VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix värmepump värmer dåligt...  (läst 18401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krusse

Brilix värmepump värmer dåligt...
« skrivet: juni 20, 2014, 00:12:24:24 »
Jag köpte en Brilix värmepump förra året, och var då jättenöjd. Hade 1-2 graders temperaturskillnad mellan ingående och utgående vatten, och på nån vecka så hade jag 28 grader i poolen. Men när jag startat den för den här säsongen så verkar den inte värma alls. Jag har ställt bypassen så att den precis startar, men ingående och utgående temp är samma. Man hör att kompressorn går igång, men jag inbillar mig att den inte får upp något tryck, den ligger på 200bar både när kompressorn går och inte går. Jag vill minnas att tryckmätaren stod rakt upp när kompressorn jobbade för fullt förra året, alltså runt 400bar. Vad är normalt arbetstryck? Kan det vara nått läckage? Hur kollar man det?


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2014, 10:59:09:09 »
Jag har för mig att det står max 30 bar på min G&J. Ska kolla senare idag och korrigera om jag minns fel.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42933.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sved73

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2014, 13:12:39:39 »
Har också införskaffat en Brilix XPH60 för några veckor sedan. Det är ju stor skillnad mot att inte ha någon uppvärmning då poolen (3.6 dia) legat mellan 24-29 grader istället för runt 20. Upplever dock att att det är stor skillnad i verkningsgrad beroende på temperaturen ute. Min kan också visa samma in/ut ibland men tror också det kan bero på variationen i givarna, laborerar just nu lite med bypassen och mäter tempen i poolen istället för att försöka komma fram till bästa inställning. Trodde dock att det skulle vara lättare att driva upp temperaturen med tanke på så liten pool men det går segt, speciellt sista graderna!

Kör för närvarande bara vp dagtid ca 10h och min teori eftersom jag bara har isolering under + soltäcke och poolpresenning är att nu när det inte är så varmt så är nerkylningen är såpass stor att det är svårt att driva upp tempen, den tappar någon grad på natten och dagtid går den sakta upp men inte alls lika mycket som när det är varmare ute.

Har kollat min tryckmätare och den visar ca 250 på yttre (bar?) då den är igång och sjunker till under 200 om man stänger av den. Vet inte riktigt hur man skall tolka tryckmätaren då inre skalan är temperatur, verkar ju i avslaget läge visa ungefär ute-temperatur och påslagen visa dryga ut-temperaturen??

Lite mer verkningsgrad hade man ju önskat och undrar om någon vet om ovan teori kan stämma och att det är "normalt" eller om man fått en måndagsex? :(

Utloggad TommyC

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2014, 14:57:25:25 »
Om du tappar en grad över natten så är isoleringen ganska bra. Problemet är nog bara att det går åt mycket energi för att värma vatten.

Värmekapacitiviteten för vatten är 4,18 kJ/kg och grad. Räknar man lite så kommer man fram till att för mina 31 kubikmeter krävs det 36 kWtimmar för att höja vattentemperaturen med 1 grad.

Om värmepumpen har COP 5,6 så blir det 6,4 kWtimmar el som behövs för att producera 36 kWtimmar värmeenergi.

Med min VP på 9,2 kW (som bäst) så tar det nästan 4 timmar att höja en grad. Hjälper sedan solen till bara lite grann så höjer VP och solen tillsammans 2 grader på 4 timmar vilket jag uppnådde idag mellan kl 10 och kl 14 trots mestadels mulet. Solen värmer mer än man tror en mulen sommardag.

Ni har nog inte 250 bar i era Brilix. Det måste vara ett kommatecken eller decimalpunkt som fallit bort.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad swoof

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2014, 15:13:44:44 »
Är nybörjare på pool men jobbar till vardags med värmepumpar. Där satsar man alltid att ha ett Delta-T över plattvärmeväxlaren på ca 6grader för att få ut maximalt med effekt. Ge eller ta en grad. Har du lägre delta-T tyder det antingen på brist eller annan defekt i värmepumpen eller att du har alldeles för högt flöde över den.
Folkpool Garden 485. Hayward pump+sandfilter. Solfångare

Utloggad krusse

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #5 skrivet: juni 21, 2014, 13:05:06:06 »
Det var jag som var lite trött, 200 psi är det såklart jag menar. När systemet är avslaget så står mätaren på 180psi, och när kompressorn jobbar kommer den max upp i 200. Är det normalt? Har som sagt för mig att den glatt klättrade upp mot 400 psi (ca 27bar) förra säsongen när kompressorn jobbat ett tag. .. Det har iof varit betydligt kallare än förra året hittills, men trycket borde väll vara det samma? Men nu har temperaturen sjunkit till 19 grader. Brukar tappa en 2-3 grader på natten, (Har soltäcke, samt markisolering och isolering runt pool.) men det känns som den nätt o jämt hinner få upp det den har tappat under dagen med skapligt väder.


Utloggad TommyC

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #6 skrivet: juni 21, 2014, 13:56:19:19 »
Vad mäter tryckmätaren på Brilix? Är det trycket på högtryckssidan? I så fall är det för lågt, 200 psi är bara 14 bar. 14 bar betyder att kompressorn ger en väldigt måttlig tryckökning och därmed låg temperatur efter kompressorn.

Kommer du åt att känna försiktigt med handen på röret ut efter kompressorn. Stämmer 14 bar så borde det röret vara runt 19 C. På G&J kan man läsa av hetgastemperaturen i menyerna. Brilix har tydligen valt tryckmätare istället för att visa hetgastemperaturen. Jag var ute och tittade på min pump nyss. Hetgastemperaturen är 50 C och på kondensorn är det 5 C så den jobbar bra. Vad har du för värden på parametrarna d och E? Det kan ju ev vara bara tryckmätaren som tröttnat. Den kan man nog klara sig utan.

Det kan vara lönt att börja med att bläddra igenom alla inställningar och jämföra med fabriksinställningarna i manualen. Någon här har tidigare råkat ut för att något värde ändrat på sig och VP därmed inte fungerade.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad krusse

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #7 skrivet: juni 21, 2014, 17:30:22:22 »
Hej. Har kollat igenom inställningarna och de är alla på default inställningar. Lägger upp en bild på mätaren (kompressorn i drift), ingen aning vilken sida den mäter på? Det är en kombinerad tryck / gas temp mätare ser det ut som.




De här värdena för d & E får jag från menyn.

d (Heating condenser temp) = 16 grader
E (Gas return temp) = 25 grader

Normalt? har nu 20 grader i vattnet både in/ut.

Utloggad swoof

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2014, 19:42:36:36 »
Manometern högtryckssidan av systemet. Finns 2 alternativ. Antingen är kompressorn kass eller så här du köldmediebrist i systemet. R410A som soppan heter ska som du tidigare nämnde ligga på åtminstonde 40 graders kondensering. Lite varierande beroende på inkommande vattentemp. Mitt tips ligger nog på att kompressorn e kass då man vid brist brukar få ett Lågtryckspressostatlarm. Vilket du väl inte fått?
Folkpool Garden 485. Hayward pump+sandfilter. Solfångare

Utloggad krusse

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #9 skrivet: juni 21, 2014, 20:44:02:02 »
Finns det något sätt att verifiera i fall kompressorn är kass eller om kylmediet är lågt? Har ju inte haft värmepumpen i mer en ett år, så en kompressor bör ju gå på garantin. Men vore ju såklart skönast om det "bara" är mediet som läckt ut. Jag har inte fått något "Lågtryckspressostatlarm" vad jag vet.

Får väll höra med Poolteam där jag köpt den vad de säger. Det sitter en Hitachi kompressor i, hade hoppats att det var lite bättre kvalité på dessa, för jag kan inte förstå vad jag gjort för fel för att den ska paja så tidigt. Jag köpte pumpen ungefär så här års förra året, så den har ju bara gått en halv säsong. Några fler som haft liknande problem med Brilix?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag