VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ytbehandling på trätrall?  (läst 79527 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #30 skrivet: september 26, 2016, 18:42:00:00 »
Jag vet detta är en gammal tråd. Håller på att bygga däck runt poolen med tryckt virke och vill såpa istället för att olja. Min fråga är när man ska såpa första gången? Antar efter 1 år, virket lär väl inte ta åt sig mycket av såpavattnet nu när det är nytt? Eller?
Jag är i precis samma situation. Under flera år har jag oljat trädgårdsmöbler och bänkar med kallpressad rå linolja och det blir hållbart och bra, men svart.

Jag har precis bytt mitt över 20 år gamla helt obehandlade 22 mm trädäck och det var hårt på de flesta ställena men ganska mycket sprickor.

Slutsatsen är att oljat däck blir svart med tiden och att det huvudsakliga problemet med trädäck är att det torkar ut och spricker.

Nu vill jag ha naturligt grått däck som inte spricker. Jag har också funderat på såpa. Jag tänker börja till våren och kanske upprepa två gånger per år, vår och höst. Har under kanske fem års tid såpat en billig trädgårdsstol från Jula. Den står i solen hela sommaren och har klarat sig från sprickor.

Jag tror på såpa!

Poolgiganten

Utloggad Pooljanne

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borensberg
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • En pool kan aldrig vara för liten
    • Visa profil
SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #31 skrivet: september 26, 2016, 20:04:15:15 »
Har en del gammal trall + en del som är 4 år.Den nya delen "luddade sig lite efter rengöring med trallrent och den gamla (12 år) var sliten och vågig när de mjuka fibrerna försvann. Hyrde en golvslip och slipade allt och nu ser man ingen skillnad mellan den nya och den gamla trallen. Det blev slätt som en barnrumpa och väldigt snyggt med flyggers vattenbaserade olja.
Ovanmarkpool i stål 350x120 med Welldana värmepump
5kw

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #32 skrivet: september 28, 2016, 07:58:02:02 »
Jag oljar in med billigast möjliga olja vart annat till vart tredje år, och det fungerar bra, blir inte svart och spricker inte nämnvärt heller.
Brukar låta dem bryta oljan lite i grönt så det ser nyimpregnerat ut...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag