VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Det mystiska gula "klägget"  (läst 2177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus D

Det mystiska gula "klägget"
« skrivet: november 17, 2014, 20:48:52:52 »
Hej,

Skrev för ett tag sedan om mina problem med hög Cyanur nivå, fick tyvärr ingen bra feedback, men jag förstår att det inte är så vanligt. Min enda slutsats är att jag kört lite för hårt med klor, ca 2 matskedar efter varje bad. Blir antagligen överskott och även SPA klor innehåller ju Cyanur. Från nu så ska jag prova rekommendationen på burken och se om nivåerna håller sig bättre och längre.

Jag tömde hela karet för att nollställa Cyanurnivån, innan jag gjorde detta körde jag med rörrengöring, och det kom en mängd gul sörja som flöt på ytan, har läst tidigare trådar och det stämmer exakt på beskrivningen. Feta små gula pölar som går att sila/ fånga upp. Riktigt äckligt !
Badet är nytt och använts i ca 2 månader.

Har läst på forumet om detta och en del tror det är skräp från slangarna och andra att det är rester efter bad. Har dock inte läst att någon vet exakt vad är och om det är standard att få detta. Finns det någon därute som sitter inne med svaret ? 

Vi har egen brunn så jag var inte jättesugen på att tömma karet och renspola och sedan fylla en andra gång. Jag tog ur allt vatten i karet, renspolade med slang och sedan torkade torrt. Fyllde på med nytt vatten.
Kom en del gult klet när jag körde igång, satte en spadisk (skumgummi av något slag) som rensade upp skiten effektivt. Torkade också av kanterna ett par gånger och efter kloret ser det ut att vara OK. Skööönt, man vill ju få allt bra !

Dela gärna med er om ni har erfarenheter

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag