CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Teststickors tillförlitlighet  (läst 16721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hanna-P

  • Gäst
Hanna-P
Teststickors tillförlitlighet
« skrivet: juni 11, 2013, 18:40:17:17 »
Hej!

Har haft problem med först algangrepp och sedan grumligt vatten. Har därför testat poolvattnet ofta. Har en Storpool från J & F Fritid på 25 kubikmeter med vinylduk. Följde med huset när jag köpte det. Poolen stått oanvänd i två år, massa skit i den m.m. Bytt sand i sandfiltret i år. Pump 750 W, sandfilter ca 50 kg.

Har använt fyra olika märken på teststickor: Biltema, Clear pool från Vattenbutiken.se, Nitor samt Aquacheck. Får väldigt olika pH-värden på poolvattnet. Alkaliniteten verkar variera en del också.

Använde först Biltema och så småningom Clear pool. Alkalinitet 0, pH 6,8. Höjde alkaliniteten till bra nivå, nånstans mellan 80-140. Fortfarande lågt pH. Hällt i massa pH-höjare. Till slut när inget verkade hända med pH-värdet, misstänkte jag att det var fel på Biltemas stickor. Köpte Clear pools stickor, samma värden. Förpackningarna ser väldigt lika ut, så jag funderar på om det är samma fabrikat. Har mejlat bådas kundservice, Biltema har svarat att de inte kan lämna ut uppgifter om tillverkaren av stickorna, Clear pool har inte svarat ännu.

Köpte sedan Aquachecks teststickor. Får då närmare pH 8,4 och alkaliniteten för hög. Tog med mig ett vattenprov och åkte till Folkpools återförsäljare, där man testar med den mer avancerade varianten av Aquachecks stickor med digital mätare. pH 8,2, alkaliniteten 200 nånting.

Köpte Nitors teststickor. Burken ser lika ut som Clear pool och Biltema, men man använder stickorna på lite annat sätt så jag tror att det är annan tillverkare. pH nånstans mellan 7,2 och 7,6.

Testade kranvattnet med alla stickorna och kollade med kommunen. pH ska vara 8,3 på kommunalvattnet här. Den som då stämmer bäst, är Aquachecks sticka som landar nånstans mellan 7,8 och 8,4.

Suck! Har slängt bort massa pengar på alkalinitetshöjare och pH-höjare. Nu verkar det som att det är dags för lite pH-sänkare istället, innan jag chockklorar igen. Vattnet är i alla fall rätt mycket klarare nu. Det var mjölkgrumligt ett tag - ytterligare en anledning att jag funderade extra på pH-värdet. Algerna är borta nu iaf efter att jag chockklorerade ett par omgångar tidigare. Har haft i flockningsmedel också som jag tror hjälpte till att vattnet klarnade upp till slut.

Vad har ni för erfarenhet av teststickor? Jag tycker tabletter är lite bökigt att hålla på med. Har inte lust att slänga ut pengar på en dyr digitalmätare, även om det vore det bästa.

Tacksam för goda råd.

Poolgiganten

Hanna-P

  • Gäst
Hanna-P
SV: Teststickors tillförlitlighet
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2013, 18:55:23:23 »
Kommunalvattnet är medelhårt, 9 dH. Överdraget som är en slags presenning har legat på, men det har ändå regnat och kommit en del snö i poolen, så poolvattnet borde vara något mjukare. Har backspolat filtret flera gånger, dammsugit på waste nån gång, plockat isär pump (massa skit i den) och ihop igen, dvs sänkt vattennivån och fyllt upp med kommunalvattnet i några omgångar. Så det är inte bara gammalt smutsigt vatten utan har haft ett visst utbyte.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Teststickors tillförlitlighet
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2013, 19:41:34:34 »
Jag har en Scuba+, den visar digitalt. Dock är det precis som med mätglasen att man använder reagenstabletter. Jag tycker också att tabletter är det bästa att mäta med, men sedan om man har en automatisk avläsare (t.ex. Scuba) eller har mätglas och jämför färger är nog lite egalt egentligen. Dock får man bort det subjektiva när man låter en apparat kolla färgen på reagenstabletten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Teststickors tillförlitlighet
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2013, 20:13:38:38 »
Jag fick precis hem min Scuba II och den verkar än så länge värd sina pengar. Är ju klart lite knöligare att använda än stickorna men man får NOG ett mer tillförlitligt svar. Körde innan med stickor när jag mätte alkalinitet och tabletter när jag mätte Cl och PH.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Teststickors tillförlitlighet
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2013, 00:47:57:57 »
Vi har använt både stickor och tabletter och funnit de senare klart mera pålitliga. Vi använder ett autdoseringssytem, men kollar då och då med tabletter (intervallerna har blivit allt längre eftersom värdena har legat helt konstant sedan vi körde igång poolen). Stickor tycks ha lägre tillförlitlighet och även vara mera beroende av t.ex. lagringstid och liknande.

Utloggad Klabbarpan

SV: Teststickors tillförlitlighet
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2013, 08:10:46:46 »
Jag använder tabletter idag, men tycker det är riktigt svårt att se skillnad mellan de olika värdena, har en lätt färgsinnesrubbning som säkert spelar roll,

Är det Scuba 2 som gäller isåfall? eller duger Aquacheck? skillnaden verkar vara runt 800 kr på dessa

Utloggad MathiasS

SV: Teststickors tillförlitlighet
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2013, 08:37:06:06 »
Känns som att man antingen köper en Scuba+ eller en Scuba 2 idag. Haken med Scuba+ är att knarkpillren till den har blivit lite dyrare sedan Scuba2 introducerades (iaf på utländska siter).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Hanna-P

  • Gäst
Hanna-P
SV: Teststickors tillförlitlighet
« Svar #7 skrivet: juni 12, 2013, 10:41:21:21 »
Tack för svaren. Jag kanske går över till tabletter ändå. Alla stickorna jag använt nu är inköpta i maj-juni i år. Har förvarat och använt dem enligt instruktion. Det duger inte att få så varierande pH-värden, då vet jag ju inte om kloret fungerar. Nu gick poolpumpen sönder också. Suck, det verkar som att poolguden vill pröva mig i år. Men skam den som ger sig! Nog ska jag få till ett dopp i år!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag