att hitta rätt, möjligtvis mest pga att jag överdoserat med klor i början då jag inte kände till klorlåsningeffekten. Trodde dock att jag hade hittat rätt efter första vattenbyte men nu efter senaste (andra) vattenbytet funkar det skitdåligt igen...

Bytte vatten för typ 2 veckor sedan. Redan efter en dryg vecka och endast två korta bad började vattnet se grönaktigt ut och lukta unket. Liknande problem hade jag tidigare men blev jätte förvånad över att det hände så snabbt efter vattenbytet. Tog fram min Scuba II (digital vattentestare, köpte den redan under första månader när det gick dåligt) som visade endast 50 i alkalinitet, hög pH (7,9) samt låg klor (0,1). Hur kan det hunnit bli så fel så snabbt?

Höjde alkalininitet till 100 och sänkte sedan pH till 7,4. Det är förresten jätte svårt att sänka pH hos mig, det behövs minst dubbla, oftast trippla doser jämfört med instruktioner på burken. Skulle sedan lägga till klor men bestämde mig av någon anledning att testa en gång till och då visade mätaren 3 mg/l. Hur är det möjligt? Ändrad alkalinitet och pH borde inte kunna påverka klorvärdet, eller?

Hur som helst, jag la inte till mer klor efter detta, körde istället med en dosering aktivt syre (Oxymines). Under kommande vecka badade jag en enda gång. Mätte värdena igen häromdagen (alltså, 2 veckor efter vattenbytet och 1 vecka efter dem beskrivna åtgärder) och då har alkalinitet redan hunnit sjunka till 60, pH är uppe på 7,7 och klor på 0,1 (så klart). Vad händer? Det är väl inte tanken att man ska behöva justera alkalinitet och pH varje vecka?

Mätte förresten CyA också när jag ändå höll på med detta och den låg på 59. Vet ej om det har betydelse...

Det där med låg klor är förresten en historia för sig... Alla officiella rekommendationer säger minst 1 mg/l. Kör jag med rekommendationer som jag fått av säljaren (1 tesked per timme/person efter bad, plus 1 matsked per vecka) så kommer jag typ aldrig över 0.1. Även när jag chockklorerat med 3-4 matsked tar det typ 2-3 dagar och då ligger det på 0,1 igen - utan badandet. Skulle jag köra med så mycket klor som behövs för att hålla det över 1 mg/l skulle det behövas tillsättas klor varje dag - och sedan en vattenbyte varje 4-5 veckor. Använder för övrigt Minichlor granulat...

En observation som kanske är relevant är att vattnet skummade mer efter denna vattenbyte än efter den första. Kan det vara så att rengöringsmedlet (biofilm cleaner) inte sköljts ordentligt och påverkar kemin? Jag körde enligt instruktioner - tillsatte den, massagepumpar på ett tag, tömde, fyllde på och sedan tömde igen. Det skummar för övrigt jätte mycket när jag tillsätter biofilm cleaner och sätter på massagepumpar - så pass mycket att skummet rinner över kanterna på spabadet. Ska det vara så?

Många frågor i ett inlägg men i slutändan handlar det ändå om vattenbalansen.
Hjälp gärna, detta gör mig galen och gör spabadet till frustration istället för avslappning...

Tack!
MP

Poolgiganten

Utloggad MP

SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2015, 22:19:38:38 »
Har förresten kommunalt vatten. Kollade precis på kommunens hemsida och det står så här:
"Vi har mjukt till mycket mjukt vatten i Härryda kommun"
"Dricksvattnets pH-värde (surhetsgrad) är cirka 8 i kommunens tätorter"

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2015, 06:53:05:05 »
Efter vattenbyte tillsätter jag ca 1 dl kalk, 1 dl höj alkalinitet, 3 msk klorgranulat (chlorifix).
Vattnet brukar vara perfekt, men det kan skumma lite i början (Brukar köra med luft i insprutarna för att få det att skumma maximalt och lyfter sedan ut skummet med vår poolhåv).

Därefter klorerar jag 1 msk efter bad, och en gång i veckan (söndag kväll) ca 3 msk.
Om det inte badas under veckan alls tillsätter jag ca 1.5 msk onsdag eller torsdag.
Väntar jag till fredag så har det börjat bli dåligt vatten.

Jag tror helt enkelt att du klorerar för lite.
Det är absolut ingen fara att ligga på 3-5 ppm klorhalt i ett SPA, under 1.0 kan det inte vara mer än en dag innan du har algbildning eller för surt (luktande) vatten i spat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MP

SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2015, 20:48:30:30 »
Tack för svaret Rickard! Jo, det är lockande att helt enkelt tillsätta mer klor men jag har nog blivit lite skrämd av räkneexempel såssom denna: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10643.msg79783#msg79783 då jag har ingen lust att byta vatten var 4:e vecka. Vad tycker du om det?

Dessutom är det väldigt förvirrande med rekommendationer som skiljer sig så pass mycket... Tror att min säljare (Jonas) är faktiskt aktiv här på forumet också och har lämnat rekommendationer liknande den jag nämner t.ex. här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5121.msg38307#msg38307
Har ni möjligtvis diskuterat detta i något inlägg som jag inte hittat än?

Spelar det någon roll om man strör klor över vattnet eller häller i direkt i filtrar?

Jag kör med 6 eller 8 filtreringscyklar om dagen. Kan detta möjligtvis vara kontraproduktivt då klor försvinner snabbare när massagepumpar är i gång oftare?

Tack!
MP


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2015, 07:27:29:29 »
Man får ju liksom välja om man vill ha alger i vattnet eller klart vatten, får man alger så klorerar man för lite, eller rengör filtren för sällan.
Jag sätter alltid kloret i utloppet/filtret, vet inte om det har någon större betydelse, på vårt spabad sitter en liten pump som hela tiden cirkulerar vatten genom filtret.

Vi byter vatten ca 4 ggr/år, det går fort och kostar inte många kronor. Ett par timmars jobb/gång - bara härligt om vädret är bra.

Jag har ingen aning om cya-halten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MP

SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2015, 19:55:31:31 »
Rickard, varför tillsätter du kalk?
MP

Utloggad falmarkspeter

SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2015, 23:01:18:18 »
Dessutom är det väldigt förvirrande med rekommendationer som skiljer sig så pass mycket... Tror att min säljare (Jonas) är faktiskt aktiv här på forumet också och har lämnat rekommendationer liknande den jag nämner t.ex. här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5121.msg38307#msg38307
Har ni möjligtvis diskuterat detta i något inlägg som jag inte hittat än?

Lite dåligt när en säljare inte har koll på kemprodukterna han säljer...
Spa Klor innehåller helt klart Cyanursyra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2015, 06:44:32:32 »
Rickard, varför tillsätter du kalk?
MP

Ingen aning, men det skall höjas om jag skall följe de rekommendationer som medföljde badet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MP

SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2015, 12:09:34:34 »
Peter, vad blev din konklusion efter alla experiment som du skrivit om? Hur gör du idag?
MP

Utloggad falmarkspeter

SV: Blir inte klok på spakemin...
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2015, 13:06:32:32 »
Bytte vatten 6 februari och provade att köra med Brom. Är helnöjd. Kristallklart vatten efter nästan 4 månader.

Kanske det blir något test framledes med Aktivt Syre som huvuddesinfektion.

Man ska inte förkasta det man inte har provat. Eller allt är möjligt tills motsatsen bevisats 😊

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag