CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inställning Brilix värmepump  (läst 30308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klom

Inställning Brilix värmepump
« skrivet: april 19, 2011, 21:17:36:36 »
Hej Alla
Har skaffat en Brilix värmepump men fattar inte hur/om jag måste ställa in den på något sätt. Manualen är minst sagt klen.
Dels undrar jag hur rätt flöde ställs in via by-pass ventilen och dels undrar jag om jag måste göra några inställningar på displayn.
Någon som kan hjälpa till?

Poolgiganten

Utloggad Brandman17

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #1 skrivet: april 19, 2011, 22:01:12:12 »
Hej och välkommen!

Har en brilix själv, och jag kör utan bypass! Detta behövs inte på brilixen men om du har en så är det ju bra ifall du behöver serva den eller så. Detta betyder, rätta mig om jag har fel kära medlemmar, att du får ut bäst värme om du kör med "öppet spjäll" på bypassen.

Ang. inställningarna på displayen fick jag ganska bra info om i manualen. Men det var inget jag ändrade på (stod på optimala inställningar), förutom att jag höjde värmen till 30 istället för 27 grader. Då värmer den till 30, låter tempen falla till 29 och värmer sen igen. Dessa differenser kan du också ställa på displayen. Jag ska kolla om jag hittar "min" manual på nätet. Postar isf länken.

Lycka till, mvh Chrille

Utloggad Brandman17

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #2 skrivet: april 19, 2011, 22:06:09:09 »
Hej igen!

Här hittar du pdf manualen som jag har.            http://www.livingquality.com/varmepumpar.html

Kolla sidorna 8-10

Mvh Chrille

Utloggad klom

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #3 skrivet: april 20, 2011, 10:52:48:48 »
Ok. Så om jag förstår rätt så den enda parametern som jag ska ändra är i så fall "A" som reglerar värmen? Man ska inte ändra parameter "8" till läge 3 då?

Utloggad Wickman

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #4 skrivet: april 21, 2011, 20:07:38:38 »
Hej Alla poolare!
Det är så att jag också har införskaffat en Brilix VP nyligen
Jag kör i läge "3" endast uppvärmning och har ställt tempen på 26,men detta är kanske helt fel???
Något annat jag reflekterat över är den stora tryckskillnaden mellan sandfiltret
och värmepumpen (nästan 1,0 bar) är detta normalt eller är något fel?
Trycket efter filtret ligger på 1,0 bar men mätaren på VP står på 1,9 bar.
 <hmm>
/Wickman


Utloggad Mr kanon

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #5 skrivet: april 21, 2011, 23:11:32:32 »
Vad jag läst så är anledningen med att köra by-pass att det sliter mindre på värmeväxlaren samt att man tappar lite flöde på reningen då värmeväxlaren ger ett litet "pumpmotstånd". Sedan så vad gällande tryckskillnaderna så är det fel på någon av tryckmätarna. Man kan inte få ett högre tryck efter filtret men dock ett lägre om man har långa smala slangar/rör. Står båda på noll om du stänger av pumpen? Går det att skifta plats på tryckmätarna? Isf så ser du om felet förflyttar sig.

Utloggad Wickman

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #6 skrivet: april 22, 2011, 13:41:02:02 »
Hej igen!
Tryckmätaren på VP går inte att flytta (utan större ingrepp) men när den är uppe i "rätt" temp och VP stannar så sjunker tryckmätaren till samma som den på filtret så det är när den arbetar som trycket är lite förhöjt.
Någon som kan förklara varför?  <sol>
/Wickman

Utloggad Zaphod

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #7 skrivet: april 23, 2011, 00:06:45:45 »
Jag har inte gjort några inställningar på min Brilix, förutom temperaturen >rulla<

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Mats P

SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #8 skrivet: april 23, 2011, 08:15:35:35 »
Samma här inga ändringar förutom tempen och att jag kör på läge heat och inte auto ( så VP inte skickar in kallvatten för att hålla jämn temp ) O0
Pool från J&F Fritid 6,10X3,6X1,32 använder Baquasil nyinköpt Brilix THP 100 till säsongen 2011. Bor i Kalmar

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Inställning Brilix värmepump
« Svar #9 skrivet: april 23, 2011, 09:20:26:26 »
Kör ni utan bypass på brillix? Läser man i manualen så klarar en THP100 4-6 m3/h i flöde o en poolpump ger oftast mellan 10-15m3/h. Detta gör att trycket i systemet ökar o det sliter även mer på värmeväxlaren (som MR Kanon skriver)

Jag har inte en brillix, men min ökar med ca 0.2bar om jag kör allt igenom värmeväxlaren. Jag kör ca hälften igenom min värmeväxlare, då får jag även att bra flöde i inloppen. 

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag