Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dimmigt / mjölkigt vatten  (läst 34869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leaff

Dimmigt / mjölkigt vatten
« skrivet: juli 02, 2010, 22:04:31:31 »
Har köpt en ny ovanmark pool, 0,9x4,7m, 12-13000 lit.
Fyllde i allt vatten i helgen som var. Allt var bra tills igår, torsdag. Hade lågt ph, ca 0,2 under gränsen.
La då i ph höjare, och direkt blev vattnet mjölkigt, och ph värdet steg för mycket trots korrekt dosering. La i ph sänkare och ph värdet blev bra, men mjölkigheten bestod.
Läste lite snabbt på nätet igår och jag kom fram till att jag behöver flockmedel.
Köpte både flytande & små påsar idag. La i flytande och gick då in och läste mer om det.
Läste då att man inte skulle använda flytande, och att man inte skulle använda flockmedel alls om man inte har sandfilterpump.
Så vad gör jag nu... vattnet har inte blivit bättre (pumpen har stått på med flockmedel i 4h nu). Gör flockmedlet inget?
Är det farligt att bada i det nu?
Vill inte tömma ut allt, pga kostnaden för vattnet, känns onödigt.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2010, 23:33:24:24 »
ligger alkaniteten rätt?
har du chockat?


Låt bara punpen gå några dagar o håll koll på värdena så skall det bli bra

Utloggad jannefranzen

SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2010, 10:16:03:03 »
1. Ditt vatten har nog lite trögt att ändra sin alkalinitet dvs ovilja att ändra sitt Ph samt
2. nytt vatten kan ibland innehålla lite föroreningar som tillsammans med 1 ovan gör att du för mjölkighet i vattnet.

Mitt förslag till åtgärd:
1. Åtgärda alkliniteten först dvs köp Natriumbikarbonat ett par påsar på ICA och blanda med vatten - strila med kanna över hela poolens yta. Eller köp alklinitetsmedel hos din poolkemi leverantör. Kolla PH/KLOR värdena så att det är balans.

Åtgärd 2: Flocka. Köp flockningsmedel - strila med kanna över hela poolens yta - stäng pumpen över natten. På morgonen ligger det sedan geleliknande bommulstussar på botten detta är resultatet av flockmedelet. Detta kan du inte damsuga ut genom filtret för då blir det bara igensatt- oavsett filter.

Åtgärd 3. Damsug samtidigt som du pumpar ut flockarna på botten. Jag förstod att du inte hade sandfilter - läs på exempelvis Nitor's flockmedel vad som gäller för just din pump. Har du pappersfilter kanske du tvingas offra ett par stycken. Jag har använt olika slags märken för flockmedel - men hittills är Nitor det jag personligen föredrar.

Ja om PH/KLOR värdena är OK så brukar det vara OK att bada också...

Lycka till!! // Janne
4X8 m standardpool av aluminium målad utan liner med sandfilter allt av årsmodell 1973

Utloggad jannefranzen

SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2010, 10:22:18:18 »
......    Åtgärd 5. Efersom du måste backspola ut vattnet från poolen och inte genom filtret - så fyll på vatten igen. Jag brukar få stänga poolen och göra 4 och 5 igen ytterligare någon dag efter att jag flockat för man är oftast lite stressad och missar lite av flockarna eftersom man inte vill backpola ut och sänka nivån i poolen alltför mycket...

Återigen - lycka till! Janne

Utloggad Guiness

SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2010, 10:35:40:40 »
Kolla alkaliniteten med mätsticka så att du vet hur mycket bikarbonat du skall ha i. Jag tvivlar på att det räcker med ett par påsar från ICA. Det finns ett medel som heter Alka+ som blir biligare att använda. När alkaliniteten är OK justerar du in PH med Ph+ eller PH-.

Jag hade tidigare problem med grumligt vatten och körde med flockningsmedel utan resultat. Efter att ha fixat rätt alkalinitet och PH var det fortfarande grumligt. Det visade sig att jag hade väldigt mjukt vatten, efter att ha tillsatt ett pulver som kallades HardnessMax blev vattnet bra igen. Kanske har du också mjukt vatten?
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Leaff

SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2010, 10:37:25:25 »
Det flytande flockmedlet jag la i igårkväll verkar inte ha gjort ngn nytta. Lite klarade är det nog, men det har inte samlats flockklumpar ngnstans i poolen. Har chockklorerat för ngn timme sedan, får se hur det går.
Det innebär ju att flockmedlet (ca 1dl) fortfarande åker runt i vattnet, det gör det inte olämpligt att bada för barn?

Kan man lägga en liten flockpåse i pappersfiltret i pumpen? Plats finns ju, men gör det nytta, eller är det dumt att tillsätta ännu mer flockmedel om man tänker på vattnets kvalite?

Tack all ni som hjälper till  O0

Utloggad Leaff

SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2010, 10:46:56:56 »
Kolla alkaliniteten med mätsticka så att du vet hur mycket bikarbonat du skall ha i. Jag tvivlar på att det räcker med ett par påsar från ICA. Det finns ett medel som heter Alka+ som blir biligare att använda. När alkaliniteten är OK justerar du in PH med Ph+ eller PH-.

Jag hade tidigare problem med grumligt vatten och körde med flockningsmedel utan resultat. Efter att ha fixat rätt alkalinitet och PH var det fortfarande grumligt. Det visade sig att jag hade väldigt mjukt vatten, efter att ha tillsatt ett pulver som kallades HardnessMax blev vattnet bra igen. Kanske har du också mjukt vatten?

Ja vi har mjukt vatten, kanske det som är problemet. Min förra pool blev också mjölkig så fort jag tillsatte ph plus. Fick aldrig rätt på det den gången.

Utloggad SingingSailor

SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2010, 00:09:37:37 »
Högt klorvärde, hög alkalinitet och/eller hög kalciumhårdhet kan ge mjölkigt vatten. Har inte hört talas om förut att för låg alkalinitet eller för låg hårdhet (mjukt vatten) kan orsaka mjölkigt vatten.

Filtrera ett tag så brukar de klarna...

Vad har du för klorvärde? Mjölkighet kan också bero på alger om klorvärdet är lågt.

Intressant att veta vilka mätvärden du har, och hur du mäter.
Berätta gärna hur det går för dig :)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erica

SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2010, 01:34:33:33 »
Vi kan få lite mjölkliknande utfällning i vattnet ibland, men bara så pass att man ser det med poolbelysningen tänd. I dagsljus syns inget. Hittills har vi inte gjort något åt det utan låtit det vara. Jo, vi testade med flockningsmedel en gång men det verkade inte påverka det hela. Vi har funderat på att sänka pH något men tvekar p.g.a. korrosionsrädsla (startade en annan tråd om detta).

Att hårt vatten med mycket kalk kan ge mjölkighet låter naturligt, men hur skulle för mjukt vatten kunna göra det ? Kan någon nämna vad för mekanism som då ligger bakom ?

Vår pool är en inomhuspool, körs med natriumhypoklorit och saltsyra via ett automatsystem och pH ligger konstant på 7.6, klor på ca 1.0.

Att vatten (särskilt brunnsvatten) kan få alla möjliga konstigheter under själva uppstarten vet vi, men det brukar reda upp sig på ett par dagar. Vi har haft grön-brunt vatten så fort vi klorerat nyfyllt brunnsvatten, men det klarnade på ett par dagar. Kanske gäller samma här ?


Utloggad Leaff

SV: Dimmigt / mjölkigt vatten
« Svar #9 skrivet: juli 07, 2010, 20:16:26:26 »
Efter jag chockklorerat så blev vattnet bättre, och dagen efter var det lika bra som innan det blev mjölkigt :)
Tack för alla tips och hjälp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag