CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Livslängd bubbelplast?  (läst 7536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Livslängd bubbelplast?
« skrivet: oktober 11, 2008, 17:34:52:52 »
Hej,

Gjorde ren bubbelplasten för vintern idag och upptäckte att den nog är slut "redan" efter tre säsonger.
Vad har ni andra för erfarenheter av livslängden?
Känner ni igen era täcken på mina bilder?
Mitt verkar ha gett upp underifrån...
Man ser ju tydligt var kloret har blekt undersidan.

/ Housedad







« Senast ändrad: oktober 14, 2008, 19:32:09:09 av Rickard »
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Livslängd bubbelplast?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2008, 01:09:57:57 »
Ser "tufft" ut - hur mycket klor använder du...?  :o
Skämt åsido, har inte haft mitt bubbelplastöverdrag mer än 2 säsonger men jag kan inte se att jag ens har någon antydning till liknande "frätning" - vill minnas vi har material/bubbeltäcke (om du fått bubbelplasten därifrån) från samma leverantör så det blir intressant att se till nästa år jmf. för min del...  <hmm>
Såg du något av det förra året (det "år 2" jag nu är på) ?  :-\
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Livslängd bubbelplast?
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2008, 11:06:05:05 »
Hej,

Använder så lite klor som möjligt :)

Yes vi har samma leverantör, snackade med dem igår och jag är inte ensam om att ringa och undra om livslängd
efter tredje säsongen. Verkar som om två till tre säsonger låg i linje med vad många andra upplevt.
Väntar på ett mail i ämnet från tillverkaren som Tommy på Aqua Gripp skulle skicka vidare.

Jag såg inget förra året, detta är "årets skörd"

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Mette

SV: Livslängd bubbelplast?
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2008, 11:51:57:57 »
Hej,
Har bara haft min solfolie i år, tjocklek 400 micron, jag räknar nog med livslängd minst 5 år.

2-3 år verkar dåligt, frågan är om det är kvalitetsproblem eller handhavandefel?

Hittade detta hos Primastar: Tips! Förläng soltäckets livslängd:
Tag bort soltäcket när poolen ska chockklorerars. Klorera gärna på morgonen och lägg tillbaka
soltäcket på kvällen. Försök hålla ”fritt klor” under 3,0.
Ovan åtgärd beror på; vid chockkloreringen blir klorgaserna högkoncentrerade under soltäcket
vilket på sikt förkortar livslängden.
Soltäckets släta sida skall vara upp och således bubblorna ner mot vattnet. När man tar av
soltäcket lyft upp soltäcket efter att vikit ihop det i poolen. Drar man upp soltäcket så bubblorna
under släpar mot poolkanten kommer man att punktera bubblorna efter hand.
Placera ”Klorinatorn i ytterkanten i poolen.
Lägger man ”Klorpucken” i ”Skimmern” ska sandfiltret köras dygnet runt, annars blir det hög
koncentration i ”Skimmern” som i sin tur när pumpen startar kommer under ”Soltäcket” och
även kan missfärga ”Poollinern”.
Vinterförvaring.
Tag bort soltäcket, se till att det är helt torrt innan det viks samman och förvaras torrt och
frostfritt.
 :)Mette

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Livslängd bubbelplast?
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2008, 12:01:54:54 »
Hej,

Har nog slarvat med att ha täcket av en hel dag i samband med chockklorering, annars tror jag jag följer instruktionerna.
Vi rullar på och av täcket så det blir ingen vikning, vi brukar ha rullen lite in över poolen för att slippa släpa mot kanten.

Det blir ju klorkoncentration under täcket när det ligger på, så mycket kan man märka med näsan när man rullar av om det t.ex
inte badats på ett par dagar så känner man doften när man rullar av.

Får väl bita ihop och köpa nytt till våren, leverantören tyckte att ca 3 år var inom ramen för förväntad livslängd. Varierar säkert med olika
fabrikat. Har ingen aning om t.ex tjocklek i micron. Det är det täcket som ingick i pool-kitet vi köpte.
När man skall köpa nytt skall man väl kolla runt lite, var har ni andra köpt?
Finns det någon tillverkare man skall leta upp eller undvika?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Pea

SV: Livslängd bubbelplast?
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2008, 12:37:13:13 »
baquacil och 500 micron  ;)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Livslängd bubbelplast?
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2008, 11:14:40:40 »
När man skall köpa nytt skall man väl kolla runt lite, var har ni andra köpt?
/ Housedad
Fick som du bubberplasttäcket inkluderat vid köp hos dåvarande Aqua-Gripp i Påarp.
Efterträdarna A-pool/Mats Alkefelt. resp. AquaGripp Pool & Bad/Tommy Ernemyr har alltid varit konkurrenskraftiga och prisvänliga men jmf. gärna med Flügger Färg - Cinas Måleri i Kävlinge som också är duktig på pool och priser (Cina kan "allt" om poolkemi skulle jag våga påstå - det hon ev. inte kan tar hon reda på...)  O0
Det jag för egen del reflekterar över är att nästa gång "gå upp" i kvalitet och ta en sort med med högre micron-tal/högre isolervärde men om det är mer "långlivat" är väl tveksamt... <hmm>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag