CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja  (läst 6356 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Takido

värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« skrivet: maj 26, 2014, 11:41:41:41 »
Hej på er
Funderar på poolvärmarepump till vår pool som är 3,6 rund och 1,32 djup.
Har kollat runt och funderar på en Hydro-Pro 7 eller Luxlama LX09HP. Eller finns det annat bra fabrikat är dessa pumpar kanske till och med något för stora för oss.

Har ni andra värme pumpar som verkar bra till okej pris eller vad ska man gå på. Gärna en tyst pump också så man ej störs vid badandet.

Poolgiganten

Utloggad Takido

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2014, 08:56:22:22 »
Jag har också kollat på BRILIX XHP 60 som är på 5kW. Den pumpen verkar ju ganska så tyst.

Sen kollade jag också på GJPASRW-12P som också är på 5kW.

Så vad skulle ni välja?

Utloggad TommyC

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2014, 10:36:35:35 »
Ta den som du har lättast att få service på när den går sönder. Både Brilix och G&J har många nöjda användare. Jag och andra har satsat på G&J med förhoppningen att de har bättre kvalité än billigare värmepumpar. Om det är så finns det nog ingen som vet. Om 10 år kanske vi har svaret.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Takido

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2014, 21:02:12:12 »
Lutar åt G&J pumpen får se om kommer till beslut under kvällen så man har nästa vecka räddad.

Utloggad Holton

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2014, 21:04:38:38 »
Ja, vi har Brillix sedan 4 år, jag vet inget om hur länge man kan  räkna med att den håller, men klarar den ett år till så är jag i hamn med min beräkning. I och med att den kostade typ hälften så kan ju halva tiden vara rimlig. Den visar inga tecken på att vilja ge upp, vår är en 100... någonting, och den orkar hålla 28-30° från maj till september om inte säkringen löser ut. 10 A är lite lågt vid kall väderlek.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Takido

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2014, 22:14:50:50 »
Har ej slagit till ännu letar fler för och imot.
 <help>

Utloggad TommyC

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2014, 22:27:39:39 »
Det är väl inte så svårt att hitta många för och emot  ;D
Tryck på Sök och skriv i tur och ordning respektive modellbeteckning  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Takido

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2014, 22:40:26:26 »
Jobbar på den listan men sen fina hemsidor trevliga på telefon men behöver man hjälp vill man ju få den av säljaren

Utloggad sved73

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2014, 19:32:55:55 »
Har en exakt lika dan pool, dock även med en badtunna inkopplad så någon kubik extra vatten blir det väl. Installerade en Brilix XHP 60 som jag körde igång igår (måndag) kväll. Har snart gått 1 dygn och tempen har ökat från 21-23 enligt pumpen. Trodde den skulle öka lite mer med tanke på att det är en relativt liten pool men det har ju inte varit speciellt varmt sista dygnet så är väl kanske normalt?

Kör med bubbelplast + rejält pooltäcke över, isolering under men inget på sidorna mer än att den är nedfälld i ett trädäck med murad grund runt.

Enda input jag kan komma med just nu är att tempen ökar iaf  :), kompressorn brummar i nivå med ett gammalt kylskåp typ, fläkten hör man inte så mycket av. Kan återkomma med mer input om några dagar hur den fungerar!

/Stefan

Utloggad sved73

SV: värmepump till 3,6 rund och 1,32 djup pool vad välja
« Svar #9 skrivet: juni 07, 2014, 15:31:46:46 »
Tänkte bara ge lite återkoppling. Sedan uppstart gick temperaturen från 21-27 grader på ca 3-4 dagar. Där har den nu "stannat" och temperaturen har inte ökat sista dygnet. Vet inte om det kan bero på det relativt dåliga och kalla vädret vilket innebär att verkningsgraden är lägre samt att nedkylningen påverkar och att pumpen då inte orkar öka men dock håller temperaturen?

Dock nöjd med pumpen då den är relativt tyst och att t.o.m. jag kan hoppa i polen då den är varmare än den någonsin varit :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag