Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?  (läst 27117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtibadet

Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« skrivet: augusti 01, 2013, 11:57:25:25 »

Jag har en värmepump från Jula på 6kw.
Poolen är en rörpool från Intex - den står på en stenmjölsbädd och har ingen isolering förutom solfolie som är på när poolen inte används.

Kanske jag som har orealistiska förväntningar på värmepumpars effektivetet, då jag i min enfald trodde att har man en vp så kommer man upp i 30 grader utan problem alla dagar under en svensk sommar. Men riktigt så är det ju inte... ?? Visst fina soliga dagar kommer jag upp till 30 grader, så sjunker det ca 3-4grader under natten och så åter till 30 grader under eftermiddagen igen - är detta normalt?

Men andra dagar när det är kallare, kring 20 strecket och lite över så kommer jag kanske upp till 26-27 grader senare på eftermiddagen :(  Är detta normalt?

Finns det någon tumregel som säger typ att en vp kan bara spotta ut x antal grader varmare vatten än det är i luften?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2013, 12:27:50:50 »
Det låter rätt rimligt för de förutsättningar du har.

Kan du förbättra täckningen minskar du avdunstning och värmeförluster - där finns nog en del att hämta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2013, 13:28:59:59 »
Hej.

Jag kör själv en Intex Ultra Frame på ca 20m³
Till det en egenbyggd solfångare med 300m 16mm PEM-slang. Bubbelplast 400 micron på när det badats färdigt för dagen.

Värmerekordet för mig var under förra veckan då vi tangerade 29°C i poolen. Nu ganska exakt en vecka senare med regn och molniga dagar så är vi nere på 22-23 grader på morgonen.
-Ökningen under en halvtaskig dag är 1-2 grader.
-Vid en solig och bra dag är 4 grader.

Vid kalla dagar klarar vi dvs inte hämta upp det vi tappar under natten.

Främst beror nog detta på att en ovanmarkspool som du och jag har en stor exponeringsyta  för kyla och framför allt kalla vindar som sveper runt hela poolen.

Jag har med samma upplägg med endast stenmjöl, grön altanmatta under.
-Nu när vi kommit ut i sensommaren är jorden uppvärmd på ett annat sätt än i juni och jag tror inte det kyls av mycket underifrån.

Min pool har diametern 488cm
-Detta ger en area (vattenyta) på  18,7 m²

Omkretsen är 15,3m Höjden är 122cm, men vattenståndet ca 110cm
-Sargen area under vattennivån blir då 16,85m²

Det gör att en ovanmarkspool som denna har ytterligare nästan lika mycket yta på sidorna som vattenyta där kalla vindar kan svepa runt, ned enbart linern som skydd.

Jag har vänner med nergrävda pooler och som även de bara kör med bubbelplast och de har en mycket jämnare och högre temp även om de inte kör med en kontinuerlig och termostatstyrd uppvärmning.

Jag tror man eldar en hel del för kråkorna om man kör kombinationen rör/linerpool och värmeväxlare. även om jag själv varit inne på samma tanke.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2013, 17:18:54:54 »
Man kan inte säga hur mycket grader en VP ger tyvärr eftersom så många faktorer spelar in... Du tappar ju väldigt mycket på natten verkar det och det beror ju på att täckningen är för dålig. Jag tycker ändå att VP:n borde orka hålla tempen upp på natten eftersom det är så pass varma nätter ändå. VP:n ska ju värma även om det blir runt 10 grader på natten.


Det du också borde se över är flödet genom VP. Det kan vara så att du har för stor omsättning genom VP:n så den inte riktigt "hänger med". Om du har en by-pass kan du släppa genom lite i by-pass och se om du får ut varmare vatten.
Sen kommer kanske forum-trollen här som kommer att säga att en VP värmer bäst om man sprutar genom så mycket som möjligt men det vet jag av egen erfarenhet att inte stämmer... Vår gamla pool med en 5,5 kw VP och ca. 35m3 vatten kom jag max. upp i 28-29 grader under hela första säsongen. När jag fick tipset här att by-pass:a lite vatten kom jag nästa år upp till 31-32 grader som mest. För att bevisa min teori (för mig själv mest) så stängde jag by-pass för att få fullt flöde genom VP och lät den vara inställd på 31 grader. Den tuffade på konstant och tempen sjönk sakta men säkert. Jag öppnade by-pass:en lite igen och då började temperaturen stiga och VP gick mycket mindre.


Kanske värt att testa...?


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad BOB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • J&F 7,6 *4,5,Hydro-Pro 10,Vortex 1
    • Visa profil
SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2013, 21:24:16:16 »
Det är nog bara att leva med problemet, tappar själv en grad på natten vid nattemp 12-16 grader. Var utan täckning en natt,  då föll det 2,5 grader.
Kör sen pumpen 12/dygn för att ha 28-29 i vattnet.
Poolägare 2011, inkl. 6000 trallskruvar,Luftvärmepump & dammsugare 2013

Utloggad TommyC

SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2013, 16:01:57:57 »
Med pooltak tappar vi 1 grad i vattentemperatur över natten då omgivningstemperaturen går ner till 12 grader som lägst. Igår tryckte solen med hjälp av pooltaket upp vattentemperaturen till 32 grader. Värmepumpen vilar då den är ställd på 30 grader. I morse hade vattentemperaturen sjunkit till 31 grader. Värmepumpen vilar fortfarande och nu är det 32 grader i vattnet igen.  <sol>

Det blir annorlunda om några veckor. Då lär värmepumpen få jobba. Tappar man 3-4 grader över natten så är nog täckningen alldeles för dålig. Innan vi skaffade taket hade vi en bättre solfolie och tappade då också 1 grad över natten men då gick vattentemperaturen "bara" upp till 28 grader en riktigt bra sommar eller 24 grader en dålig sommar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2013, 17:05:47:47 »
Åter igen tror jag mycket beror på att det är en ovannarkspool.
Det ska inte mycket blåst till förrän det blir dragit när man ligger på luftmadrassen uppe på poolen.... För det blir ju faktiskt Uppe På".
-jämfört med att sitta Nere på trädäcket.

Om man till det lägger att arean för väggarna är nästan lika stor som vattenytan.

På markpooler tror jag man brukar säga att 80% av värmeförlusten är uppåt. Detta tror jag är lägre på ovanmarkspooler och fördelas även till stor del på poolsidorna.

Precis som man säger att en öppen solfångare kyls av lätt av vinden i förhållande till en solfångare under täckglas.

Det jag vill komma till är att jag tror du har ganska mycket mer värmeförlust i en stålrörspool ovanmark än vad man får i en nergrävd pool med stålstomme och helt utan isolering.

Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Varmtibadet

SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2013, 08:40:54:54 »
Har sedan någon vecka fått min solfolie (USD40 från ebay!) och den gjorde skillnad!!  >rulla<

Nu håller den oftast 27grader på morgonen och så åker tempen upp till komfortabla 29-30 under dagen, så härligt!

Utloggad stebo

SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2013, 09:04:19:19 »
Åh - det lät som en bra solfolie. Har du en länk?

Utloggad Varmtibadet

SV: Har jag orealistiska tankar om värempumpars effektivitet?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2013, 09:31:26:26 »
Åh - det lät som en bra solfolie. Har du en länk?

Jag tror tyvärr den är dålig jämfört med andra solfolier, det är Intex egen som är måttanpassad just till 549x274-poolen (art nr 59957) och 160µm tjock medan de som säljs för flera 1000-lappar i Sverige oftast är 400µm. 

Den är riktigt svår att få tag på, slutsåld på typ alla butiker både på ebay och amazon.

Men jag är supernöjd med den!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag