CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?  (läst 7148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle lkpg

Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« skrivet: maj 01, 2015, 13:18:30:30 »
Hej!

Jag har ett Arctic Spa med Gecko MSPA box. Har ej använt det förut utan körde igång det igår. Dock så värmer det inte längre. Displayen indikerar att värmaren skall gå men ingen spänning skickas ut. På något sätt verkar något reglera så det inte blir varmare.
Jag har nytt filter och har bra flöde över värmaren. Värmaren är hel för jag har testat att tvångsköra den upp till 38 grader.
Likaså så startar den av någon märklig anledning blowern när jag sänker temperaturen under tempen i badet...

Är troligtvis boxen som strular. Går att köpa utbyteskort med nya givare för 310usd + frakt och tull. Kanske får bli det...

Tacksam för tips el lämplig felsökningsmetod.

Edit: uppdaterad text!

MVH
Kalle
« Senast ändrad: maj 02, 2015, 13:41:28:28 av kalle lkpg »
Arctic Spa Frontier

Poolgiganten

Utloggad kalle lkpg

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2015, 14:51:31:31 »
Är ett intermittent fel för det fungerar det ibland. Där värmaren slås ifrån tex för att pump 3 går så är det inte säkert att den slår till igen efteråt. Kan vara något slags relä el dyl som strular tänker jag mig.

Någon som reparerat sina kort?

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad kalle lkpg

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2015, 15:34:47:47 »
Jag kan konstatera att jag har viss funktion. DVS när jag drar ned värmen så värmaren skall slå av klickar det i boxen. Likaså klickar det när jag drar upp. Men det är bara ibland jag återfår spänning när jag drar upp trots att det klickar. Jag får dock en lätt strömrusning efter varje klick. Kan det vara så att det inte blir kontakt i reläet trots att det drar?

Vad som är motsägelsefullt är det är dubbla utgångar för värmare och således dubbla reläer. Felet följer båda utgångarna och att båda reläerna skulle ha samma fel känns osannolikt. Är tyvärr ingen fela på elektronik...

/Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad kalle lkpg

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2015, 18:32:14:14 »
Fortsätter min monolog.
Tror det är dessa rackare som spökar: http://www.ebay.co.uk/itm/Aromat-Panasonic-ALZ21F24-16A-Relay-/221032546338#shpCntId

Hittar dock inga närmare Sverige. Frakten blir långt dyrare än reläerna:(

https://www.dropbox.com/s/fpf022hbhkzm4zl/2015-05-02%2017.55.44.jpg?dl=0

/Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad TommyC

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2015, 19:55:18:18 »
Jag tror att du är på rätt spår. Det vanligaste felet i många typer av el/elektronikutrustning är kontaktfel av olika slag. Reläer ingår där. Det kan mycket väl vara ett relä som gett upp. Kör man för mycket ström genom reläer eller snålar på kvalitén så kommer de ganska säkert att gå sönder. Kontaktelementen inne i relät blir bränt och ger dålig kontakt d v s hög kontaktresistans som ytterligare ökar skadorna till det blir totalt avbrott.

Är det inte ett relä du har problem med så kan det vara någon annan kontakt. Ofta går det att se vid en noggrann okulär besiktning var felet ligger när det är kontaktfel.

Det näst vanligaste felet är nog elektrolytkondensatorer, speciellt billiga sådana och väldigt ofta om de sitter i en för hög omgivningstemperatur. Elektrolytkondensatorerna ser ut som en liten cylinder som oftast är överdragen med ett plasthölje där märkning av kapacitansvärde och spänningstålighet går att läsa. Dåliga elektrolyter visar sig ofta som att deras överdel buktar. Det är en billig komponent som har väldigt begränsad livslängd. Kvalitetselektrolyter är relativt dyra och förekommer knappast i konsumentelektronik.

Tag gärna fler bilder på kretskortet och annan elektrisk utrustning så kanske någon kan hitta något mer misstänkt.

Om du beställer nya reläer, beställ samtliga på en gång.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kalle lkpg

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2015, 09:48:47:47 »
https://www.dropbox.com/s/03h0sp6bw513nra/Gecko%20schema%20ritat.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/mnud3ee5k4lhdvu/Gecko%20kort%20ritat.jpg?dl=0

Tycker ett av reläerna ser lite missfärgat ut. Är lite fundersam varför det är 4st istället för 2 men beroende på vilken avsäkring kortet är kopplat på så kan värmaren kopplas på olika anslutningar.  Har dock samma "fel" på båda anslutningarna så på något vis hänger det ihop. Eller är det så att relä-par ett bryter nollan och relä-par 2 fasen?

Har ritat lite och tror det är något av de fyra reläerna. Dock va de inte lätta att hitta i Sverige. Har mailat 3st elektronikföretag nu så får vi se om någon har:) Hittar jag inget som passar rakt av borde det gå hitta ett relä med samma funktion och sätta det externt via kabel. Om det nu är reläet.

MVH
Kalle
« Senast ändrad: maj 03, 2015, 10:02:33:33 av kalle lkpg »
Arctic Spa Frontier

Utloggad TommyC

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #6 skrivet: maj 03, 2015, 12:35:17:17 »
Om det ser bränt ut så har du nog hittat ett problem. Sen undrar man ju varför ett relä går sönder? Är det underdimensionerat, dålig kvalite generellt på det fabrikatet eller enstaka exemplar eller kör man för hög ström igenom kontakterna? Det är en stor mängd kontaktdon på kretskortet och externt. Potentiella felkällor allihopa! Kör de lite för hög ström genom några kontakter så kan det bli problem efter ganska kort tid. Ibland kan det hjälpa att bara plugga ur och i en kontakt då det nöter bort eventuell oxid. Ingen långsiktig lösning dock.

Nu går det nog inte att komma åt på något enkelt sätt men annars kan man mäta spänningen över en sluten reläkontakt. Har du möjlighet att låna en värmekamera så är det ett suveränt hjälpmedel vid felsökning. Nu kanske det inte behövs om det redan är brännmärkt.

Det kan vara avbrott i mönsterkortet. Små sprickor kan göra att det varierar mellan avbrott och kontakt när temperaturen varierar. Stora flatstiftkontakter som uppe till vänster blir ibland dåligt lödda och tennet kan släppa. Ledningsmönstret kan spricka när kontakter trycks i och kortet böjs p g a dålig avlastning. Det är lite knepigt att löda kort med både komponenter med fin bendelning som mikroprocessorn med märketikett på till höger om transformatorn och de stora flatstiftskontakterna. Elektrolyter med buktande lock har tappat i kapacitans och brukar ge mer rippel på matningsspänning och störd funktion och mer värme. Som tur är är det vanligast att det är billiga komponenter som är enkla att byta som går sönder. Mikroprocessorer lägger sällan av. Är säkringarna på kortet hela? Alla skruvplintar tight dragna? Inga kablar lösa?

Mouser säger att relät ALZ21F24 är utgånget http://www.mouser.com/ProductDetail/Panasonic-Industrial-Devices/ALZ21F24/?qs=sEN%2FkO1EG6bpdk45WYvAFw%3D%3D
Digi-Key föreslår ALZ51F24 som ersättare http://www.digikey.com/product-detail/en/ALZ21F24/255-1449-ND/560945
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kalle lkpg

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2015, 15:18:11:11 »
Om det ser bränt ut så har du nog hittat ett problem. Sen undrar man ju varför ett relä går sönder? Är det underdimensionerat, dålig kvalite generellt på det fabrikatet eller enstaka exemplar eller kör man för hög ström igenom kontakterna? Det är en stor mängd kontaktdon på kretskortet och externt. Potentiella felkällor allihopa! Kör de lite för hög ström genom några kontakter så kan det bli problem efter ganska kort tid. Ibland kan det hjälpa att bara plugga ur och i en kontakt då det nöter bort eventuell oxid. Ingen långsiktig lösning dock.

Nu går det nog inte att komma åt på något enkelt sätt men annars kan man mäta spänningen över en sluten reläkontakt. Har du möjlighet att låna en värmekamera så är det ett suveränt hjälpmedel vid felsökning. Nu kanske det inte behövs om det redan är brännmärkt.

Det kan vara avbrott i mönsterkortet. Små sprickor kan göra att det varierar mellan avbrott och kontakt när temperaturen varierar. Stora flatstiftkontakter som uppe till vänster blir ibland dåligt lödda och tennet kan släppa. Ledningsmönstret kan spricka när kontakter trycks i och kortet böjs p g a dålig avlastning. Det är lite knepigt att löda kort med både komponenter med fin bendelning som mikroprocessorn med märketikett på till höger om transformatorn och de stora flatstiftskontakterna. Elektrolyter med buktande lock har tappat i kapacitans och brukar ge mer rippel på matningsspänning och störd funktion och mer värme. Som tur är är det vanligast att det är billiga komponenter som är enkla att byta som går sönder. Mikroprocessorer lägger sällan av. Är säkringarna på kortet hela? Alla skruvplintar tight dragna? Inga kablar lösa?

Mouser säger att relät ALZ21F24 är utgånget http://www.mouser.com/ProductDetail/Panasonic-Industrial-Devices/ALZ21F24/?qs=sEN%2FkO1EG6bpdk45WYvAFw%3D%3D
Digi-Key föreslår ALZ51F24 som ersättare http://www.digikey.com/product-detail/en/ALZ21F24/255-1449-ND/560945

Du verkar insatt. Antar att du jobbar med elektronik? Uppskattar att du tar dig tid att hjälpa!

Tydligen så är det vanligaste felet på dessa boxar att värmaren slutar värma. Skall dock vara ganska lite problem med dessa enligt den spabadsreparatör jag pratade med. Men boxen är nästan 10 år gammal...

En bekant har elektronikfirma och kunde kolla på kortet åt mig.
Har hittat reläer för 37kr/st så det kan ju vara värt ett försök. Likaså kan de ju kika om de ser några andra lustigheter. Reläet är märkt 16a och värmaren tar uppåt 14,5 amp så det kanske blir lite för små marginaler. Om det nu är reläet DVS.

Beställer hem 4 reläer så får de kika på det:)

/Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad TommyC

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2015, 21:17:49:49 »
Jo, både som hempulare och professionellt i många år. Jag tycker att det är tråkigt att skrota och byta ut hela apparater när det oftast är ganska enkla fel. Svårigheten av bara att hitta den ofta enstaka felande lilla billiga komponenten. När ni löder loss ett relä så kan det vara intressant att plocka loss plasthöljet så ser ni om kontakten är bränd. Hoppas nu att det är reläerna!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Thermojito

SV: Påkallar värme men skickar ej ut spänning. Tips?
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2015, 22:41:41:41 »
Du skriver att boxen är nästan 10 år och jag gissar att miljön knappast är ideal för elektromekanik. Fuktigt, varmt och kanske även en doft av klorid i luften....

Med tanke på att relän av den typen normalt är specade till 100'000 tillslag/frånslag av rent resistiv last i torr  23 graders temp så borde de inte hålla mer än 10 år i praktiken...

Om lasten/värmaren slår till och från 27 ggr per dygn, typ en gång i timmen under 10 år så är redan det 100'000 ggr...
Om lasten dessutom är kapacitiv eller induktiv vilket i praktiken typ allt är mer eller mindre så är livslängden kortare.....

Vågar betta på att det funkar när du bytt reläer.....och byt alla likadana samtidigt när du ändå är där....

Kolla gärna om motorkondingar etc sitter kvar på andra relälaster och ser ok ut annars kan du döda de nya reläerna mycket snabbare än normalt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag