Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.  (läst 10660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mica

Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« skrivet: juli 16, 2006, 19:44:31:31 »
Tjena,

Tänkte bara dela med mig av min lösning vid dammsugning. Eftersom jag har pumpen i garaget är det ett himla rännande till garaget för att stänga av pumpen när dammsugaren ska tas loss från skim-vacen.

Jag har sedan tidigare Nexas fjärrströmbrytare (199:- på Jula), så jag satte helt sonika en av mottagarna på pumpkontakten i garaget och ..... vips så kan jag stänga av den från poolen.  ::) ::)

Ja, jag vet att jag är LAT och att jag är otroligt pryltokig för att vara kvinna.... , men det bjuder jag på!  >rulla<
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2006, 21:05:50:50 »
Jag är precis lika lat, har också pump i garaget och avskyr att behöva springa.
Det ska jag nappa på!! O0 ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2006, 22:59:32:32 »
Skit också, vår pump har fast montering, ingen stickpropp ! >:(
Då får man fortsätta springa.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mica

SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2006, 23:25:16:16 »
Fia!

I bland är det en fördel att inte ha allt fixat innan......

Med pumpen är det flera saker jag ser måste funka:

1. Dammsugningen - måste kunna sätta på/stänga av från poolen
2. Kunna sätta på/stänga av LÄTT i garaget. (dag sitter stickproppen 1,5 meter från pumpen och det varje backspolning innebär gymnastiska språng utan dess like i källaren.
3. Tidur - för att kunna styra tiden pumpen ska arbeta. Folkpool rekommenderade att jag skulle ha pumpen på 24 h/dygn, och så har jag det idag, men det känns lite överkurs eftersom jag har lärt mig här (ja, jag är bildbar) att det räcker med att den pumpar runt volymen 3 ggr/dygn.
4. Ska kunna mäta elförbrukning (är sugen på PM-300 som någon här på forumet tipsade om, än en gång från Jula [199:-]- är svag för dem sen de öppnade här i Barkarby.... 5 minuters bilväg hemifrån)



Ska ta alla dessa önskningar med min elektriker (efter att jag har gnuggat på oljelampan - ähh, det var ju tre önskningar och jag hade ju fyra, men det måste ju vara samma sak....) så får vi se hur det löser sig. Återkommer med lösning.
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Poolnicke

SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2006, 07:33:27:27 »
Det går att ta upp damsugaren ur vattnet så släpper slangen från utsuget utan att man behöver stänga av pumpen.

Annars gillar jag givetvis alla tekniska lösningar bättre :D

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2006, 09:16:23:23 »
Jag har visserligen lite annan konstruktion på mina utlopp, men jag stänger aldrig pumpen för att ansluta/ta bort slangen vid damsugning!

Går det verkligen inte att ansluta slangen utan att stänga pumpen? trots att det skulle bli lite mindre "roliga manicker"

Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2006, 10:33:28:28 »
Har läst på forumet att man egentligen skall stänga av pumpen när man badar och då är väl det också löst.

Jack.

Va? ska pumpen vara avstängd vid bad?
 <help> mig! vad skulle det vara bra för <hmm>
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #7 skrivet: juli 17, 2006, 10:46:09:09 »
Det är ju när man badar, och rör om vattnet, som mest skit filtreras bort. jag stänger aldrig av pumpen, varken när jag badar, eller när jag skall dammsuga. Visst går det lite tungt att få bort "tallriken" från skimmern när man är färdig, men omöjligt är det inte...
Däremot lyfter jag inte upp slangen för att kunna ta loss tallriken, vi har vår poolpump ovan vattenytan, så det tar ett tag för pumpen att börja om att pumpa om jag låter den få luft. Är lite rädd för att axeltätningen skall ta skada om jag kör med den principen för ofta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2006, 11:35:30:30 »
Däremot lyfter jag inte upp slangen för att kunna ta loss tallriken, vi har vår poolpump ovan vattenytan, så det tar ett tag för pumpen att börja om att pumpa om jag låter den få luft. Är lite rädd för att axeltätningen skall ta skada om jag kör med den principen för ofta.

Verkar inte som att det kommer in någon luft i systemet om drar lätt i slangen tills den lossnar från skimmern. Axeltätningen borde klara sig så länge pumpen har vatten att jobba med. Men det är klart lyfter man upp slangen och sätter på en kopp kaffe under tiden så är det nog kört ;)

Är inte risken för att man sliter sönder plastdetaljerna i skimmer och dammsugare större om man inte får bort undertrycket?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fjärrstyrning av pumpen vid dammsugning.
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2006, 13:54:52:52 »
Citera
Är inte risken för att man sliter sönder plastdetaljerna i skimmer och dammsugare större om man inte får bort undertrycket?

Det beror nog på hur "grejerna" ser ut, i vårt fall är det ingen risk att nåt går sönder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag