VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: EPS eller XPS under betongplatta i markpool?  (läst 2747 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

EPS eller XPS under betongplatta i markpool?
« skrivet: april 06, 2015, 13:59:36:36 »
Ska lägga 100mm isolering under en (nedgrävd) gjuten thermopool (med 250cm makadam och dräneringsrör under isoleringen). Nu till den svåra frågan:

XPS kostar nästan 3ggr (+5kSEK i mitt fall...) mer än EPS isolering...MEN absorberar inte fukt som EPS tydligen gör enligt en grävare jag pratat med som grävt upp gamla dyngsura tunga sådana ur marken...vattendränkta skivor isolerar nog inte så bra...

S100 EPS'en har dessutom lägre "tryckklass", 100kPa kort tid och 40kPa långtidslast. XPS'en jag tittar på tål 200kPa kort och 90kPa långtidslast. Om jag inte räknat fel utgör 10cm betong och 1,4m vattenpelare ca 16kPa så detta borde inte vara avgörande. (S80 EPS ger 2% krypdeformation under 50år vid ca 24kPa så även denna EPS håller för trycket/tyngden som jag ser det.)

I gamla trådar här på forumet verkar det vara lite blandade isoleringstyper under denna typen av pooler även om EPS verkar dominera?

=> Hur har ni andra gjort och hur har ni motiverat ert val?


Poolgiganten

Utloggad Thermojito

SV: EPS eller XPS under betongplatta i markpool?
« Svar #1 skrivet: april 06, 2015, 14:54:54:54 »
Hmmm, har kollat vidare...

Vattenabsorbtion nedsänkt: EPS S100: 5% XPS200: 1%
Vattenabsorbtion diffusion: EPS S100: 15% XPS200: 2,5%

alla angivet i [Volym%] för 100mm tjocka skivor.

Har planerat att min dränering ska fungera...alltså borde man nog inte beakta "nedsänkt" utan främst diffusionen som dessutom är större?

En standardskiva (100x600x1200) kan alltså öka i vikt med nästan 11kg om den utsätts för fukt under lång tid medan en XPS bara kan öka 2kg om jag tolkar det rätt. Kan då förstå om man tyckte att en EPS som legat i fukt länge blev tung/dyngsur då den torr väger ca 1,5kg....

Frågan är väl mest hur mycket isoleringsförmågan försämras av fuktabsorbtionen? DET kan jag dock inte hitta några uppgifter på....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan