CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening  (läst 18475 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #30 skrivet: juli 05, 2015, 10:02:52:52 »
Det låter som att någon har missat lite vid plastningen. Det är inte vanligt med platsbyggda glasfiber/plast-pooler men vi är några stycken här som har sådana. Titta t ex på poolersw. Om jag minns rätt så är väggelementen från Tjällden täckta av betong på ytan. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.msg75618#msg75618

Det finns olika typer av härdplaster såsom polyester, vinylester och epoxi och massor av varianter av respektive typ. Försök att få reda på av förra ägaren vilken typ av plast poolen är byggd av och håll dig till den typen. Epoxi är för mig det sista alternativet p g a hälsoriskerna med det. Polyester är billigare än vinylester som är lite bättre. Mest troligt är nog att poolen är byggd av polyester. Det går inte att lägga polyester på epoxi men tvärtom går och sedan finns ingen återvändo.

Om det nu är polyester och glasfiber som poolen är byggd av så är det ganska lätt att laga om än lite slitsamt. Kan du ta några bilder på poolen inklusive skadan? Troligen svårt att få vettiga bilder samt bedöma men det kan ju vara värt ett försök.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Collider

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #31 skrivet: juli 09, 2015, 16:56:49:49 »
Jag ska försöka ta några vettiga bilder i helgen. Men om jag vill undersöka ifall vatten läcker ut just i den misstänkta skadan, hur gör jag då? Finns det något jag kan tillsätta i vattnet som visar ifall vatten sugs in i skadan?

Utloggad TommyC

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #32 skrivet: juli 09, 2015, 18:57:25:25 »
Några har lyckats med karamellfärg som pressas ur en pipett nära läckan. Jag försökte men lyckades inte dra några slutsatser av det trots att jag tryckte ut färgen nära det som senare visade sig vara en läcka mellan lampan och poolväggen. Den gamla trista metoden som fungerar är att vänta till det slutar läcka då vet man att läckan är vid vattenlinjen. Om det kommer luft när du trycker på bubblan så verkar det ganska säkert att det är en läcka där.

Det går hyfsat bra att spruta silikon ur en skelettpistol under vattnet och få det att fästa halvbra mot plasten. Eventuellt kan man skära ut en platta ur något lämpligt material och limma fast den över den misstänkta läckan med rikligt med silikon. Torka rent plasten så gott det går först med t ex en mirakeltrasa. Lyckas du med det så kan ni bada vidare och laga plasten nästa vår.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Collider

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #33 skrivet: juli 11, 2015, 10:23:41:41 »
Nu släppte jag lite iblåsta lövdelar nära skadan och de sögs rätt in så visst läcker det. Nu är detta på översta trappsteget och poolen är rätt djup (går från 1.10 till 2.50) så jag funderar på att bara sänka vattennivån under skadan. Förvisso får man ingen ytrening då men det får gå. Bifogat är en bild på skadan samt på trappen. Det ser ut som att färgen börjar ge sig även på fler trappsteg så det är kanske trapprenovering i höst som gäller. Hur gör man?

Utloggad Collider

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #34 skrivet: mars 30, 2016, 10:09:44:44 »
Nu har vintern passerat och den här följetongen tog en något oväntat vändning när jag gläntade på vintertäckningen. Vattnet har nu sjunkit så att vattenlinjen är i höjd med poolens grundaste hörn, vilket är ca 1 meter under lägsta till/frånlopp. Jag kan inte se att det finns någon spricka eller annat som vattnet ska ha letat sig ut igenom.

Vi gläntade på täckningen i mitten på januari i samband med den köldknäpp som var då och då var det ca 5 cm tjock is. Därför pangade vi lite is och slängde i en cirkulationspump som snabbt gjorde hela poolen isfri. Sen gick pumpen fram till mitten februari då vi stängde av den pga. omdragning av el. Därefter har poolen varit cirkulationslös men det har å andra sidan inte varit särskilt kallt heller så det bör inte ha varit något besvärande isläge som sänkt poolen.

Om vi förutsätter att det inte utomjordingar  som norpat vattnet - hur ska man gå vidare härifrån med läcksökning och reparation?

Ska man utgå från att allt är kass och lägga på ett helt nytt ytlager? Om ja – hur omfattande kan det tänkas vara?


Utloggad Erica

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #35 skrivet: mars 30, 2016, 13:20:33:33 »
Om det varit markrörelser och knakat till någonstans så borde ju hörn och övergångar vara de mest utsatta så varför inte börja med att titta där ? Ni kan ju också notera den exakta vattennivån nu och kolla om det fortfarande sjunker. Gör det inte det så vet ni ju på vilken höjd som läckan bör finnas (förutsätter förstås att det inte står grundvatten upp på poolens utsida, då kan ju läckan vara hur långt ned i botten som helst, nivån sjunker inte under grundvattennivån ändå).

Utloggad Collider

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #36 skrivet: mars 30, 2016, 15:15:11:11 »
Om det varit markrörelser och knakat till någonstans så borde ju hörn och övergångar vara de mest utsatta så varför inte börja med att titta där ? Ni kan ju också notera den exakta vattennivån nu och kolla om det fortfarande sjunker. Gör det inte det så vet ni ju på vilken höjd som läckan bör finnas (förutsätter förstås att det inte står grundvatten upp på poolens utsida, då kan ju läckan vara hur långt ned i botten som helst, nivån sjunker inte under grundvattennivån ändå).

Det märkliga är ju att poolrackaren står direkt på berget och det är inte vidare mycket jord som trycker på utsidorna så det borde inte vara mycket som rör sig. Men det är nog inte så dumt att låta den vara en vecka till eller två och kolla ifall nivån sänks ytterligare. Vad finns det för firmor som utför den här typen av reparationer om man inte vill dona med det själv?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag