Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Salt, uv, eller ozonator? Vilket är snällast mot huden och luftvägarna?  (läst 10852 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Devnet

Vi har varit runt och tittat på olika typer av spabad och har en fråga om vilket desinfektionssystem som ger ett vatten man kan bada i utan att känna att det torkar ut huden onödigt mycket, mao vill vi ha ett vatten som är så rent från harmfulla kemikalier som möjligt.
Försäljarna vi pratat med har olika påståenden: *Salt ger ett vatten som är likt tårvätska och behöver minimalt med klor
*uv reducerar kloranvändningen med 80%
*ozonator är minst lika bra som de andra typerna av desinfektion men vara bara 24 månader och kostar 2500 att byta
*om man sköter sitt vatten rätt behövs inget av desinfektionssystemen

Förstår allt det där med salt och rostfritt inte fungerar ihop. Vill främst ha reda på vilken typ av desinfektionssystem som är snällast mot huden och luftvägarna.

Tackar på förhand alla er som hjälper oss att välja rätt spabad i spabadsdjungeln 😊

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
Du har haft otur då du varit ute på din spaning efter spabad.

Ingen av de du pratat med har rätt i sina påståenden, väljer man ett bad med saltsystem så tillsätter man salt i vattnet som sedan ska cirkulera genom en saltcell för att producera klor eller bromin, det som avgör vilken produkt du får är vilken typ av salt du använder. När det salta vattnet åker genom cellen så laddas det mellan 2 poler för att generera snaeringskemikalie som sedan gör jobbet och tar hand om de orenheter som du har i vattnet, på samma sätt som om du kör med granulat eller puckar av klor eller Bromin, skillnaden är främst att då saltjonerna som inte tagit hand om några orenheter i vattnet då går tillbaks till att vara en saltjoner tills nästa gång den passerar saltcellen och laddas till en aktiv sanatizer igen. Detta är ett evighetssystem som kommer att fortgå mellan gångerna då du gör vattenbyte, det vill säga att man normalt inte behöver tillsätta några andra saneringskemikalier i vattnet förutom om det kanske varit en fest eller en olycka har hänt och en öl eller drink ramlat ner i vattnet. Då kanske man behöver spetsa med extra klor eller brom. De enda kemikalier du behöver tillsätta normalt i ett bad med saltsystem är vattenbalans kemikalier såsom PH plus eller minus, Alka upp samt kemikalier för att hålla hårdheten rätt i vattnet.  Du behöver dessutom Chocka badet för att bränna bort de bundna kloraminerna/ bromaminerna , och här rekommenderas i första hand att använda en sk. Klorfri chock för att inte tillsätta onödig CYA i vattnet.  Med ett saltsystem som är rätt inställt så får du ett betydligt enklare underhåll, men det är INTE underhållsfritt.

När det gäller UV och Ozon så klarar inget av dessa system att själv hålla rent badvattnet.

UV funkar ju så att det förstör DNA profilen på de levande mikroorganismerna i vattnet när de passera genom UV lampan. De kan då inte föröka sig och blir därför färre varje gång vattnet passerar genom lampan. Men UV gör inte vattnet renare i sig utan det behövs en viss mängd klor eller Bromin för att ta hand om de fritt flytande orenheterna i vattnet, som sedan fastnar i filtret och även förstörs vid chockningen av vattnet. Det finns även en viss funktion av oxidation av vattnet när det passerar genom UV lampan men inte tillräcklig för att klara hela jobbet.  Genom att man minskar andelen levande mikroorganismer i vattnet så kan man teoretiskt minska halte av klor eller Bromin när man använder UV lampa.

Ozonatorn funkar på ett helt annat sätt, den renar inte vattnet på något sätt från orenheter utan Ozonatorn hjälper till att Oxidera (chocka) vattnet och förbränna de bundna kloraminerna / bromaminerna i vattnet, ozon är en kraftig och effektiv Oxidizer men den har ett mycket kort liv i vattnet så man klarar sig inte enbart med denna heller.

Det bästa är givetvis att ha alla dessa saker i systemet då de hjälper varandra genom att de utför olika delar av reningen i vattnet.

Den som sa att man klarar sig utan kemikalier i vattnet är helt ute och cyklar, med ett vatten som är 38-40 grader i en lite enhet på 1000-1600 liter så är det en perfekt grogrund för virus, bakterier, alger och andra mikroorganismer som kan vara farliga för hälsan, så att det är viktigt att man har koll på både vattenbalansen (PH,Alka,Hårdhet) och att man har en viss mängs saneringskemikalier i vattnet hela tiden, då klarar man sig bra.

Det har ju kommit en hel del alternativa produkter såsom AquaFinesse , O-Care, Spamarvel, m.m. Men även dom erfordrar en liten mängd klor eller Bromin för att vara helt säkra, vad dessa kemikalier är mer inriktade på är att motverka den sk uppkomsten av biofilm i rörsystemet där virus och bakterier mm kan växa fritt och gro, så dessa alternativa produkter gör sitt jobb väldigt bra men man klarar sig fortfarande inte helt utan klor eller Bromin. Många av dessa alternativa produkter är dessutom mycket trevliga mot huden och gör att man inte torkar ut så fort.

Hoppas du fått lite klarhet i hur det funkar nu och lycka till med ditt spaköp
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Watch

SV: Salt, uv, eller ozonator? Vilket är snällast mot huden och luftvägarna?
« Svar #2 skrivet: december 05, 2017, 07:28:49:49 »
Hur ser du på aktivt syre då janlun71? Provar själv med det och är tycker väl att det  fungerar sådär. Fungerar inte helt utan klor. Jag tillsätter därför klorgranulat,15 g/vecka i ett spa där jag har ca 1700l vatten, skulle nog behövts lite mer klor. Problemet är att cya väldigt snabbt byggs upp trots den som jag tycker relativt begränsade tillsatsen av klorgranulat.

Utloggad Devnet

SV: Salt, uv, eller ozonator? Vilket är snällast mot huden och luftvägarna?
« Svar #3 skrivet: december 05, 2017, 10:46:08:08 »
Tack janlun71 för ditt utförliga svar. 😊
Nu ska jag försöka reda ut genom det du säger vilket system som ger ett vatten som är snällast mot hud och luftvägar.
Rätta mig gärna om jag har uppfattat fel. 😊

Förstår att klor (eller brom om man väljer det) är en viktig del i de tre typer av desinfektionssystem som finns att tillgå. Frågan är väl då om obundet klor jämfört med NaCl är skadligt för hud och luftvägar samt vilket torkar ut huden mest?

Kan tänka mig att man har en del obundet klor i de spabad som använder UV eller ozonator (kanske mer i de som använder ozonator eftersom man behöver mer klor i badet för att som du säger ozonatorn inte tar död på bakterier, virus och parasiter utan istället bara hjälper till att få bort det bundna kloret).

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
Har faktiskt inte själv provat att köra med aktivt syre enbart så jag vet inte hur bra det funkar, men som jag har förstått så bör man köra en aktivator vätska tillsammans med det aktiva syregranulatet för att få en fullgod saneringseffekt.

Kör själv med saltgenerator som producerar Bromin  och är mycket nöjd med detta, i förra badet som jag hade, så använde jag SpaFrog i en flytande dispenser viket jag också var mycket nöjd med. I båda fallen så har jag bara använt Bromingranulat och spetsat efter partyn och så sen chockat med aktivt syre, (klorfri chock) en gång per vecka och i princip alltid haft ett perfekt vatten.  Har i mitt nuvarande bad även både UV och Ozon som hjälper till med processen.

På tal om klorfria produkter så har jag en kompis som blivit överkänslig för klor och han har nu kört en helt klorfri produkt som heter SpaBalancer i drygt 8 månader med gott resultat. Han har klarat sig med de 2. Produkterna som ingår i det systemet med ett vatten som enligt honom ar riktigt bra.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Devnet

SV: Salt, uv, eller ozonator? Vilket är snällast mot huden och luftvägarna?
« Svar #5 skrivet: december 07, 2017, 21:55:12:12 »
Tack 😊 Ska läsa på om andra desinfektionsprodukter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan