CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 405317 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dloow

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #690 skrivet: mars 27, 2017, 14:13:46:46 »
Hej!

1. När jag gjorde installationen var anvisningen från min leverantör att montera UV-lampan sist, och därför sitter den så hos mig. Har inte märkt några nackdelar av det men jag gissar att man vill ha den före värmaren för att lampan ska leva sitt liv i så svalt vatten som möjligt. Jag föreslår att du monterar enligt Pahlens anvisning.

2. Eftersom jag inte har tillräcklig takhöjd för att enkelt kunna byta lampa (jag prioriterade att få upp utrustningen från golvet) så har jag istället gjort det väldigt enkelt att demontera lampan i sin helhet. Dels sitter rörkopplingarna med unioner som lossas på "nolltid", dels har jag extra ventiler rör så att jag enkelt kan tömma rören runt lampan på vatten. Det tar 5-10minuter att byta lampa som det är gjort nu.

Tack!

Poolgiganten

Utloggad Larre

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #691 skrivet: april 24, 2017, 09:56:05:05 »
Gällande din pumpbrunn: Är lite nyfiken på hur du har fäst (om du har fäst) dina sensorer i pumpbrunnen? Beställde och har precis monterat mitt Finder relä och hade en tanke på att ta ett vanligt kopparrör för vatten, använda straps och sätta fast sensorerna på röret men jag är osäker på om kopparröret kommer störa sensorn.
ISO-blockpool 4x8m med saltvattenklorering och automatisk PH-mätare med syra. VP HydroPRO 13 Täckning med rullpressenning. Belägen i Skåne, Lund.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #692 skrivet: april 24, 2017, 12:34:03:03 »
Jag har ett VP-rör ("elrör") som sensorerna sitter på. Röret sitter fast med en klammer längst upp i brunnen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

AnnaEF

  • Gäst
AnnaEF
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #693 skrivet: maj 17, 2018, 09:34:09:09 »
Fick tips om att kolla med dig hur man fäster stensarg på pool av träram. Själva stommen är väl ca 10-15 cm. Stenen 30 cm och det ligerr en stenaltan runt om så jag tänkte att halva stenen kommer fästas i fixet på stenaltanen och halva stenen som då ligger på träramen ska limmas?
Vad tror du?

Utloggad mactheknife

Hej Mathias! Nu har jag läst igenom hela din tråd, tog ett tag  :o. Mycket snyggt och inspirerande! Som du kanske vet så är jag också i poolbyggartagen sen ett tag tillbaks och har liknande utrustning som du; minimaster + UV. Dock är poolen ännu inte igång, men hoppas på de kommande veckorna!

Tänkte höra med dig om du blivit något klokare under åren på UVns inverkan på vattenkvaliteten, samt hur det påverkar klordoseringen. Om man kolla på poolkungens hemsida så borde man kunna sänka klorhalten till så låga värden som 0.25-0.30 om man även renar med UV. Vad jag kunde läsa så verkar du inte ha experimenterat med lägre klorhalter än 0.5. Har du några tankar kring detta? Med en lägre halt skulle man ju kunna få klordunkarna att räcka lite längre och kanske även reducera klorets inverkan på de badande.

Mvh,
Markus

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #695 skrivet: juli 09, 2018, 11:38:54:54 »
Hej och tack!

Jag har lite gett upp att mäta förbrukningen vs UV-tid men det som kunde konstateras var att det gick bra att köra 0,5ppm med UV lampa, därmed inte sagt att det går utan också....

Dessutom så köper jag både klor och UV-lampor billigt så det spelar inte längre så stor roll vad som är mest optimalt.

Nu kör jag cirka 0,7ppm och UV på hela tiden.

Jag ser två saker som huvudsakligen påverkar förbrukningen här och det är hur mycket det badas + hur länge poolen står öppen och exponeras för sol. Vilken av dessa två som väger tyngst kan jag inte skilja på eftersom poolen aldrig är öppen någon längre tid när vi inte också badar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #696 skrivet: juli 09, 2018, 13:21:16:16 »
Jag har samma reningssystem som MathiasS, dock har jag inget pooltak. Jag märker direkt när vi rullar av vårt Walu poolskydd och solen är framme så börjar Minimastern dosera klor så vi kan anta att nedbrytning av natriumhypoklorit går snabbt med solens hjälp!
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad mactheknife

Ok. Jag trodde att halva grejen med att skaffa UV-rening var att man skulle kunna lägga sig på lägre klorhalt. Min sambo är väldigt känslig för klor så det var så diskussionen började. Hur avgör man egentligen om man har "tillräckligt med klor" i vattnet? Alltså låt säga att jag lägger mig på 0,3. Vilka negativa effekter kan jag råka ut för om denna nivå inte är tillräcklig?

Mvh

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #698 skrivet: juli 09, 2018, 13:47:57:57 »
Rekommendationen är ju 0,5 - 1,5 ppm klor så med UV-rening känns det ok att gå mot det lägre värdet. Jag kör också ca 0,5 ppm klor och det går kanske att trimma ner ytterligare även om jag bara kan känna klorlukt när jag precis rullar av poolskyddet. Vi duschar ofta inte ens efter bad men är heller inte känsliga mot klor. Går du lägre kan det snabbt bli hala väggar + botten med alger o annat skit som börjar växa, speciellt vi vattentemperaturer över 30 grader. Vi har minst 32 i vattnet och det är tydligen ett krav här hemma 8)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #699 skrivet: juli 09, 2018, 16:33:54:54 »
Jag tror att det är olämpligt att gå lägre än 0,5ppm. Det handlar ju inte bara om alger och hala väggar utan även andra bakterier man tar med sig ner i vattnet..... Och, 0,5 ÄR en lägre klorhalt. Att hålla det konstant utan automatik är nog svårt. Nyttan med UV kan tveklöst diskuteras.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag