VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?  (läst 18058 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattiasrby

Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?
« skrivet: november 12, 2017, 18:53:40:40 »
Hej, ny här på forumet. Har dock läst många inlägg i research syfte inför mitt kommande spabad köp. Jag lät några "snickare" bygga ett altandäck åt oss för några år sedan. Jag var nog inte allt för tydlig men jag nämnde att jag ev skulle ställa ett spabad på det ngn gång i framtiden. Nu börjar jag tvivla på om det ska hålla för 1600+kg. Jag bifogar några bilder, jag kan tyvärr inte säga vilken dimension virket har men jag minns att de sa att de valt lite grövre för en stabilare konstruktion. Vad tror ni proffstyckare där ute? Kan jag ställa ett spa på det utan att vara orolig konstant efteråt?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?
« Svar #1 skrivet: november 13, 2017, 11:27:35:35 »
Hej. Det är omöjligt se hur bärlinorna är grundlagda men står de på "fast mark", dvs all mulljord är borttagen och det inte finns någon lera där, så skulle jag inte va orolig att ställa ett spabad på den där trallen.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?
« Svar #2 skrivet: november 13, 2017, 17:05:02:02 »
Jag tror du kommer att få sättningar, men om trallen är skruvad så brukar det gå lossa några brädor och "palla under" om det sätter sig.
Mycket märklig grundläggning, har aldrig sett något liknande faktiskt.
Normalt så tar man ju bort all matjord och fyller med sand/grus/singel.
Bygger du ett uterum på den där trallen är det stor risk att du får jordlukt i rummet.

Har de betongplattor under bärlinorna som går rakt ut från huset, eller är det plintat på något sätt?
De allmänna rekommendationerna är väl att man typ dubblerar både antalet plintar och reglar där ett spabad skall stå.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mattiasrby

SV: Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?
« Svar #3 skrivet: november 15, 2017, 13:35:10:10 »
Jag tror du kommer att få sättningar, men om trallen är skruvad så brukar det gå lossa några brädor och "palla under" om det sätter sig.
Mycket märklig grundläggning, har aldrig sett något liknande faktiskt.
Normalt så tar man ju bort all matjord och fyller med sand/grus/singel.
Bygger du ett uterum på den där trallen är det stor risk att du får jordlukt i rummet.

Har de betongplattor under bärlinorna som går rakt ut från huset, eller är det plintat på något sätt?
De allmänna rekommendationerna är väl att man typ dubblerar både antalet plintar och reglar där ett spabad skall stå.

Hej å tack för svar. Ja jag kan hålla med om att det är en märklig lösning. Vi har extremt mycket sten i marken och de som byggde altanen grävde för hand... Vi har inga planer på att bygga uterum där men det har du säkert rätt i angående lukt.

De gjöt cementplintar/klumpar på x antal punkter där bärlinorna fästes i.

Ja jag börjar tvivla rejält på om det verkligen ska hålla. Det kan kanske vara en idé att "förstärka" just där jag tänkt placera spabadet. Något förslag på en bra lösning till det? Jag har inte tummen mitt i handen men jag har byggt/snickrat ytterst lite :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?
« Svar #4 skrivet: november 15, 2017, 15:07:52:52 »
Nja, har inga bra förslag, kanske är bäst ändå att prova, ställer du spabadet i ett av ytterhörnen kan du ju komma åt skapligt från alla håll även med badet på plats - OM det skulle sätta sig och du behöver palla under för att få det att stå plant.
Jag tror nog att själva altanen håller, men med allt vatten som blir kring en SPA kan det lätt bli sättningar under plintarna som ett resultat av kombinationen vatten + tyngden av spat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad liamab

SV: Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?
« Svar #5 skrivet: december 02, 2017, 17:34:34:34 »
jag skulle nog fundera på att göra om för att sätta badet på plats.. vi förstärkte vårt altangolv innan vi ställde vårt på plats hade säckert hållt men +2300 kg så är det bra att vara helt säker


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?
« Svar #6 skrivet: december 04, 2017, 10:15:31:31 »
Jag konstaterar i alla fall att vi behöver palla upp spabadet mer till sommarn, har satt sig lite igen nu denna sommar.
Är ju inget stort jobb att lossa några brädor och lyfta ned en domkraft för att lyfta upp det hela, men visst hade det varit bättre om man sluppit.
Vår altan är dessutom så pass låg att det blir svårt att komma in mitt under spabadet.
Hur det påverkar belastningen för själva badet om det blir lågt i mitten vill jag inte tänka på...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tror ni mitt altandäck håller för ett spabad?
« Svar #8 skrivet: december 04, 2017, 17:13:23:23 »
Märkligt att de inte anger en maxvikt, det är ju ändå plast?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TheSwede


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan