VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fjärrvärme för uppvärmning  (läst 13479 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bullemannen

Fjärrvärme för uppvärmning
« skrivet: augusti 01, 2014, 09:27:45:45 »
Första gången jag skriver i detta forum. Jag har ett antal frågor. Vi har bestämt oss för att "installera" pool i trädgården. Uppvärmningen vill jag hämta från fjärrvärmen och tänkte att det kopplas in som ett extra element med en så kallad poolvärmeväxlare.
då jag bor i Helsingborg så ringde jag till Öresundskraft som förklarade att jag skulle behövde köpa en pryl av dom som med installation kostar 20-tusen. Bilden bifogar jag. På denna bild finns vad jag kan se en cirkulationspump och en värmeväxlare.
Mina frågor
1. Jag antar att jag kan strunta i det som Öresundskraft vill sälja på mig. Jag har ju redan pumpen och en värmeväxlare från poolleverantören. Eller krävs verkligen denna installation från Öresundskraft?
2. Var ska jag montera värmeväxlaren som jag köpt från poolleverantören? Poolen är placerad cirka 25 meter ifrån fjärvärmen i huset. Ska jag montera värmeväxlaren inomhus så kommer jag behöva dra in slangar fån poolpumpen, 2 styck 5 cm tjocka slangar som ska dras in genom husets betongplatta.
eller ska jag montera värmeväxlaren närma poolen och då istället dra de smala kopparören genom betongplattan som då är av mindre tjocklek men mycket dyrare rör.
fördelar och nackdelar med de båda förslagen. Ni som är experter HJÄLP mig.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2014, 11:05:41:41 »
Värmeväxlaren skulle jag ha inomhus för att slippa risken att den fryser sönder på vintern.

Nu har inte jag fjärrvärme men vad jag förstått så kopplar du bara in vvx'en som ett extra element. Så man kan väl ansluta sig var som helst på radiatorslingan. Hitta ett lämpligt ställe där du inte behöver dra så mycket rör.

Så här står det förklarat på Tekniska Verken i Linköping ang pooluppvärmning.
http://www.tekniskaverken.se/komfort/privat/jag-ar-fjarrvarmekund/poolvarme/Poolinkoppling.pdf
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2014, 11:16:36:36 »
Jag undrar bara lite. Om man kopplar in det som en extra radiator på radiatorslingan så bör man ju ha på värme för att det ska bli varmt där. Nackdelen är väl att det då blir värme i alla radiatorer, vilket i alla fall hos mig är mindre önskvärt med tanke på vilken temp vi redan har inomhus...

Måste ju bli en extra slinga från fjärrvärmen (radiatorslinga två) så att man kan skilja på värmen mellan hus och pool.

Samma slinga: Värme pool = värme inne. Ingen värme inne = ingen värme pool.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2014, 11:21:41:41 »
Tänkte på det jag med. Bäst vore ju att som du säger att ha två olika slingor men om man nu har lång väg att dra rör för att hamna där det passar bäst att ha installationen får man väl helt enkelt strypa termostaterna i de övriga radiatorerna.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Bullemannen

SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2014, 11:25:17:17 »
Tack gadden och Erik N.
Vad jag förstår så går det bra att koppla in som en radiator och som separat (radiatorslinga 2) så att det inte ska påverka resten av värmekällor i huset.
Bra idé med att värmeväxlaren finns inomhus för att inte behöva vara orolig att den fryser sönder. Nackdelen är då att jag får ta upp större hål, för 2 styck slangar med vardera dimension 50mm. men jag antar med det du (gadden) skriver, att det är den bästa lösningen.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2014, 12:05:10:10 »
Du måste koppla in det på fjärrvärmen direkt, parallelt med varmvattnet. Lägger du det på radiatorslingan får du inte ut någon värme på somrarna.
De flesta fjärrvärme leverantörer kräver att du använder deras grejer och att deras montörer monterar det.


Jag kollade på detta när vi tidigare bodde i ett hus med fjärrvärme men räknade då ut att det blev billigare med luftvärmepump. Dels skulle montering och VVX från fjärrvärmeleverantören gått loss på nära 25.000 kr och sen var ändå driften dyrare än elen som en luftvärmepump tog.
Fördelen med fjärrvärme är ju förstås snabbare uppvärmening och längre säsong...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2014, 12:06:41:41 »
Tack gadden och Erik N.
Vad jag förstår så går det bra att koppla in som en radiator och som separat (radiatorslinga 2) så att det inte ska påverka resten av värmekällor i huset.
Bra idé med att värmeväxlaren finns inomhus för att inte behöva vara orolig att den fryser sönder. Nackdelen är då att jag får ta upp större hål, för 2 styck slangar med vardera dimension 50mm. men jag antar med det du (gadden) skriver, att det är den bästa lösningen.


VVX sitter så gott som alltid inomhus, både för fjärrvärme och Bergvärme, eftersom man vill minimiera längden på rören i hetslingan och undvika frysrisk.
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2014, 00:06:22:22 »
Du måste koppla in det på fjärrvärmen direkt, parallelt med varmvattnet. Lägger du det på radiatorslingan får du inte ut någon värme på somrarna.
De flesta fjärrvärme leverantörer kräver att du använder deras grejer och att deras montörer monterar det.


Jag kollade på detta när vi tidigare bodde i ett hus med fjärrvärme men räknade då ut att det blev billigare med luftvärmepump. Dels skulle montering och VVX från fjärrvärmeleverantören gått loss på nära 25.000 kr och sen var ändå driften dyrare än elen som en luftvärmepump tog.
Fördelen med fjärrvärme är ju förstås snabbare uppvärmening och längre säsong...
Har ingen egen erfarenhet, men har sett uppgifter om att värmen är nästan gratis på sommaren på fjärrvärme. Något med att det blir överskott. Men det är nog olika från ställe till ställe.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2014, 00:46:15:15 »
Här i Linköping stämmer det som Erik säger. Från 1 maj till 30 september är det en betydligt lägre kostnad eftersom det finns ett överskott på värme då. De använder den då till bl.a. fjärrkyla och att värma pooler.
Det är en årsavgift på 1500:-, som är ett tillägg för den vanliga värme- och varmvattenförbrukningen. Utöver det får man betala 9.25 öre/kWh under den tiden.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Bullemannen

SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2014, 08:32:46:46 »
Tack för all info.
Så här blir det, jag kopplar in värmeväxlaren till fjärrvärmen som om den vore en radiator (element) den kopplas inte in på de befintliga slingan utan som en separat slinga för att inte påverka/påverkas av värmeslingorna i huset. värmeväxlaren får finnas i huset för att slippa problem under vintern. Vattnet som går i 50mm rör mellan värmeväxlare och pool blåser jag ut vattnet ur innan vintern med tryckluft, jag tror det kan vara bra (nödvändigt?) jag har fått tag på ett företag som borrar 2 hål ut genom grunden för de två 50 mm rören. Centralen som Öresundskraft rekommenderade struntar jag i eftersom den centralen har en alldeles för klen värmeväxlare och en pump som inte kan ersätta det jag redan har till poolen. Den centralen är inte nödvändig. Priset på fjärrvärmen är mycket billigare på sommaren och påverkas inte av den central som Öresundskraft rekommenderade. På detta vis så slipper jag använda en värmepump. Delarna som krävs för mig blir billigare, men dyrare installation så det går på ett ut i jämförelse med värmepump. Men fördelarna för mig är, inga rörliga delar, mindre som kan gå sönder, mindre servicearbete och det viktigaste - ingen stor värmepump som är ful och avger ljud som irriterar mig och mina grannar. Man lär sig efter hand och mycket tack vare er som ger svar på mina frågor. Jag hoppas kunna hjälpa er tillbaks, Tackar
 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan