VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Magnesiumpool i Thailand, dyr magnesiumkostnad eller göra om till saltpool?  (läst 1430 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado95

Hej!
Jag har ett dilemma och undrar om ni kan hjälpa mig att bli klokare?
Jag har nyligen köpt ett hus i Hua Hin som har en sk Magnapool, vilket anses vara den pool som är skönast att bada i och bäst för kroppen. Det jag inte visste var att man måste tillföra 2 säckar magnesium varje månad a' 25 kg och till ett pris av ca 500 kr tillsammans.
Min första reaktion blev att jag tyckte det var dyrt med 500 kr för detta samt kostnaden för skötsel av poolen.
Jag pratade med några och de föreslog att man skulle göra om poolen till en saltvattenpool, kostnaden för saltet skulle röra sig om 100 kr/mån.
Nu talade poolfirman om att det skulle kosta ca 10 000 kr att sätta in en ny utrustning.
En annan person som är byggare i detta område, och har byggt många pooler menade att det skulle gå bra att använda befintlig utrustning för att göra om den till saltpool.
Idag så hade jag besök av en representant för poolfirman för jag ville lära mig hur anläggningen fungerade. Han menade då att detta inte kommer att fungera om man inte sätter in en ny anläggning för saltpool. Det skulle då kosta 10 000 - 15 000 kr.
Jag kan ingenting om pooler och vet nu inte hur jag ska göra.
Jag sökte på detta forum om magnesiumpooler men fick ingen träff, jag antar att det betyder att det inte förekommer i Sverige. Så det finns kanske heller ingen kunskap om denna typ av pool.
Mina frågor och undringar är följande:
Jag skulle väl kunna ta kostnaden på 500/mån för magnesiumet, även om det är mycket. Men skulle helst vilja ha ett billigare alternativ
Frågan är om det kanske går att skaffa magnesium billigare? Skulle det kunna inköpas för ca 300/mån då vill jag nog fortsätta med det.
Vad händer i centralen om man har en magnesium resp saltvattenpool?
Magnesiumpool har en sk Magnacell
Kan det vara problem att gå över till en saltpool pga att poolen inte är byggd för dett och saltet kan orsaka skada på utrustning samt armering i poolen?

Poolgiganten

Utloggad Erica

Tydligen har din pool någon slags metalljonsrening. Själv är jag tveksam till om sådana verkligen klarar att hålla vattnet fritt från både alger och bakterier. Men om du inte vill köra ed magnesium så varför skulle saltvattensdrift vara det enda alternativet ? Poolen måste väl gå att köra helt konventionellt med klor i vattnet ? Möjligen kan själva övergången bli lite speciell, i sämsta fall kan man få byta vatten. Man kan ju jämföra med övergång från Baquacil till klor.

Automatdriftsystem finns ju f.ö. även för klordrift. Vi har det till vår pool och det fungerar utmärkt. Men i så fall behövs flytande klor (natriumhypoklorit) och saltsyra (för pH-styrning). Vad som finns att köpa på det aktuella stället i Thailand är ju svårt att veta.

Saltvatten ställer stora krav på att allt i poolen skall tåla klorerat saltvatten. Om poolen inte från början är byggd för saltvattensdrift, dvs i praktiken helt fri från metalldelar (har du t.ex. rostfria delar klarar de oftast inte av detta, så hög klass har normalt inte det rostfria). ´

Att en viss typ av pool skulle vara skönare att bada i och bättre för kroppen tycker jag låter som ett rent påhittat försäljarargument !

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan