Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dallas från Svenska Badrumsinredningar  (läst 5795 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teknikern

SV: Dallas från Svenska Badrumsinredningar
« Svar #10 skrivet: november 27, 2017, 19:43:35:35 »
Så du menar att lindningar i motorn,valet av plast/metall,tätningar i wet-end osv är samma i billiga lx/dxd pumpar som dyrare waterway/balboa?
Isf har dom lyckats rejält med att båsa alla på balboa/waterway mm dyrare pumpar....
Det är ganska svårt att misslyckas med att linda motorer, det man kan misslyckas med är att lacken inte trängt in överallt så det bildats hålrum som kan vara en framtida källa för överslag om lindningarna utsätts för väta men det händer med alla sorts motorer av alla fabrikat där lackeringen misslyckats. (Jodå, jag har lindat om motorer också.)

Ang. plasten, tja antingen är den glasfiberarmerad och lite hård eller mjukare oarmerad, båda används och båda funkar, min erfarenhet är att ingen är bättre eller sämre till kallt eller tempererat vatten.

Tätningarna är ju kol-keramik och likadant där, svårt att misslyckas bygga undermåliga.



Det påstås väldigt mycket som inte stämmer på sådana här forum som inte stämmer så jag drar mig ur diskussionen, förresten, hur lång erfarenhet har DU av pumpar och motorer? Jag har över 40 års erfarenhet och jag har sett det mesta.

Poolgiganten

Lassse

  • Gäst
Lassse
SV: Dallas från Svenska Badrumsinredningar
« Svar #11 skrivet: november 27, 2017, 20:17:57:57 »
Det är ganska svårt att misslyckas med att linda motorer, det man kan misslyckas med är att lacken inte trängt in överallt så det bildats hålrum som kan vara en framtida källa för överslag om lindningarna utsätts för väta men det händer med alla sorts motorer av alla fabrikat där lackeringen misslyckats. (Jodå, jag har lindat om motorer också.)

Ang. plasten, tja antingen är den glasfiberarmerad och lite hård eller mjukare oarmerad, båda används och båda funkar, min erfarenhet är att ingen är bättre eller sämre till kallt eller tempererat vatten.

Tätningarna är ju kol-keramik och likadant där, svårt att misslyckas bygga undermåliga.



Det påstås väldigt mycket som inte stämmer på sådana här forum som inte stämmer så jag drar mig ur diskussionen, förresten, hur lång erfarenhet har DU av pumpar och motorer? Jag har över 40 års erfarenhet och jag har sett det mesta.

På detta forum skiter man i erfarenhet har jag sett,man skrämmer bort kunnigt folk istället .....

Utloggad Telekiter

SV: Dallas från Svenska Badrumsinredningar
« Svar #12 skrivet: november 27, 2017, 20:37:58:58 »
Men en del säger ju att det är bättre att köpa ett gammalt viskan än ett nytt Kina med då får man ju en lx pump. De måste ju betyda att dom är bra. Har ingen aning vad det sitter för pumpar i viskan men som det låter ska det vara topp grejer i viskan men så är ju inte fallet. Tror dom har budget prylar med.

Håller med dig där. Jag blev förvånad när jag såg att det var LX-pump, det var inget jag hade väntat mig men det betyder inte att de är en bra pump. Det är ju inte heller enbart pumparna som avgör kvalitén. Att det är 3 års garanti på SBI är ju bra om de håller vad de lovar förståss, vilket jag hoppas! Jag har inga belägg för att LX-pumparna inte håller 3 år men om jag betalar 85 000 kr för ett spabad så förväntar jag mig att grejerna ska hålla 5-10 år, inte bara 3 år som garantin gäller. Vilket är det jag förväntar mig av de sk premiumbaden. Precis som när jag köper någon annan dyr produkt. De SKA hålla betydligt längre än vad garantin säger. Gör de inte det så är det inte en kvalitetsprodukt och då ska man inte betala lika mycket.

/Urban.

Utloggad TheSwede

SV: Dallas från Svenska Badrumsinredningar
« Svar #13 skrivet: november 27, 2017, 21:40:32:32 »
Betalar gärna det dubbla men då vill jag ha dubbel garanti. Håller med dig urban. Gillar inte när folk säger att dom fixar på goodwill. Tomma ord har jag hört förut.

Utloggad Teknikern

SV: Dallas från Svenska Badrumsinredningar
« Svar #14 skrivet: november 28, 2017, 01:55:00:00 »
På detta forum skiter man i erfarenhet har jag sett,man skrämmer bort kunnigt folk istället .....
Om inte 40 år med pumpar av alla sorter mm. är erfarenhet så vetefan vad som kan kallas erfarenhet.

Utloggad Erica

SV: Dallas från Svenska Badrumsinredningar
« Svar #15 skrivet: november 28, 2017, 20:24:57:57 »
Det är ganska svårt att misslyckas med att linda motorer, det man kan misslyckas med är att lacken inte trängt in överallt så det bildats hålrum som kan vara en framtida källa för överslag om lindningarna utsätts för väta men det händer med alla sorts motorer av alla fabrikat där lackeringen misslyckats. (Jodå, jag har lindat om motorer också.)

Ang. plasten, tja antingen är den glasfiberarmerad och lite hård eller mjukare oarmerad, båda används och båda funkar, min erfarenhet är att ingen är bättre eller sämre till kallt eller tempererat vatten.

Tätningarna är ju kol-keramik och likadant där, svårt att misslyckas bygga undermåliga.



Det påstås väldigt mycket som inte stämmer på sådana här forum som inte stämmer så jag drar mig ur diskussionen, förresten, hur lång erfarenhet har DU av pumpar och motorer? Jag har över 40 års erfarenhet och jag har sett det mesta.

Min man var verksam vid ett antal kraftverksprojekt i Asien där man bl.a. använde många kinesiska motorer, pumpar  och generatorer. Det var i.o.f.s. ett antal år sedan, fabrikanterna kan ha bättrat sig, och det gällde betydligt större maskiner än spapumpar, men ändå... Hans omdöme om kinamaskinerna var att lindningarna var ganska ok, lagringarna fullt acceptabla för det mesta, men att svagheten låg i balanseringen: de skakade och vibrerade i många fall väsentligt mer än europeiska eller amerikanska motsvarigheter. Nu har ju i och för sig en spapump ganska liten roterande massa, ev. fel i balanseringen märks väl kanske inte så hemskt mycket, om man inte har otur och får resonans eller stomljudsspridning.

Utloggad Teknikern

SV: Dallas från Svenska Badrumsinredningar
« Svar #16 skrivet: november 28, 2017, 23:53:38:38 »
Exakt likadant har jag upplevt "kinamaskinerna", finischen på gjutningarna kan se för jävliga ut men där det behöver vara precision är det precision. Oavsett vem som tillverkar, i det här fallet pumpar, är det inte dåliga lager som får dom att haverera utan för snålt med fett i dom kapslade lagren. Lager som sitter varmt (som i ett spa) brukar jag fylla extra med fett i (jodå det går mycket bra även på kapslade lager med rätt teknik) och då håller dom i stort sett hur länge som helst om dom inte badar för länge om dom hamnar under vatten.

Eftersom jag bla. sysslar med applikationer som är avsedda att ligga på havsbotten eller användas vid dykning och undervattensarbeten ibland så har jag ju ett "litet" hum om vad som funkar och var svagheterna är, det här har jag också hållit på med i 40 år.


Ps: Det går mycket bra att slipa in en läckande axeltätning så den går "en vända till".

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag