CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luxlama LX09H  (läst 12015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
Luxlama LX09H
« skrivet: oktober 04, 2012, 20:21:19:19 »
Hej,
Jag var idag och köpte en poolvärmepump av märket Luxlama LX09H.
Jag hade läst på om den lite innan, bla att den drog 6,7A.
Min tanke var att låta den matas från en egen grupp/säkring (dvärgbrytare C10A) som redan är förberedd och dragen dit där jag ska ha den.
Jag har dragit 1,5mm2 kabel.

Nu när jag läser installationsanvisningarna så rekommenderar de C16A säkring.
Varför? Har dessa så hög startström, det är enda anledningen jag kan se?
Ska man säkra av med 16A måste jag ju även gå upp till 2,5mm2 för kabeln.

Vill ju helst slippa dra ny kabel ut samt byta säkring.
Är det någon här på forumet som har en likadan eller likvärdig 1-fasare som har märkströmmen strax under 7A (ca 1,45kW) som lyckas köra på 10A säkring?

Jag kan inte testa själv, för jag kommer koppla in den när jag har stängt poolen nu i höst och då har jag ju som sagt inget vatten i systemet.
Vill ju därför gärna veta för går det inte så får jag fixa detta under vintern så man slipper kladda med det i vår när man bara vill kunna trycka på startknappen :)

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Luxlama LX09H
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2013, 10:58:46:46 »
Hej,

Jag kopplade in min värmepump igår till bef C10A automatsäkring. Provade att starta och stoppa några gånger utan problem.

Så är det någon annan med funderingar angående detta, så vet ni nu att det går att köra, i alla fall denna värmepump med driftström 6,7A och rekomenderad avsäkring C16A, med C10A automatsäkring.

Ha de gott
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Kojak

SV: Luxlama LX09H
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2013, 13:19:53:53 »
Har en brilix XHP100 som bör vara en liknande maskin, har för mig att det står 16A på den rekommenderade säkringen. Men kör den på 10A andra säsongen och inga problem.

Utloggad matez

SV: Luxlama LX09H
« Svar #3 skrivet: april 10, 2014, 23:50:08:08 »
Hej Ubbe!
Hur har poolvärmepumpen fungerat för dig hittills under förra sommaren?

Funderar eftersom jag idag fick hem min LX09HP som skall installeras.  :)
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Luxlama LX09H
« Svar #4 skrivet: april 11, 2014, 00:32:49:49 »
Hej Ubbe!
Hur har poolvärmepumpen fungerat för dig hittills under förra sommaren?

Funderar eftersom jag idag fick hem min LX09HP som skall installeras.  :)

Tjena Matez,
Jag körde den hela förra säsongen utan större problem.
Ställde den på 28 C och att den skulle vara igång under samma tider som poolpumpen dvs mellan kl 8:00-18-00.
Det lyckades den hålla bra, tempen var kanske nere på 24 C på morgonen och på em var den uppe i 28 C och stoppade. Nu vat det ju en extremt bra sommar i fjor, så den lär få jobba hårdare i år, då vi antagligen inte får en lika bra sommar igen (säger den positiva killen 😃 )

Det som var problemet var att själva timerfunktionen i värmepumpen inte verka funka att avaktivera. Jag märkte det en gång när jag stängde av timerfunktionen via en knapp på displayen en kväll då jag inte ville den skulle gå igång morgonen efter. Men på morgonen startade den ändå. Har inte rotat i det mer utan nästa gång jag skulle göra så, så slog jag av spänningen till den.

Min pool är på ca 29 m3 och är en ovanmarkare nergrävd men inte återfylld runt samt utan isolering i botten. (se min byggtråd)

Lycka till med din VP, och så hoppas vi på en bra badsommar...

Ha de gott
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad lhellman

SV: Luxlama LX09H
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2014, 01:19:01:01 »
Hej Ubbe !

Kör du din poolpump på timer och sätter timerfunktion i VP så att pumpen startar strax före VP och stoppar strax efter VP ? Har för övrigt samma pool och VP som du :-)

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Luxlama LX09H
« Svar #6 skrivet: juni 01, 2014, 08:14:07:07 »
Hej Ubbe !

Kör du din poolpump på timer och sätter timerfunktion i VP så att pumpen startar strax före VP och stoppar strax efter VP ? Har för övrigt samma pool och VP som du :-)

Hej,
Japp jag kör med timer på cirk.pumpen och med timern i VP på precis det sättet du beskriver.

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Holton

SV: Luxlama LX09H
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2014, 11:16:26:26 »
Hej Ubbe !

Kör du din poolpump på timer och sätter timerfunktion i VP så att pumpen startar strax före VP och stoppar strax efter VP ? Har för övrigt samma pool och VP som du :-)
Vi har i och för sig en Brillix men, alla VP med flödesvakt kan man köra enligt detta: VP med strömmen på heltiden, cirkulationspumpen på vanlig timer, då kommer VP starta när cirkulationen kommit igång och köra tills antingen rätt temp uppnåtts eller cirkulationen bryts. Det är ett väldigt enkelt sätt att få överblick över driftstiderna.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Luxlama LX09H
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2014, 22:22:29:29 »
Vi har i och för sig en Brillix men, alla VP med flödesvakt kan man köra enligt detta: VP med strömmen på heltiden, cirkulationspumpen på vanlig timer, då kommer VP starta när cirkulationen kommit igång och köra tills antingen rätt temp uppnåtts eller cirkulationen bryts. Det är ett väldigt enkelt sätt att få överblick över driftstiderna.

Har hört från någon att det inte är bra att använda flödesvakten till start/stopp som du beskriver, då den bara ska användas som säkerhet om cirk.pumpen skulle lägga av.
Men som sagt , bara vad jag har hört stämmer kanske inte.
Men förstår inte vad du menar med att ha koll på drifttiderna, det får ju jag på mitt sätt att starta/stoppa också. Min VP stänger ju också av när börvärdet är uppnått (28 grader i mitt fall).

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad salle64

SV: Luxlama LX09H
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2015, 08:50:19:19 »
Hej har problem med min Luxlama LX09HP Poolvärmepump skulle starta för säsong och den går ett litet tag sedan larmar den EE 3 och då har jag inte kvar manualen vet inte vad det står för hjälp


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag