CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!  (läst 18508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matsa

Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!
« skrivet: juli 03, 2006, 20:39:33:33 »
 :o Har precis oljat den första delen av mitt trädäck med cuprinol V träolja !
 :o  :o  :o Ser nu att vid stegen där det blir mest pölar av klorerat poolvatten så  >:( ser det ut som vattnet löser upp träskyddsoljan  :o

Vad har ni andra med trädäck använt för olja ???

Använde den vattenbaserade oljan för att den ska bevara färgen bättre på träet, och har extremt bra vatten skyddande egenskaper !!
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Poolgiganten

Utloggad Fiskebäck

SV: Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2006, 15:37:47:47 »
Hej matsa
Har använt kinesisk träolja på poolsarjen då den suger in i träet lite djupare men har inte försökt på tryckimpregnerat.
Kina oljan är annars suverän och rekommenderas av min pooltekniker.
Tyvärr tror jag den kinesiska träoljan ändrar färgen på träet och gör det mörkare.

Om du vill kan jag prova på en halv planka och lägga in en bild åt dig!
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad matsa

SV: Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2006, 20:56:12:12 »
Hej matsa
Har använt kinesisk träolja på poolsarjen då den suger in i träet lite djupare men har inte försökt på tryckimpregnerat.
Kina oljan är annars suverän och rekommenderas av min pooltekniker.
Tyvärr tror jag den kinesiska träoljan ändrar färgen på träet och gör det mörkare.

Om du vill kan jag prova på en halv planka och lägga in en bild åt dig!


 :D Tusen tack för erbjudandet, men ska försöka hitta nån olja som klarar poolvattnet men inte gör träet så mycket mörkare!!!

8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Fiskebäck

SV: Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2006, 10:21:09:09 »
Äh... var själv nyfiken och hade tid över så jag tog en tryckad regel och doppade i kinaolja, torkade av efer en minut (som man skall) och lät torka i solen en timme.

Det visade sig att mörkningen var mycket mer på teak än på furu.

Tycker du att det verkar ok så har jag använt denna som är mycket bra och är starkt rekommenderad av min pooltekniker:
http://www.colorex.se/Pages/ProdDetails.aspx?ProdId=45 (nu funkar länken!)

Några övriga länkar jag hittat tidigare:
http://www.pelard.se/index.htm  Se under Tungoil = Kinesisk Träolja
http://www.kulturfarg.se/pdf/jupex45.pdf

(Hoppas jag inte är tjatig  ;))
« Senast ändrad: juli 05, 2006, 11:40:25:25 av Fiskebäck »
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad Mats

SV: Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2006, 10:00:26:26 »
Hej
Har byggt stort trädäck och poolsarg rakt igenom med ordentligt tryckt trä. Oljar eller "målar" den aldrig! Håller sig helt perfekt.
Mats

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2006, 10:43:48:48 »
Det är min erfarenhet med, olja så sällan som möjligt, och när man gör det - använd billigast möjliga olja, med hög andel lösningsmedel så att det verkligen tränger in.
Det ger minst problem med missfärgningar. Vi oljar in vår altan varannat eller vart tredje år och den håller sig faktiskt ganska ljus och fräsch.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2006, 12:47:51:51 »
Mitt trädäck är 12 år och jag har aldrig oljat det. Det ligger ju torrt på reglar och klarar sig utmärkt. Det har naturligtvis mörknat en del men är inte så mörkt som oljat trä.

Det som gör att oljat trä nästan svartnar ibland är en svamp som angriper själva oljan men är ofarlig för träet.

Att använda olja med hög andel lösningsmedel kan vara att lura sig själv. Vad som avgör hur långt in oljan tränger är oljans molekylstorlek. Spär du ut olja (med stora molekyler) så lägger du på mindre (tunnare lager) olja per kvadratmeter. Det som tränger in är lösningsmedlet som efter ett tag avdunstar och försvinner igen.

Kinesisk träolja (tror jag) och kallpressad rå linolja består av små molekyler och tränger därför djupt in i träet. Det torkar inte utan oxiderar från ytan vid kontakt med luften. I denna processen sväller det och pressar den ooxiderade oljan ännu längre in i träet.

Jag använder uteslutande denna typ av olja till allt trä utomhus (ej pooldäcket) och det funkar väldigt bra! Träet suger mycket i början och då får man fylla på. När träet är mättat har du fått ett mycket bra sprick- och rötskydd.

Utloggad matsa

SV: Hjääälp !!! Val av Trallolja !!!
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2006, 18:20:37:37 »
 <antman> Det var falsk alarm  O0
Nu när det kommit lite regn så har ringarna efter klorvattnet försvunnit o inga nya verkar komma  :)

Det var nog bara lite av oljan som inte sugits upp av träet o låg kvar på ytan som gjorde att det blev ringar  ;D

Nu är jag nöjd med oljan , den verkar bevara träets ljushet bättre än andra träoljor.
Men framtiden får väl utvisa .
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag