VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 292469 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #270 skrivet: maj 25, 2012, 23:19:37:37 »
NU är kransen färdig! :) Återstår att sätta list i ytterkanten av kransen (för att dölja glipan) samt att sätta den inre kransen ner mot vattenytan...
Idag mätte vi upp 29 grader... Inne i poolrummet så poolen borde hålla närmare 30 grader nu  O0 Barnen är MER än nöjda! De "bombar" nonstop!  ;D

För dig som undrar över kransens bärighet. Jag testade den idag. Jag stod längst ut på kanten = en bit in över poolen. Jag gungade lätt och vet ni vad! Kransen rörde sig inte! Ingen svikt! Superstadigt!  <sol>

Om barnen bombar hela tiden skvätter väl vattnet bort... vi har ibland haft barnkalas där barnen lyckats sänka vattennivån 1-2 cm med sitt bombande, plaskande och vattenkrigande..

Jo hela er träkonstruktion verkar väldigt stabil och välbyggd. Det känns ju skönt  om det inte sviktar eller bågnar.

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #271 skrivet: maj 25, 2012, 23:20:44:44 »
Tack :) Vi har ändå hållt på sedan juli 2010! Det är ju på tiden att det blir klart!

Fördelen med en lång byggtid är att vi inte har några lån överhuvudtaget på poolbygget... DET känns skönt!  När jag började titta på pooler vintern 2009/2010 misströstade jag nästan... 300.000 - 450.000 kronor för en pool! Det kändes liksom too much! Nu har vi en budgetpool som är fullt funktionell för en betydligt billigare peng. Vi får se vad slutnotan slutar på när allt är klart... Jag fick ju en rejäl fördyring p.g.a. att den första VVS-killen strulade till det... Jag har dessutom överblivet "skrot" liggandes för säkert 10.000 kronor! Böjar, kopplingar och kranar i metall och plast... Det vore kanske idé att fotografera och sälja av lite...  ;) 

MN'r
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #272 skrivet: maj 25, 2012, 23:23:18:18 »
Om barnen bombar hela tiden skvätter väl vattnet bort... vi har ibland haft barnkalas där barnen lyckats sänka vattennivån 1-2 cm med sitt bombande, plaskande och vattenkrigande..

Jo hela er träkonstruktion verkar väldigt stabil och välbyggd. Det känns ju skönt  om det inte sviktar eller bågnar.

Jag är mycket nöjd med stabiliteten och trallens tjocklek :) Det här trädäcket kommer att överleva poolen med råge!

Jo, det stänker rejält... Det gäller att lära barnen att INTE springa runt poolen nu... det blir rejält halt efter en stund när trädäcket är blött...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #273 skrivet: maj 26, 2012, 00:32:47:47 »
Jag är mycket nöjd med stabiliteten och trallens tjocklek :) Det här trädäcket kommer att överleva poolen med råge!

Jo, det stänker rejält... Det gäller att lära barnen att INTE springa runt poolen nu... det blir rejält halt efter en stund när trädäcket är blött...

Jo vi har viss erfarenhet av stora barnkalas...dels har vi ju 5 barn själva och så kompisar och skolkamrater - det har väl varit drygt 30 ibland och då skvätter det vilt och blir trångt i poolen. Vi flyttar alla möbler m.m. minst 3 m bort från poolen, sätter på full ventilation och avfuktning, så brukar det gå bra.

I början hade vi problem med om många kom och de duschade före eller efter, varmvattnet tog helt slut. Vi satte sedan in en större varmvattenberedare och sedan har det varit ok. Även god torkkapacitet (tumlare, torkskåp) är bra att ha om de t.ex. knuffar i varandra och inte har extrakläder med sig (numera har de flesta lärt sig den saken...). Största problemet vid barnkalas brukar vara när föräldrarna kommer och skall hämta barnen - "åh, bara en halv timma till..." - en del barn måste man nästan dra upp ur vattnet.

Om ni tycker att trädäcket blir för halt så finns det ju säkerhetsremsor att köpa som ger bra halkskydd. De blir som en tejp, men det måste vara ordentligt torrt för att de skall fästa. Barn får man ju hålla koll på så de inte blir FÖR vilda och t.ex. börjar dyka på grunt vatten eller så.

Utloggad Erica

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #274 skrivet: maj 26, 2012, 00:38:53:53 »
Jo jag förstår att ni är nöjda nu när det är klart. Det är en underbar känsla när man klarat av ett sådant stort projekt. Även fast jag blev islängd så var känslan av det första doppet i den nya poolen ett "äntligen !". Vi höll också på och byggde länge, gjorde det mesta själva. Poolrummet var ju faktiskt mer jobb är själva poolen. Vi har en del mindre detaljer kvar, men det får bli allt efter som.


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: FÄRDIGT! :) Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #275 skrivet: maj 28, 2012, 16:46:45:45 »
 O0 IDAG blev trädäcket färdigt! ÄNTLIGEN! Jag är SÅ nöjd!   <antman>

Naturligtvis återstår det en del innan jag är nöjd... Vi ska montera upprullaren, solduschen, bygga väggar och kök... men det får ta den tid det tar... Kanske en säsong till i värsta fall  ;D

NU ska vi stanna upp och NJUTA! Bara vara!  <sol>

Bild 3: här under finns skimmern... Bara att sticka ner fingreti hålet och lyfta en trall...
Bild 4: Så löste vi monteringen av stegen. Den hade kommit på tok för högt annars. På detta viset behöver man inte se de fula vita plasthållarna :) Vi fick ändå såga av några centimeter av stegen för att den skulle nå ner till botten av poolen.
Bild 5: Snickarchefen tyckte fortfarande att trädäcket ligger för högt ovanför vattenytan... JAG tycker att höjden är helt perfekt! :)
« Senast ändrad: maj 28, 2012, 16:50:46:46 av Inger Petersen i Kottebo »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad walltorp

SV: FÄRDIGT! :) Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #276 skrivet: maj 28, 2012, 17:31:15:15 »
Hej,

Riktigt, Riktigt snyggt! :-)  Och trevlig inspiration. Jag har långt kvar så det är nyttigt att se hur snyggt det kan bli!  :-)

Mvh Håkan

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: FÄRDIGT! :) Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #277 skrivet: maj 28, 2012, 17:43:52:52 »
Måste kännas underbart när det äntligen är färdigt! Grattis till ett härligt poolområde och hoppas sommaren blir solig och varm så ni kan nyttja den till max! ;D

Det blev riktigt bra måste jag tillägga!!! O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: FÄRDIGT! :) Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #278 skrivet: maj 28, 2012, 20:32:36:36 »
Tack! och Tack!  :)

Precis lagom när trädäcket är klart hotar smhi med regn och kyla  ;) Från och med imorgon...  ;D
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: FÄRDIGT! :) Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #279 skrivet: maj 29, 2012, 22:36:55:55 »
Citera
Bild 5: Snickarchefen tyckte fortfarande att trädäcket ligger för högt ovanför vattenytan... JAG tycker att höjden är helt perfekt!

Vi fick liknande kommentarer för vi har ovanligt långt mellan vattenytan och golvnivån. Men det har klart praktiska fördelar, speciellt om man har barn som badar, gör bomben m.m. . Med så pass högt så skvätter de bara ut vatten - man får aldrig effekten att det bildas en rejälv våg som sköljer över poolkanten (skulle vara extra otrevligt i en inomhuspool) vilket kan hända annars. INGEN har lyckats rulla en våg över kanten i vår pool. Men hur långt har ni mellan trädäckets toppnivå och själva vattenytan ?

Somdu sa, njut nu av att ni äntligen har det badklart ! Precis som vi gjorde ! :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan