VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brunt vatten osv  (läst 7249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zessan

Brunt vatten osv
« skrivet: december 14, 2017, 18:09:06:06 »
Hej alla glada och god jul!!! :D


Tänkte kolla om någon har eller har haft samma problem som vi.

När vi fyllde vårt spa första gången var vattnet klart och fint tills vi la i klor,vattnet blev avloppsbrunt. Jag började googla runt och förstod att det var vårt vatten som är problemet.
Vi har nämligen egen brunn med höga halter av järn och mangan. LÖSNING: köpt ett kolfliter som tar bort det mesta av järn&mangan.
Vattnet såg lika fint ut igen,men så fort kloret kom i ,så blev det brunt igen och massa smutsig skum bildades <hmm>
Ph värdet och total alkalinity är bra,men kloret har ALDRIG varit bra. Och då har vi kört med snabbklor.
Ny lösning: vi köpte bromotabs och har det i en liten hållare så att den kunde flyta runt och klora lite hela tiden,vi köpte också "klarningsmedel "för att få bort det bruna.  och "filterrent"  för att göra filtret rent.
Massa äckligt skum (som på bilden) blir det,men det blev bättre tillslut. Men kloret??  Nä... stickan visar samma som det gjort hela tiden!!! Och så fort snabbkloret kommer vi får jag hålla på flera timmar att ta bort äckligt brunt vatten och ,skum och tvätta kanterna med en trasa :'(

Vi har rengjort filtret och köpt massa produkter från märket Nitor. Ringt runt och pratat med olika kunniga,men ingen kan hjälpa.
Kan det vara så att den enda lösningen är att ta hit kommunalt vatten???

Just nu njuter jag inte av att ha ett spabad!

/// zessan




Poolgiganten

Utloggad Zessan

SV: Brunt vatten osv
« Svar #1 skrivet: december 14, 2017, 18:10:29:29 »
Här kommer bild. .

Utloggad Telekiter

SV: Brunt vatten osv
« Svar #2 skrivet: december 15, 2017, 10:04:08:08 »
Oh shit va trist det där ser ut  >ohno> . Jag har inget svar på din fråga men kolfiltret borde väl va det enda som klarar rena ert brunnsvatten så bra det går. Blir det samma fenomen om du spolar en hink full med vatten från kranen och adderar klor däri? Då utesluter du iaf att det finns nått i själva spabadet som strular till det.

/Urban.

Utloggad Thomas.M

  • Cyklist,Hobbyfotograf,golfspelare.
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hydropool Serenity SE5
    • Visa profil
SV: Brunt vatten osv
« Svar #3 skrivet: december 15, 2017, 16:54:18:18 »
Jäklar vilket vatten hoppas det löser sig.

Utloggad nijo2

SV: Brunt vatten osv
« Svar #4 skrivet: december 15, 2017, 17:41:22:22 »
Hej alla glada och god jul!!! :D


Tänkte kolla om någon har eller har haft samma problem som vi.

När vi fyllde vårt spa första gången var vattnet klart och fint tills vi la i klor,vattnet blev avloppsbrunt. Jag började googla runt och förstod att det var vårt vatten som är problemet.
Vi har nämligen egen brunn med höga halter av järn och mangan. LÖSNING: köpt ett kolfliter som tar bort det mesta av järn&mangan.
Vattnet såg lika fint ut igen,men så fort kloret kom i ,så blev det brunt igen och massa smutsig skum bildades <hmm>
Ph värdet och total alkalinity är bra,men kloret har ALDRIG varit bra. Och då har vi kört med snabbklor.
Ny lösning: vi köpte bromotabs och har det i en liten hållare så att den kunde flyta runt och klora lite hela tiden,vi köpte också "klarningsmedel "för att få bort det bruna.  och "filterrent"  för att göra filtret rent.
Massa äckligt skum (som på bilden) blir det,men det blev bättre tillslut. Men kloret??  Nä... stickan visar samma som det gjort hela tiden!!! Och så fort snabbkloret kommer vi får jag hålla på flera timmar att ta bort äckligt brunt vatten och ,skum och tvätta kanterna med en trasa :'(

Vi har rengjort filtret och köpt massa produkter från märket Nitor. Ringt runt och pratat med olika kunniga,men ingen kan hjälpa.
Kan det vara så att den enda lösningen är att ta hit kommunalt vatten???

Just nu njuter jag inte av att ha ett spabad!

/// zessan
Vi har också Järn och Mangan men inte kolfilter. Det är någon massa och filtret backspolas var fjärde natt.
Funkar det verkligen med kolfilter?

Utloggad Zessan

SV: Brunt vatten osv
« Svar #5 skrivet: december 16, 2017, 13:47:45:45 »
Oh shit va trist det där ser ut  >ohno> . Jag har inget svar på din fråga men kolfiltret borde väl va det enda som klarar rena ert brunnsvatten så bra det går. Blir det samma fenomen om du spolar en hink full med vatten från kranen och adderar klor däri? Då utesluter du iaf att det finns nått i själva spabadet som strular till det.

/Urban.

Hej Urban!
Jag vet inte, ska testa detta!! O0
 jag ringde och pratade med en ny nisse som hade koll på Nitors produkter som vi använder. Han sa att vi ska tillsätta klor i en hink/skål först och sedan strila ut det i spat, annars kan det vara så att det bara lägger sig på ett ställe och sjunker till botten.
Men han tyckte också att det var JÄTTE skumt att inte kloret ger något utslag. Han började undra om vi då har för mycket klor i så stickan bleks? eller om det är stickorna det är fel på?  Men han ville att jag skulle höra av mig igen om det inte gav utslag efter att ta testat det han sa. ang det bruna vattnet så tror han att den ända lösningen kan vara att ringa kommunen och be räddningstjänsten att komma med kommunalt vatten :o

Utloggad Zessan

SV: Brunt vatten osv
« Svar #6 skrivet: december 16, 2017, 13:48:31:31 »
Jäklar vilket vatten hoppas det löser sig.

Tack :)

Utloggad Zessan

SV: Brunt vatten osv
« Svar #7 skrivet: december 16, 2017, 13:58:27:27 »
Vi har också Järn och Mangan men inte kolfilter. Det är någon massa och filtret backspolas var fjärde natt.
Funkar det verkligen med kolfilter?

Hej!!
Okej, men hur ser ert spavatten ut?
Ja, vattner blev mycket bättre. Problemet blev när vi behövde fylla på vatten och inte ville använda slangen (då vi var rädda att det skulle frysa i röret) då tog vi vattnet från duschen och jag antar att det är det som förstört en del också!! :'(

SÅÅÅ tråkigt. Men vattnet har varit bra när vi använt tabsen i den lilla flottören! och använt klarningsmedel för att få lite klarare.
Men efter två dagar utan bad så luktade det äckligt klor i badet? tydligen är det då man har för LITE klor?? komiskt med tanke på att vi inte får utslag alls.... så därför chockklorerade vi och nu såhär *suck*
 :( :-\ <dontkn>
 

Utloggad nijo2

SV: Brunt vatten osv
« Svar #8 skrivet: december 16, 2017, 14:03:33:33 »
Hej!!
Okej, men hur ser ert spavatten ut?
Ja, vattner blev mycket bättre. Problemet blev när vi behövde fylla på vatten och inte ville använda slangen (då vi var rädda att det skulle frysa i röret) då tog vi vattnet från duschen och jag antar att det är det som förstört en del också!! :'(

SÅÅÅ tråkigt. Men vattnet har varit bra när vi använt tabsen i den lilla flottören! och använt klarningsmedel för att få lite klarare.
Men efter två dagar utan bad så luktade det äckligt klor i badet? tydligen är det då man har för LITE klor?? komiskt med tanke på att vi inte får utslag alls.... så därför chockklorerade vi och nu såhär *suck*
 :( :-\ <dontkn>
 

Vattnet är kristallklart både i badet och i "kranen". Kände bara inte igen att man kan använda Kolfilter till Järn&Mangan.
Mangan är ju en kletig historia som borde slamma igen ett kolfilter ganska snabbt tänker jag. Hoppas verkligen att det löser sig för er!

Utloggad Zessan

SV: Brunt vatten osv
« Svar #9 skrivet: december 16, 2017, 15:23:49:49 »
Kolla vattnet INNAN kloret kom i lixom... ???

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan