VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur nära väggen kan man ställa VP?  (läst 2954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holmen

Hur nära väggen kan man ställa VP?
« skrivet: maj 01, 2010, 19:28:10:10 »
Håller som bäst på att installera en Brilix THP 100 och funderar lite över placeringen. Enligt instruktionsboken från Brilix får man inte placera den närmare en vägg än 1m, men det ser ju inte klokt ut! Jag har nu monterat den med tre sidor helt fria och baksidan drygt 30cm från en vägg, nog borde väl det räcka?

Jag har ju aldrig sett en luftvärmepump för husuppvärmning monterad 1m från väggen, de brukar ju sitta ca 20cm ifrån.

Micke

Poolgiganten

Utloggad Brandman17

SV: Hur nära väggen kan man ställa VP?
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2010, 23:50:16:16 »
Hej!

Jag undrade oxå över det, men sket i det sen! 35cm från vägg, bra utrymme framåt och en halvmeter åt sidorna ungefär fick det bli. Fungerar utmärkt hittills ( 1 vecka sen jag drog igång den.) Tycker den arbetar tyst o fint, men jag trodde inte att vp behövde avfrosta så ofta som min gör. 1 gång i timmen känns ofta. Eller?

Gått från 7 grader till 24 på denna vecka, och då har jag stängt av de flesta nätterna pga kall väderlek...........Bada varmt o gött i vår, lycka till/ Chrille

Utloggad Erik_vrigstad

SV: Hur nära väggen kan man ställa VP?
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2010, 00:21:09:09 »
Förstår inte heller detta. Monterat ett antal värmepumpar, både för luft/vatten och luft/luft.

Att 1m skulle vara nödvändigt är ju taget ur tomma luften från tillverkaren i min mening.

Bara det finns fritt runtom torde ju vara tillräckligt.

Att den sen avfrostar 1gång i timmen är heller inget ovanligt.
Brillix:en, invest livings pumpar, osv, osv verkar komma ifrån samma fabrik om man ser på displayen och manualer.
Lycka till!

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Hur nära väggen kan man ställa VP?
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2010, 12:22:35:35 »
Så här ställde mina proffs upp paketet 2004.
Lite Al Bundy-vibbar i denna strängen tycker jag...

 ;D

6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag