CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bättre vatten utan att ruinera sig  (läst 5552 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrsE

  • Poolkämpe
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Bättre vatten utan att ruinera sig
« skrivet: april 11, 2011, 13:09:47:47 »
Vi har en indäckad ovanmarkspool (ca 25 kubik)  i sommarstugan. Vi är inte där hela tiden under säsongen (ibland går det tre veckor mellan besöken) och därför har det varit lite svårt att hålla en bra jämn klornivå med klorpuckar och chockklorinering. Vi har dock aldrig haft grönt eller grumligt vatten, bara så att det varit svårt att få till en bra balans på alkaliniteten och klorhalten.

Nu funderar vi på m man kan byta till något annat system. Det där med saltklorinator verkar ju vara ganska underhållsfritt. Vi vill ju att man ska kunna komma ner till stugan en fredagseftermiddag och genast kunna hoppa i...

Å andra sidan får det inte dra iväg för mycket i pengar heller... några tips?
Yardmorepool (6,2x3,72 Oval 1,37 djup från Teges) vid sommarstugan. I dagsläget värmepump men funderar på att komplettera med solvärme.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #1 skrivet: april 16, 2011, 00:25:32:32 »
Problemet går att lösa på olika sätt. Automatisk klordosering är ju ett sätt. Vi har det till vår inomhuspool och är helnöjda med detta - det sköter både klor och pH perfekt. Tyvärr är det inte en billig lösning men det finns ju billigare enklare alternativ. Det finns mekansika klordoseringsapparater som portionerar ut klor, men tyvärr vet jag inget om hur pass tillförlitliga de systemen är. De bygger ju på att man kan ställa in en "normalförbrukning" av klor så att den doserar efter detta, till skillnad från det system som vi har som mäter klor och pH och anpassar doseringarna efter detta. De helt  automatiska systemen förutsätter användning av flytande kemikalier.

Utloggad pennan

SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #2 skrivet: april 16, 2011, 09:02:21:21 »
Hej!

Finns nog inga helautomatiska system som är billiga. Jag använder jonisering (www.bioniser.se) och det är nog det närmaste man kan komma ett helautomatiskt system. Kostar runt 13.000:- så det är en investeringskostnad, men å andra sidan behöver du knappt lägga några pengar alls på kemikalier. Systemet använder två anoder som räcker i minst 3 år, som man sedan ersätter. Skulle systemet av någon anledning sluta fungera så är vattnet ändå OK efter några veckor om poolen inte används, vilket är bra om man inte har daglig tillsyn över poolen.

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #3 skrivet: april 16, 2011, 20:45:22:22 »
Jag inhandlade en klorautomat som rymmer 4 kg långverkansklor och den sköter sig själv för en ganska billig peng. 
Jag använde den hela förra sommaren och jag ger den högsta betyg. Dock är klor tabletter inte helt gratis. Men den sköter sig själv när jag är borta. 
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #4 skrivet: april 16, 2011, 23:08:26:26 »
Baquacil fungerar. Den förbrukas inte om du inte badar. Har du bara rening på så är det inga problem.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad NackaNicke

SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2011, 14:27:15:15 »
Hej!

Finns nog inga helautomatiska system som är billiga. Jag använder jonisering (www.bioniser.se) och det är nog det närmaste man kan komma ett helautomatiskt system. Kostar runt 13.000:- så det är en investeringskostnad, men å andra sidan behöver du knappt lägga några pengar alls på kemikalier. Systemet använder två anoder som räcker i minst 3 år, som man sedan ersätter. Skulle systemet av någon anledning sluta fungera så är vattnet ändå OK efter några veckor om poolen inte används, vilket är bra om man inte har daglig tillsyn över poolen.

Mvh Magnus

Hej Jag läste på Bionisers hemsida att man skall tillsätta "Hydrogen Peroxide" (Väteperoxid), Var får man tag i det?

/NackaNicke
Thermopool 3,5x7, Gulberg&Jansson VP 9kW, Thermatec pooltak

Utloggad psau

SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2011, 09:20:01:01 »
Cool, med en lagom mängd väteperoxid kan man förtsätta vara blond;-)

Apotek, frisör, eller välsorterad bygghandel/färg har detta dock i lite olika storlekar priser och förpackningar...

Väteperoxid är skarpt frätande, blekande och även descifiserande i koncentrerad form, så var försiktig när du hanskas med det!

Vlken mängd stod det att du skulle tillsätta?!?!
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad pennan

SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #7 skrivet: maj 06, 2011, 15:56:59:59 »
Tror inte du ska köpa det på en bygghandel.
Väteperoxid är den verksamma substansen i t.ex. Baqua Shock. Jag använder dock chockklor några ggr per säsong istället. Funkar minst lika bra och är mycket billigare.

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad mrsE

  • Poolkämpe
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2011, 11:57:16:16 »
Det blev en saltklorinator till slut. Vi hoppas att det blir bra :-)
Yardmorepool (6,2x3,72 Oval 1,37 djup från Teges) vid sommarstugan. I dagsläget värmepump men funderar på att komplettera med solvärme.

Utloggad psau

SV: Bättre vatten utan att ruinera sig
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2011, 13:44:35:35 »
Det får vi hoppas...

Jag är iaf toknöjd med min Intex leksak som funkar och funkar för det facila priset 2000kr

Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag