CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Igång hela dygnet?  (läst 9972 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martn

Igång hela dygnet?
« skrivet: juni 05, 2006, 20:26:14:14 »
Hej.
Jag har en FolkPool 8x4m med luftvärmepump.

En kompis har en annan liknande pool och stänger av sin pump varje kväll, medan jag låter min gå dygnet om.

Kan man stänga av poolen så länge eller tar den skada? Vinsten blir ju mindre elkostnad!?

Hälsningar
Martin

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Igång hela dygnet?
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2006, 20:35:08:08 »
Du behöver inte ha poolen på hela natten! Kolla hur mycket din pump klara av att pumpa per timme. Allt vattnen ska igenom reningen ca 4-5 gånger per dygn.
Ca 8 - 9 timmar per dag, tror jag räcker! ;)

Jag kör ca 8 - 9 timmar per dygn. Poolen tar inte skada av att bli avstängd nattetid.
Tvärt om, det är ju bra om man spar några kilowatt per dygn. ;D

Är det sen dåligt väder och tempen på vattnet sjunker och vi inte använder den, så kan jag låta pumpen vara avständ en hel dag.
« Senast ändrad: juni 05, 2006, 20:46:10:10 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Martn

SV: Igång hela dygnet?
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2006, 20:46:18:18 »
Hmmm...
Jag ska nog börja med det, för att spara lite el. Den kommer ju ändå att gå minst 10 timmar på dagtid.
Då bör man väl stänga av luftvärmepupen oxå?

/Martin

Utloggad Fia

SV: Igång hela dygnet?
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2006, 20:50:15:15 »
Är det en poolvärmepump du har eller en som också värmer huset?

All annan värme ska ju vara avstängd om poolpumpen inte är igång, om värmen är kopplad till samma pump, så det tror jag gäller för din också. Jag är inte så insatt i poolvärmepumpar, tyvärr.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Martn

SV: Igång hela dygnet?
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2006, 20:59:48:48 »
Det är en likadan som vi har till huset. Fast denna är enbart för poolen. Rören är kopplade dit.
Det är ju lika bra att stänga den med, om man nu ändå vill spara el.

/Martin

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Igång hela dygnet?
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2006, 21:55:24:24 »
Då bör man väl stänga av luftvärmepupen oxå?

/Martin
Japp, annars löser den ut så får du starta om den manuellt, det beror förstås på att VP inte blir av med producerad värme om inte poolpumpen är igång!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Martn

SV: Igång hela dygnet?
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2006, 21:58:15:15 »
Ok...
Tack för alla svar. Jag har ju timer på båda..

Hälsningar
Martin

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Igång hela dygnet?
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2006, 23:39:02:02 »
..........Kolla hur mycket din pump klara av att pumpa per timme. Allt vattnen ska igenom reningen ca 4-5 gånger per dygn......

Egentlig er det kapasiteten på filtret som må brukes i beregningen ikke pumpens, den er som regel høyere enn filterets rensekapasitet.

Utloggad Sundom

SV: Igång hela dygnet?
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2006, 00:07:38:38 »
Du behöver inte ha poolen på hela natten! Kolla hur mycket din pump klara av att pumpa per timme. Allt vattnen ska igenom reningen ca 4-5 gånger per dygn.
Ca 8 - 9 timmar per dag, tror jag räcker! ;)

Jag kör ca 8 - 9 timmar per dygn. Poolen tar inte skada av att bli avstängd nattetid.
Tvärt om, det är ju bra om man spar några kilowatt per dygn. ;D

Är det sen dåligt väder och tempen på vattnet sjunker och vi inte använder den, så kan jag låta pumpen vara avständ en hel dag.


Hmm, ifall jag hade samma lösning så borde jag alltså då köra pump och värmepump på natten för att optimera kostnaderna. Då är det dessutom kallare. Jag har ett avtal om betydligt billigare el nattetid än dagtid.
Vad betalar ni för elen? Kollade senaste faktura och jag har betalat 7,23 cent/kwh för dag-el och 4.55 cent/kwh för natt-el vilket i svenska ören blir ca.  66 öre för dag och 42 öre för natt.

Utloggad peein

SV: Igång hela dygnet?
« Svar #9 skrivet: juni 06, 2006, 11:48:26:26 »
Tja, Vad har du för VP? Jag har en Europac+ och en folkpool 8x4. Jag kör Pump + VP dygnet runt. Du skall inte köra VP om inte pumpen är igång.

Skulle vara kul att jämföra lite om du nu har en Europac+

/Per

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag